چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ 24 April 2024
دوشنبه ۰۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۶:۳۳
کد خبر: ۵۲۴۲۸
فراز گزارش می‌دهد:

ویلموتس برای کارنکرده چند برابر کیروش از ایران پول برد

ویلموتس برای کارنکرده چند برابر کیروش از ایران پول برد
رئیس اسبق دپارتمان فوتبال از صدور رای پرونده مارک ویلموتس خبر داد. ویلموتس خرداد ماه ۱۳۹۸ به فوتبال ایران وارد شد و در کمتر از شش ماه بدون هیچ دستاوردی ۵ میلیون یورو معادل ۱۵۵ میلیارد تومان به جیب زد تا ترکمنچای فوتبال ایران رقم بخورد. او به جای کارلوس کیروش بر تخت فوتبال ایران نشست. کیروش در طول ۸ سال سرمربیگری بیش از ۲۴ میلیون دلار درآمد زایی کرد و ۱۳.۵ میلیون دلار به جیب زد. فراز به بررسی این ۲ مربی خارجی می‌پردازد.
نویسنده :
شهریار کریمی

صفی الله فغانپور رئیس سابق دپارتمان حقوقی فدراسیون فوتبال از صدور رای پرونده مارک ویلموتس خبر داد و گفت:  باید مبلغی در حدود ۳ میلیون یورو به این مربی بدهیم.                                                                                                                 

فغانپور درباره آخرین وضعیت پرونده شکایت مارک ویلموتس و اقدام فدراسیون فوتبال ایران برای تجدید نظر در این رأی به خبرنگاران گفت: «در کمیته انضباطی فیفا محکوم به پرداخت ۶ میلیون یورو شدیم و نگرانی زیادی ایجاد شده بود و همه فکر می‌کردند در دادگاه عالی ورزش هم محکوم بشویم اما موفقیت بزرگی حاصل شد. تنها پرونده‌ای که در طول این سال‌ها موفق شدیم، همین پرونده ویلموتس است که در کاس بوده و رأی شکسته شده است.»                                                                                              

این کارشناس حقوقی فوتبال در ادامه صحبت‌های خود گفت: «اصل شکایت مبلغی بالاتر از ۶ میلیون یورو بود که به علاوه پنج درصد و تأخیر در مجموع می‌شد ۱۲ میلیون یورو. الان دادگاه عالی ورزش در یک رای قطعی پرونده را نقض و تبدیل به کمتر از ۳ میلیون یورو ( رقمی   نزدیک به ۱۰۰ میلیارد) کرده است.                                                                                                 

رئیس سابق دپارتمان حقوقی فدراسیون فوتبال با هیجانی وصف ناشدنی این اتفاق را موفقیت بزرگی برای فدراسیون فوتبال دانست و در اظهار نظری عجیب این مبلغ را بسیار ناچیز اعلام کرد و این موفقیت بزرگ را تبریک گفت.

با توجه به اینکه در اردیبشت‌ماه سال ۹۸ رقم قرارداد ویلموتس یک و نیم میلیون دلار برای هر سال اعلام شد و این مربی پس از شش ماه به دلیل کسب نتایج ضعیف در مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قرارداد خود را فسخ کرد. پرداخت مبلغ ۳ میلیون یورو نشان از ضعف در انعقاد قرارداد فدراسیون فوتبال با این مربی بلژیکی دارد.

در حالی‌که در بسیاری از استان‌های کشور به دلیل شرایط نا‌بسامان اقتصادی که به دلیل اعمال تحریم‌ها وضع شده است و شاهد تعطیل شدن بسیاری از صنایع کوچک و بزرگ و بیکار شدن کارگران زیادی در بخش‌های مختلف صنعتی هستیم این موضوع  موفقیت بزرگ محسوب نمی‌شود‌، چرا که با مبلغ ۳ میلیون یورو می‌توان حقوق یک‌ماه ۲۳ هزارو ۸۰۰ کارگر را پرداخت کرد.

در واقع می‌توان به این نتیجه رسید که ویلموتس برای شش ماه مربیگری تیم ملی فوتبال کشورمان که هیچ درآمد و دستاوردی برای فوتبال ایران به همراه نداشت حقوق  یک‌ماه ۲۳ هزارو ۸۰۰ کارگر را گرفت.                                                                                                                                              

زیان‌های مالی و فنی ویلموتس به فوتبال ایران

زیانهای مالی و آسیب‌های فنی ویلموتس به فوتبال ایران، فقط بخشی از ضررهای قراردادی بود که مهدی تاج با این مربی بلژیکی منعقد کرد. قراردادی که رئیس سابق فدراسیون فوتبال در زمان انعقادش از آن به عنوان قراردادی خوب یاد کرد. هنگامی‌که کسب نتایج ضعیف ویلموتس منجر به فسخ قرارداد شد پرده از این قرارداد خوب برداشته شد و معلوم شد این قرارداد در واقع ترکمنچای فوتبال ایران بوده. با این حال وقتی کار به فسخ قرارداد و شکایت کشید، جزئیاتی از رقم قرارداد ویلموتس بیرون آمد و زمانی که فوتبال ایران مقابل این مربی محکوم شد، مشخص شد قرارداد خوب، افسانه‌ای بیش نبوده است؛ البته افسانه‌ای که بعدها برای فوتبال ایران تبدیل به کابوس شد و این کابوس همچنان ادامه دارد.                                                            

مقایسه دریافتی کارلوس کیروش و مارک ویلموتس

بر اساس صحبت‌های  فغانپور و مقایسه آماری برداشت‌های ویلموتس و کیروش خیلی زود می‌توان به ترکمنچای بودن قرارداد ویلموتس با فدراسیون فوتبال پی برد. ویلموتس در مدت زمان کوتاهش در تیم ملی حداقل ۵ میلیون یورو از ایران به دست آورده است به این ترتیب فدراسیون فوتبال باید رقمی نزدیک به ۱۰۰ میلیارد دیگر به این مربی بلژیکی پرداخت کند.

