پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
يکشنبه ۰۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۴
کد خبر: ۴۶۴۵۲

خان دشوار سجادی در وزارت ورزش و جوانان

خان دشوار سجادی در وزارت ورزش و جوانان
در کنار همه وعده‌هایی که سجادی برای کسب پست وزارت وزرش به مجلس شورای اسلامی داد خصوصی‌سازی باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال بحث‌ برانگیزترین وعده او بود.

پس از فراز و نشیب‌های بسیار در جریان دریافت رای اعتماد دولت سیزدهم از مجلس شورای اسلامی «حمید سجادی» بسیار میلی‌متری به‌عنوان وزیر وزارت ورزش و جوانان انتخاب شد.

از جمله فعالیت‌های ورزشی او می‌توان به معاونت پیشین توسعه قهرمانی وزارت ورزش و جوانان و همچنین موفق‌ترین دونده استقامتی تاریخ ایران محسوب می‌شود که در دوران فعالیت خود، رکورد تقریباً تمامی رشته‌های دوهای نیمه‌استقامت و استقامت ایران را در اختیار داشت، اشاره کرد.

حالا او با این تجربه می‌خواهد سروسامانی به ورزش گل‍‌خانه‌ای ایران بدهد که به نظر در ادامه راه کار دشوار و سختی پیش‌رو دارد و یکی از خان‌های دشوار او خصوصی‌سازی ۲ باشگاه پرهوادار تهرانی است که همانطور که در جلسه رای اعتماد عنوان کرد قرار از سهام باشگاه‍‌های پرسپولیس و استقلال را در بورس به فروش برساند.

 

وعده‌ای به طول تاریخ

سال‌‎ها است که در خبرها می‌خوانیم قرار است باشگاه‌های پرهوادار پرسپولیس و استقلال به بخش خصوصی واگذار شوند ولی هرچه به جلو می‌رویم می‌بینیم که این کلاف سردرگم راهی به‌جایی نمی‌برد و تنها به سوژه‌ای تبدیل شده است که بین دولت‌ها پاس کاری می‌شود. یک‌بار می‌گویند که قرار است این باشگاه‌ها در بورس واگذار شود و یک‌بار با قیمت‌های عجیب و غریب قصد فروش آنها را دارند ولی در نهایت نه در بورس واگذار می‌شوند و نه مدیران خصوصی می‌توانند در این زمینه موفق عمل کنند. باتوجه به زیر ساخت‌های فوتبال ایران که می‌توان گفت با فضای حرفه‌ای فاصله زیادی دارد آیا می‌توانیم مانند دیگر کشورها این باشگاه‌ها را به درآمدزایی برسانیم و خریداران را به این شرط که می‌توانند درآمدی از این راه کسب کنند به سمت این باشگاه‌ها کشاند؟

 

مدیران از خصوصی‌سازی چه می‌خواهند

دهه‌ها است که مدیران دولتی از خصوصی‌سازی این ۲ باشگاه صحبت می‌کنند ولی هیچکس در این زمینه اطلاعات ندارد، زیرا هنوز نتوانسته‌اند در این زمینه شفاف‌سازی کنند و در واقع می‌توان این‌چنین گفت مشخص نیست که تصمیم مدیران برای خصوصی‌سازی باشگاه‌های فوتبال چیست.

یکی از موضوعاتی که خریداران باشگاه‌ها را می‌تواند جذب کند دریافت «حق پخش تلویزیونی» است موضوعی که در ایران همواره با حاشیه‌های زیادی روبه‌رو بوده است. به این موضوع هم باید اشاره کنیم که یکی از درآمدهای اصلی باشگاه‌های حرفه‌ای دریافت حق پخش باشگاه‌ها است که در ایران توجهی به آن نمی‌شود و همین موضوع باعث می‌شود اشخاص خصوصی به دنبال این باشگاه‌ها نباشند مگر افرادی برای خرید این باشگاه‌ها ورود کنند که اشخاص خاص کشور محسوب می‌شوند

وضعیت اقتصادی باشگاه‌های ایران وخیم است و هزینه‌های زیادی هم دارند و یکی از دلایلی که مسوولان می‌خواهند این باشگاه‌ها را واگذار کنند همین موضوع است.

