سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ 16 April 2024
جمعه ۰۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۱
کد خبر: ۴۵۲۹۵

کیمیایِ افغانستان و ایران!

کیمیایِ افغانستان و ایران!
کیمیا یوسفی تنها نماینده زنان افغانستان در بازی‌های المپیک جهانی توکیو، رکوردی تازه را به نام خود ثبت کرد. او جایگاه هفتم را در مسابقات دو میدانی ۱۰۰ متری در گروه خودش کسب کرد و نتوانست به مرحله بعدی راه پیدا کند.
نویسنده :
فریبا قلی زاده

کیمیا یوسفی ۱۰۰ متر را در ۱۳ ثانیه و ۲۹ صدم ثانیه در مسابقات ۱۰۰ متر اتلتیک بازی‌های المپیک طی کرد و در میان ۹ شرکت کننده گروه خودش «گروه نخست مرحله مقدماتی» جایگاه هفتم را بدست آورد. او پیش از این، در مسابقات جاکارتا- اندونزی فاصله ۱۰۰ متری را در ۱۳ ثانیه و ۳۳ صدم ثانیه طی کرده بود. همچنین، پس از ختم مسابقات گروه‌های دوم و سوم در میان ۲۷ ورزشکار ، کیمیا یوسفی با پیشی گرفتن از پنج کشور به مقام ۲۲ دست یافته بود. یوسفی تجربه دویدن در المپیک ریو را هم دارد.

 

هرچند به گفته خودش تنها حضور در المپیک برایش مهم نبوده و برای نتیجه‌گیری بهتر راهی مسابقات شده اما بسیاری از افغانستانی‌ها به خصوص جامعه مهاجر پس از حذف او از این رقابت‌ها، او را قهرمان خوانده و برای حضورش در این المپیک ابراز شادمانی کرده‌اند.

 

«کیمیا یوسفی» در گفت‌وگوی اختصاصی با «فراز» درخصوص حضورش در المپیک توکیو گفت: «المپیک رویدادی مهم  است که ورزشکاران خوب تمام دنیا در آن حضور دارند و برای کسب مدال در این رقابت‌ها شرکت می‌کنند. در این مسابقات حال و هوای خاصی وجود دارد که فقط باید آن را تجربه کرد. من توقع بهتر و بیشتری از خودم داشتم اما متاسفانه آن چیزی که باید اتفاق می‌افتاد، اتفاق نیفتاد. ان‌شاالله که در آینده بتوانم نتیجه‌ای که باب میل خودم باشد را کسب کنم و افتخاری برای فدراسیون، کمیته ملی المپیک و کشورمان کسب کنم.»

 

 او در ادامه صحبت‌هایش حضور در این المپیک به عنوان تنها نماینده افغانستان را باعث افتخار دانست و گفت: «افتخار می‌کنم از اینکه در شرایط حساس فعلی افغانستان به عنوان تنها نماینده زن افغانستان در المپیک حضور داشتم. مخصوصا که پرچم‌دار افغانستان در افتتاحیه این مسابقات بودم.» لباس سنتی افغانستان در مراسم افتتاحیه المپیک توکیو توجه زیادی از کاربران را به خود جلب کرده بود. یوسفی که پیش از این در رقابت‌های دیگر نیز از چنین لباس‌هایی استفاده کرده بود می‌گوید: «لباس گَند افغانی برای زنان نماد یک فرهنگ است که ما قصد داشتیم به تمام دنیا فرهنگ خود را نشان دهیم.»

3209355

 

این ورزشکار مهاجر معتقد است اگرچه دنیای مهاجرت سختی‌های خاص خودش را دارد اما می‌توان در شرایط سخت نیز تلاش کرد و ناامید نشد. کیمیا در این باره می‌گوید: «زندگی در دنیای مهاجرت سختی‌های خودش را دارد. اما به هر صورت در ایران امکاناتی که ورزشکاران ایرانی داشتند برای من هم مهیا بود و توانستم به راحتی تمرین کنم و نتیجه خوبی در مسابقات کسب کنم. از فدرسیون دو و میدانی ایران و هیات دو و میدانی مشهد کمال تشکر را دارم که شرایط تمرین کردن را برایم مهیا کردند.»

