جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
سه‌شنبه ۲۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۰
کد خبر: ۵۲۲۲۸

بازی با نام کیروش برای جایگزنی اسکوچیچ با یک مربی داخلی!

بازی با نام کیروش برای جایگزنی اسکوچیچ با یک مربی داخلی!
بحث تعویض سرمربی تیم ملی فوتبال ایران دوباره نقل محافل ورزشی است. این تصمیم در آستانه برگزاری جام جهانی، در فضاهای فوتبالی انتقاد برانگیز شده‌است. این اما، نخستین بار نیست که تصمیم‌ناگهانی فدراسیون فوتبال فضا را ملتهب می‌کند.
نویسنده :
سینا جهانی

 تیم ملی ایران با ۴ مربی، در ۵ دوره جام جهانی شرکت کرده‌است. در سال ۱۹۷۸ با حشمت الله مهاجرانی و با ۲ باخت و یک تساوی. محمد مایلی کهن در خلال بازی‌های مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۸ برکنار شد. پس از آن، والدیر ویرا مربی برزیلی، تیم ملی را به جام جهانی ۹۸ برد. ویرا به دلیل عملکردش در مقابل استرالیا در اوج محبوبیت بود. اما صفایی فراهانی، رییس وقت فدراسیون فوتبال او را برکنار کرد. تومیسلاو ایویچ، علی‌رغم نارضایتی مردم به سرمربی‌گری تیم ملی ایران منصوب شد. او با برگزاری اردوهای آمادگی بسیار سنگین، تیم ملی را به اوج آمادگی رساند. تیم در آستانه جام‌جهانی، بازی دوستانه و پرحاشیه با آث رم را ۷-۰ واگذار کرد. مجلات از تبانی بازیکن‌ها و کادر فنی برای زمینه‌سازی برکناری ایویچ می‌نوشتند.

با برکناری ایویچ، جلال طالبی، سرمربی تیم دست‌ساخته ایویچ شد و در جام جهانی ۹۸، جز شکست آمریکا نتیجه مطلوبی نداشت. مربی بعدی، بلازویچ بود که با وجود توانایی‌هایش، ایران به جام جهانی ۲۰۰۲ صعود نکرد. در سال ۲۰۰۶ اما، ایران با سرمربیگری برانکو به جام جهانی رفت و نتیجه مطلوبی نیز رقم نزد. بعد از چند دوره برکناری مربی‌ها و با شکست افشین قطبی در جام ملت‌های آسیا سال ۲۰۱۱، سرمربیگری تیم ملی در همان سال به کارلوس کیروش رسید. کیروش به مدت ۸ سال سرمربی بود و تیم ملی را ۲ دوره به جام جهانی برد.

بازی‌های قابل قبول تیم ملی ایران در مقابل تیم‌های درجه یک در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ محبوبیت کیروش را بیشتر کرد. پس از کیروش، ویلموتسِ باتجربه با قرارداد بسیار گران‌قیمت سرمربی تیم ملی شد. او تیم ملی را در شرایط بدی قرار داد و با حضور او، امیدی به صعود ایران به جام جهانی نبود. ویلموتس در همین وضعیت برکنار شد و اسکوچیچ جای او نشست. اسکوچیچ در کمال ناباوری، ایران را با ثبت رکوردی تازه‌ای به جام جهانی برد. حالا اما مخالفین، با استدلال ناتوانی اسکوچیچ در برابر تیم‌های بزرگ خواهان برکناری‌اش هستند.

احتمال بازگشت کیروش حالا دوباره احیا شده و این تصمیم، مخالفان و موافقان بسیاری دارد. اخبار همچنان ضد و نقیض است و باید در روزهای آتی منتظر اخبار قطعی‌تر باشیم...

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!