 

الگویی به نام منچستریونایتد

زمانی که باشگاه‌ منچستریونایتد وارد بحران شد و نتوانست در لیگ قهرمانان اروپا شرکت کند بسیاری از شرکت‌های تبلیغاتی قراردادشان را با این باشگاه لغو کردند چون در لیگ قهرمانان اروپا دیگر حضور نداشت. در حال حاضر به دلیل مشخص نبودن وضعیت یوونتوس رونالدو اعلام کرده است که پنجشنبه‌ها بازی نخواهد کرد و در خبری اعلام شد که او به باشگاه سابق خود یعنی منچستر یونایتد پیوسته است که می‌توان درآمد تبلیغاتی زیادی برای آنها داشته باشد و قیمت باشگاه را بالاتر خواهد برد. حالا هنگامی که ما چیزی برای ارائه نداریم چگونه می‌خواهیم این باشگاه‌ها را واگذار کنیم؟

 

سایر باشگاه‌ها فراموش شده‌اند

مدیران در خصوص موضوع خصوصی‌سازی تنها به باشگاه‌ها صدر جدول اشاره می‌کنند و دیگر باشگاه‌ها را رها کرده‌اند. باشگاه‌ی مانند ماشین‌سازی تبریز و دیگر باشگاه‌هایی که واگذار شده‌اند وضعیت مطلوبی ندارند همچنین باشگاه تراکتورسازی تبریز که وضعیت مالی خوبی ندارند. با این شرایط نمی‌توانیم بگوییم که مدیران از خصوصی‌سازی این ۲ باشگاه پر طرفدار چه می‌خواهند و چون اطلاعات ما نیز دراین‌خصوص محدود است بهتر است به همان کلاف سردرگم در فوتبال ایران بسنده کنیم. این موضوع را در نظر بگیرید که مشکل فوتبال ایران بسیار زیاد است و تنها به خصوصی‌سازی این ۲ باشگاه باز نمی‌گردد.

 

سلطانی‌فر: همه چیز آماده است

مسعود سلطانی‌فر وزیر پیشین وزارت ورزش و جوانان در مورد خصوصی‌سازی این ۲ باشگاه و رایزنی با دولت جدید گفته است: «در اولین ملاقاتی که با دکتر رئیسی، رئیس جمهور جدید حدود چهل روز قبل داشتم در مورد ضرورت خصوصی‌سازی دو باشگاه و اقدامات انجام شده گزارش دادم و ایشان نیز تاکید کردند تا این اقدام در اسرع وقت انجام شود. بنده بعد از ملاقات با رئیس جمهور دیدگاه و دستور مشارالیه را شفاها به وزیر اقتصاد و روسای سازمان‌های خصوصی سازی و بورس و اوراق بهادار منعکس کردم ولی متاسفانه هنوز اقدامی صورت نپذیرفته است. برای رشد و توسعه فوتبال کشور باید تمام باشگاه‌های لیگ برتری و لیگ یک بصورت واقعی به بخش خصوصی واگذار و توسط سهامداران آنها اداره و در چهارچوب ضوابط فیفا مدیریت شوند.

او همچنین ادامه می‌دهد: «بهترین و عادلانه‌ترین شکل خصوصی‌سازی و واگذاری، تبدیل ماهیت حقوقی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به شرکت سهامی عام است که این اقدام توسط وزارت ورزش و جوانان انجام شده و نیز واگذاری سهام ریز آنها از طریق بازار پایه فرابورس به همه هواداران میلیونی خواهد بود».

 

 

\\

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!