شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ 20 April 2024
سه‌شنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۴
کد خبر: ۴۳۰۲۰
فراز گزارش می‌دهد:

سایت‌های شرط‌بندی به اندازه یک کشور بودجه در اختیار دارند

سایت‌های شرط‌بندی به اندازه یک کشور بودجه در اختیار دارند
ناصر زرافشان:‌ پول کثیف از طریق همین سایت‌ها در اقتصاد ایران چرخش بسیار بالایی دارد و در برخی مواقع این مبالغ هم می‌تواند بیشتر از بودجه یک کشور باشد از این رو با مافیای قدرتمندی روبه‌رو هستیم.

یکی از رقابت‌های هفته بیست‌وهفتم لیگ دسته اول فوتبال ایران که بین ۲ تیم انتهای جدولی «گل ریحان البرز» و «رایکای بابل» برگزار شد باعث شد بار دیگر موضوع شرط‌بندی و تبانی در فوتبال ایران به رسانه‌ها کشید شود و واکن‍ش‌های بسیاری در این خصوص به‌همراه داشت. در این مسابقه که تا دقیقه ۸۹بازی با نتیجه ۲ بر یک به‌سود گل ریحان در جریان بود و این تیم تا پیروزی و بهبود وضعیت امتیازی خود در جدول فاصله ‌زیادی نداشت ولی در ثانیه‌های پایانی ۲گل عجیب خوردند و جای بازنده و برنده تغییر کرد.

ویدیوی این بازی در روزهای گذشته در فضای مجازی بارها به اشتراک گذاشته شده است و واکنش‌های منفی بسیاری را به‌همراه داشته است. ایستادن برخی بازیکنان «گل ریحان» روی گل سوم و پاس گل عجیبی که یکی از بازیکنان این تیم به حریف می‌دهد باعث شده تا به این بازی برچسب تبانی و شرط بندی زده شود موضوعی که بارها در رسانه‌های ورزشی به آن پرداخته شده است ولی هنوز اقدام خاصی از سوی مسوولان متولی این ورزش نشده‌ایم مانند بازی «تراکتورسازی تبریز» و «سپیدرود رشت» که با نتیجه 3 بر 2 به نفع رشتی‌ها به پایان رسید که آن بازی هم با ابهامات بسیاری روبه‌رو بود حتی «محسن فروزان» دروازبان تبریزی‌ها در این زمینه مورد بازجویی قرار گرفت.

در پایان این بازی رایکا و گل ریحان، «محمود شافعی، سرمربی تیم گل ریحان» صراحتا گفت که برخی بازیکنان تیمش پولی هستند و با سفارش به عضویت این تیم در زمان مربیان قبلی در آمده‌اند او همچنین در گفت‌گویی که با «ورزش سه» داشت ادامه داد: «ما در دقایق پایانی 2 گل خوردیم که روی اشتباهات فردی بود و منجر به باخت‌مان شد. شک ندارم در تیم من مسایل غیرفوتبالی، فساد مالی و... وجود دارد که از دایره فوتبال خارج است. ولی این مسایل از ابتدا وجود داشته، شما ببینید که از ابتدای فصل نام 49 بازیکن برای تیم من در سازمان لیگ رد شده اما اکنون من 12 بازیکن بیشتر در اختیار ندارم! همین نشان می‌دهد که چقدر بازیکن پولی در گل ریحان ثبت قرارداد کرده‌اند.»

فسادی که توسط سایت‌های شرط‌بندی و دلال‌ها در فوتبال ریشه دوانده است تنها به ایران باز نمی‌گردد و بارها دیده‌ایم که این موضوع در سایر کشورها هم مورد اعتراض اهالی ورزش قرار گرفته است. یکی از حقوقدان‌های ایرانی معتقد است شرطبندی در فوتبال و تبانی در این ورزش به‌دلیل اینکه در قانون پیش‌بینی نشده است را نمی‌توان از نظر حقوقی پیگیری کرد ولی در همین زمینه برای باندهای شرط‌بندی که به‌صورت مجازی و فیزیکی قصد سوءاستفاده مالی از شهروندان دارند، می‎‌توان اعلام جرم کرد.

ناصر زرافشان، حقوقدان و تحلیلگر مسایل حقوقی در خصوص اینکه چه ارگان یا سازمانی موظف است که به فساد در فوتبال رسیدگی کند، به خبرنگار فراز می‌گوید: «باتوجه به اینکه در قانون برای برخورد با شرطبندی و تبانی در فوتبال مجازاتی در نظر نگرفته‌اند عملا نمی‌توان با آنها برخورد قضایی کرد مگر اینکه فدراسیون فوتبال به‌عنوان متولی برگزاری این مسابقات قوانینی را در نظر بگیرد که باتوجه به پیشینه این موضوع در فوتبال ایران تاکنون برخورد قاطعی در این زمینه ندیده‌ایم.»

او در پاسخ به این سوال که شرایط برخورد با سایت‌ها و سامانه‌های شرط‌بندی در فوتبال چگونه است ادامه می‌دهد: «در خصوص مبارزه با قمار و شرط‌بندی قانون به اندازه سخت‌گیری دارد و در طول سال‌ها اخیر برخورد با سامانه‌های شرط‌بندی و قمار انجام می‌شود ولی این موضوع مربوط به پیش‌بینی فوتبال است و به موضوعات داخل زمین مربوط نمی‌شود.»

این حقوق‌دان با مثل زدن تبانی‌هایی که توسط مافیای اقتصادی و سیاسی انجام می‌شود اضافه ‌می‌کند: «تبانی در فوتبال مانند تبانی در مسایل سیاسی و اقتصادی است که ما می‌توانیم به عینه ببینیم که چه موضوعاتی پشت پرده اتفاق می‌افتد و کسی توان مبارزه با انها را ندارد و مصداق قانونی برای برخورد با این موضوعاتی وجود دارد و پشت پرده چه اتفاقاتی رخ می‌دهد. وضعیت ورزش هم به همین صورت است ما می‌بینیم که با سرمایه‌گذاری افراد پشت پرده برخی از بازیکنان در رسانه‌ها و مطبوعات مطرح می‌شوند و همین بازیکنان هم می‌توانند در تغییر نتایج بازی‌ها نقش داشته باشند.»

رزافشان با اشاره به چرخش مالی بنگاه‌های شرط‌بندی که بر فوتبال ایران سایه انداخته‌اند می‌گوید: «توجه داشته باشید که پول کثیف از طریق همین سایت‌ها در اقتصاد ایران چرخش بسیار بالایی دارد و در برخی مواقع این مبالغ  هم می‌تواند بیشتر از بودجه یک کشور باشد از این رو با مافیای قدرتمندی روبه‌رو هستیم که انگیزه اصلی‌ آنها کسب درآمد (از هر راهی) و برهم زدن هیجان و نشاط ورزش است. آنها سعی می‌کنند با سلیقه خود نظم روانی جامعه را برهم بزنند و تا حدودی در این زمینه موفق هم بوده‌اند. این موضوع نشان می‌دهد که برخورد با سامانه‌های شرطبندی و تبانی و در ورزش نیاز به برخورد جدی دارد.»

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!