جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ 26 April 2024
سه‌شنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۸
کد خبر: ۱۸۳۱۵

عملکرد مالی سالانه خانه سینما در سایه روشن شفافیت

عملکرد مالی سالانه خانه سینما در سایه روشن شفافیت
تا چند هفته پیش، جستجوها در سایت سازمان سینمایی پیرامون عملکرد مالی «خانه سینما» برخلاف نهادها و اصناف دیگری که این سازمان، در انتشار گزارش عملکرد مالی آن ها سخت گیری فراوانی به خرج داده، تنها به چند جدول قدیمی و غیراصولی این نهاد می رسید برای مثال خروجی یکی از جداول منتشر شده از سوی سازمان سینمایی مشخص می کند که این سازمان فقط در سال ٩۶ نزدیک به ۱۱ میلیارد و هشتاد میلیون به «خانه سینما» کمک کرده است!
نویسنده :
فریبا قلی زاده

بیتا محسنی_ در قلب خیابان بهار جنوبی ، بنایی جا خوش کرده که سال هاست سایه انحلال، ابهام مالی، ضعف عملکرد، کمبود بودجه، حواشی سیاسی و… را با خود به دوش می کشد، بنایی که بنا شد تا بزرگترین نهاد صنفی سینمای ایران و متولی آن باشد اما به زعم بسیاری از اهالی سینما چندان در این مسیر موفق نبوده است؛ خانه سینما!

جداول ناقص عملکرد مالی در نهایت تکمیل شد!

تا چند هفته پیش، جستجوها در سایت سازمان سینمایی پیرامون عملکرد مالی «خانه سینما» برخلاف نهادها و اصناف دیگری که این سازمان، در انتشار گزارش عملکرد مالی آن ها سخت گیری فراوانی به خرج داده، تنها به چند جدول قدیمی و غیراصولی این نهاد می رسید برای مثال خروجی یکی از جداول منتشر شده از سوی سازمان سینمایی مشخص می کند که این سازمان فقط در سال ٩۶ نزدیک به ۱۱ میلیارد و هشتاد میلیون به «خانه سینما» کمک کرده است! از طرفی طبق لیست دیگری که همان سال از سوی یکی از رسانه ها منتشر شد، سازمان سینمایی در سال ٩۶ فقط دو رقم ٣ میلیارد و ٧٩٩ میلیون و ۵ میلیارد و ٧۵۰ میلیونی(جمعا ٩ میلیارد و ۵۴۵ میلیون) را در اختیار «خانه سینما» قرار داده است. در واقع با شفاف سازی سازمان سینمایی مشخص شد که یک اختلاف حدود یک و نیم میلیاردی میان ارقام منتشر شده وجود دارد که در نهایت کسی نسبت به آن واکنشی نشان نداد و غائله ناتمام ماند!

بالاخره صدای رسانه ها به گوش سازمان سینمایی رسید!

گویا صدای برخی رسانه ها به سازمان سینمایی رسیده چرا که به تازگی گزارش عملکرد مالی «خانه سینما» را در سال ٩٨ به طور کامل منتشر کرده است. بودجه «خانه سینما» برای سال ٩٨، ۵٫۵ میلیارد تومان بود. طبق جدول منتشر شده از سازمان سینمایی، بیشترین میزان از بودجه صرف کمک به امور رفاهی، بیمه ای، درمانی و معیشتی اعضای «خانه سینما» با رقم ٢ میلیارد و ۱٢۴ میلیون تومان برای ٣ هزار و ٢٩۵ نفر شده است. این نهاد برای حمایت از برگزاری جایزه کتاب سینمایی ۱۸۰ میلیون هزینه کرده است؛ رقمی که اگر به یکی از ناشران خصوصی سپرده می شد به جای این فاکتورهای هنگفت، حتما آورده مالی نیز داشت.

پرهزینه بعدی این جدول سطر کمک به برگزاری نشست های تخصصی صنوف سینمایی و خدمات صنفی است که ۱ میلیارد ۶۰۰ میلیون تومان صرف آن شده است. نکته جالب توجه در جدول پیوست این سطر، مبلغ نزدیک به ۶۰ میلیون تومان است که مدیران «خانه سینما» به بهانه برگزاری جلسات شورای صنفی نمایش از سازمان گرفته اند. جالب این جاست که این نهاد حتی برای سرویس پیامکی هم از سازمان ۵۳٫۹ میلیون تومان دریافتی داشت؛ این همان سرویس پیامکی است که اغلب از آن برای ارسال پیامک ترحیم و تسلیت مرگ اعضا استفاده می شود. در میان هزینه های فاکتور شده «خانه سینما» رقم ۱۹۶٫۸ میلیون هم به چشم می خورد بابت سایر خدمات صنفی و ازجمله طرح ترافیک.

کمک به گسترش فعالیت های فرهنگی، گردهمایی ها و جشن سالانه صنوف سینمایی، سطر پرهزینه سوم در جدول عملکرد مالی «خانه سینما» است که ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون برای برگزاری آن فاکتور کرده اند؛ رقمی برای جشنی پرچهره که تاکنون می توانست از طریق جذب اسپانسر به خودکفایی برسد!

در همین جدول، به اختصاص مبلغ ۱۳۴ میلیون تومان برای برگزاری یک کانون فیلم می رسیم؛ کانونی که مشخص نیست اگر مخاطب دارد چرا بلیت فروشی نمی کند و بودجه مجزا دارد. رقم جالب توجه دیگر در این جدول، مبلغ ۷۱٫۳ میلیون تومان برای عضویت در مجامع بین المللی است که مشخص نیست عضویت در کدام مجمع بود و چه سودی داشت! همچنین برای شورای داوری ۱۸۴٫۴ میلیون تومان و برای برگزاری جلسات هیات مدیره مبلغ ۱۴۰٫۴ میلیون تومان هزینه شده است. هزینه هایی که توجیه اقتصادی هیچ یک از آن ها مشخص نیست، همان طور که بودجه ۵ و نیم میلیاردی «خانه سینما» برای سال ٩٨ و در اوج بحران اقتصادی کشور، در مقایسه با بودجه ۱۱ میلیاردی این نهاد برای سال ٩۶ نیز هیچ توجیه مشخص اقتصادی ندارد!

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!