مارک ویلموتس در خرداد‌ماه سال ۱۳۹۸ به جای کارلوس کیروش سرمربی تیم ملی ایران شد و تا پایان مهرماه بدون هیچ دستاورد مالی و فنی ۵ میلیون یورو از سرمایه‌های  بیت‌المال را به جیب زد و سه دانگ از ساختمان باشگاه ورزشی پرسپولیس برای راضی کردن او فروخته شد.

در واقع ویلموتس به جای کسی نشست که به هیچ عنوان نمی‌توان مقایسه‌ای را بین آنها قائل شد. کارلوس کیروش در ۴ سال ابتدایی سرمربیگری تیم ملی ایران با احتساب پاداش‌ها ۷ میلیون دلار برای خود درآمد زایی کرد و در عوض با صعود به جام جهانی  ۱۲ میلیون دلار به خزانه فدراسیون فوتبال ایران درآمد و پاداش واریز کرد.                                                                         

درآمد کیروش در ۴ سال اول حضور در تیم ملی فوتبال ایران                                                                                 

خبر ورزشی در گزارشی که در خرداد‌ماه سال ۹۸ منتشر کرد مجموع دلار‌های دریافتی کیروش و درآمد زایی او را بررسی کرد. بر اساس گزارش منتشر شده این روزنامه ورزشی‌، کارلوس کی‌روش برای ۴ سال اول حضورش در ایران سالانه ۱.۵ میلیون دلار دریافت کرد.

البته علاوه بر این پول، او پاداش برد، مساوی و همینطور پاداشی برای صعود به جام جهانی دریافت کرد که رقمش ۸۰۰ هزار دلار بود. به صورت تقریبی درآمد او از ۴ سال اول حضورش در ایران حدود ۷ میلیون دلار بوده است. ولی درآمد کی‌روش برای ایران چقدر بوده است؟

یک قلم از درآمدی که ایران با کی‌روش و تیمش به دست آورد، حدود ۱۲ میلیون دلار از جام جهانی ۲۰۱۴ بود. ایران در مقدماتی جام جهانی هم به ازای هر بازی که انجام می‌داد، از فیفا پول می‌گرفت و تازه هر مسابقه‌ای که می‌‎برد، درآمدش بیشتر می‌شد.

علاوه بر این، موفقیت و صعود در مسیر جام جهانی باعث شد اسپانسر‌ها به سمت فدراسیون بروند و در مجموع فدراسیون فوتبال درآمد کلانی داشته باشد. تا همین چند وقت پیش ایران بخش قابل توجهی از پول اردو‌های خود را از منبع همین درآمد‌ها پرداخت می‌کرد. تازه صعود به جام جهانی برای باشگاه‌ها به ویژه باشگاه استقلال، درآمد زیادی داشت!

درآمد ۴ سال دوم کیروش از فوتبال ایران 

در ۴ سال دوم، دریافتی کی‌روش به ازای هر سال ۱.۴ میلیون یورو بود. در مجموع ۴ سال او ۵.۶ میلیون یورو از فدراسیون فوتبال دریافت کرد و همچنین ۸۰۰ هزار دلار هم بابت صعود به جام جهانی خواهد گرفت. پاداش ایران از صعود به جام جهانی ۸ میلیون دلار به همراه حق پخش سه بازی و همینطور ۱.۵ میلیون دلار برای هزینه اسکان در روسیه بود.

در مجموع درآمد ایران به رقم ۱۲ میلیون دلار رسید. تازه در مرحله مقدماتی ایران برد‌های زیادی داشت و پول‌های خوبی درآورد. فدراسیون فوتبال توانست به خاطر همین موفقیت از دولت بودجه قابل توجهی بگیرد. فدراسیون قبل از جام جهانی هم درآمد خوبی از اسپانسر‌ها داشت و در مجموع برای ایران، سال جام جهانی بسیار پرسود تمام شد.

این وسط باشگاه‌ها از جمله باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس سود کلانی از جام جهانی می‌برند. فیفا به ازای هر بازیکن آن‌ها نزدیک به یک میلیارد به آن‌ها پول می‌دهد.

با این توصیف‌ها  می‌توان چنین نتیجه گرفت که سوای از دخالت‌های کارلوس کیروش در برنامه برگزاری مسابقات  لیگ برتر و دشمن تراشی‌هایی که برای خود کرد که در نهایت اقداماتش باعث منفعت فوتبال ایران شد، زیانی به بیت‌المال نرسید که هیچ‌، بلکه در طول حضورش در تیم ملی ایران حدود ۱۰ میلیون دلار هم بصورت خالص به فوتبال ایران تزریق کرد.

در نتیجه، کی‌روش درآمد خوبی از فدراسیون فوتبال داشته است و در مقابل، فدراسیون به مراتب به درآمد بیشتری رسیده است. حالا تصور کنید آن زمان فدراسیون از کی‌روش استفاده نمی‌کرد و همین ویلموتس به جای کیروش مربی تیم ملی می‌شد، جایگاه فعلی فوتبال ایران کجا بود؟                                                       

 

 

 

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!