 

یوسفی در ادامه گفت: «ورزش در افغانستان متاسفانه شرایط مناسبی ندارد. اما با این حال باز هم هموطنانم، کسانی که استعداد دارند با همین شرایط می‌جنگند و کسب افتخار می‌کنند. علاوه‌بر این ما مهاجرانی داریم که در شرایط سخت مهاجرت نیز دست از تلاش بر نداشتند و برای افغانستان افتخار آفرینی می‌کنند. این کارشان واقعا قابل ستایش هست و نشان‌دهنده توانمندی هموطنانم است.»

 

کیمیا در پایان صحبت‌هایش پیامی به زنان افغانستان داد و خطاب به آن‌ها گفت: «هر رویایی که دارید، آن‌را به پیش ببرید. هر کاری که توان آن‌را دارید انجام دهید. علاقمندی‌های‌تان را دنبال کنید. سعی کنید محدودیت‌هایی که در جامعه مردسالار افغانستان برای دختران وجود دارد را از بین ببرید. علاوه‌بر این از تمامی هموطنانم در سراسر دنیا تقاضا دارم با توجه به اینکه کشور ما در شرایط حساسی قرار دارد، هر کسی به هر نحوی و در حوزه‌ای که می‌تواند به پیشرفت کشورمان کمک کند، دریغ نکند.»

 

کیمیا یوسفی متولد سال ۱۳۷۵ در مشهد است. پنج سالی می‌شود که عضو تیم ملی دو و میدانی زنان افغانستان است.کیمیا رکورددار دوی سرعت افغانستان است. او در رابطه با آشنایی‌اش با ورزش دو و میدانی به شهرآرا گفته: خیلی اتفاقی با دو و میدانی آشنا شدم. ابتدا علاقه‌ای به ورزش کردن نداشتم و همه تمرکزم روی درس خواندن بود. خیلی دوست داشتم که در دانشگاه پزشکی بخوانم. ۸ سال قبل یک برنامه استعدادیابی در سالن باغبان‌باشی برای دختران مهاجر افغانستانی برگزار شد. من به صورت اتفاقی آمدم و گفتند تو قابلیت این را داری که بتوانی در دو و میدانی موفق شوی. من بدون هیچ علاقه‌ای شروع به ورزش کردن کردم و آن را ادامه دادم.

 

کیمیا در بازی‌های المپیک ریو ۲۰۱۶ در برزیل  فاصله ۱۰۰ متری را در  ۱۴.۲ ثانیه طی کرده بود.  او در بازی های آسیایی جاکارتا همین فاصله را در ۱۳ ثانیه و ۳۳ صدم ثانیه طی کرده بود  و در بازی های توکیو سرانجام این رکورد را به ۱۳ ثانیه و ۲۹ صدم ثانیه رساند. این پیشرفت برای او بدون حمایت مالی و اسپانسر به دست آمده است و به گفته خودش تنها مادرش حامی او بوده است. کیمیا آرزو دارد روزی قهرمانی جهان را در کارنامه‌اش داشته باشد و روزی اسم او را به عنوان رکورد دار جهان ثبت کنند.

 

مسابقات المپیک توکیو از ۲۳ جولای در شهر توکیوی ژاپن آغاز شده و تا ۸ اگوست ادامه خواهد داشت. کاروان ورزشی افغانستان در المپیک توکیو در چهار رشته و با ۵ ورزشکار در بزرگترین رویداد ورزشی جهان حضور پیدا کرده بود. «کیمیا یوسفی» و «شاه محمود» در رشته دومیدانی، «فرزاد منصوری» در رشته تکواندو، «فهیم انوری» در رشته شنا و «مهدی یاوری» در رشته تیراندازی در این رقابت‌ها حضور داشتند.

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

نقش اصلی روسیه در راه‌اندازی کانال زنگزور؛ ایران دور می‌خورد؟

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!