جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ 19 April 2024
دوشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۳
کد خبر: ۵۸۱۳۷

بازتاب بازداشت ترانه علیدوستی

بازتاب بازداشت ترانه علیدوستی
بازداشت ترانه علیدوستی، بازیگر شناخته شده سینما در رسانه‌‌ها بازتاب‌ گسترده‌ای یافت.

 

چندی پس از انتشار خبر بازداشت ترانه علی دوستی، مرکز رسانه قوه قضاییه اعلام کرد که در پی برخی اظهارنظرهای بدون استناد در مورد وقایع اخیر، همچنین انتشار مطالب تحریک آمیز در جهت حمایت از اغتشاشات خیابانی قبلی، از سوی برخی چهره‌ها و تعدادی از سلبریتی‌ها در هفته‌های اخیر، برخی از این افراد جهت پاسخگویی به مقام قضایی به دادستانی تهران احضار و برخی نیز با دستور قضایی بازداشت شده‌اند.

 

کیهان و هم‌قطاران

 

روزنامه اصول‌گرای تهران به مدیر مسوللی حسین شریعتمداری نوشت: خانم بازیگری که قبلا در سریالی با بودجه حاصل از اختلاس بازی کرده بود، اخیرا اقدام به انتشار تصویر بی‌حجاب همراه با کاغذی که روی آن شعار- به زعم خودش حمایت از آزادی و زنان- نوشته را منتشر کرده است. هنوز فراموش نکرده‌ایم «ترانه علیدوستی» وقتی فهمید سریال شهرزاد، حاصل پول‌های اختلاس شده از صندوق ذخیره فرهنگیان است و درواقع تهیه‌کننده سریال، حق و حقوق معلم‌های زحمتکش را خرج این سریال کرده بود، نه‌تنها حاضر به پس دادن دستمزد حاصل از این پول آلوده نشد که سکوت هم پیشه کرد.

 

کیهان البته به این موضوع نپرداخت که اگر ادعایش در مورد سریال شهرزاد و ترانه علیدوستی صحت دارد و او مرتکب جرم شده بوده چرا پیش از این مورد بازخواست قانونی قرار نگرفته و با او برخورد نشده بود؟!

 

کیهان در ادامه نوشته است: خانم بازیگر که سال‌هاست در حال تکرار یک نقش است و مدت‌هاست هیچ بازی درخشان و موفقیت‌آمیزی نداشته، این‌بار ضعیف‌‌ترین بازی خودش را در یک نمایش پیش‌پاافتاده و سطحی ایفا کرد! نمایش اعتراض‌گونه ترانه- که گویی هنوز ۱۵ سال دارد- تفاوتی با سکوت او در مقابل اختلاس تولیدکنندگان سریال شهرزاد ندارد؛ آن موقع سکوت کرد چون در داخل برای وی منفعت مالی به همراه داشت و این موقع تظاهر به اعتراض می‌کند چون این‌بار در خارج از کشور و جشنواره‌های ضدایرانی برای او منفعت خواهد داشت.

 

در همین راستا روزنامه جوان دیگر هم‌‌پیاله کیهان نیز در صفحه نخست خود به بازداشت ترانه علیدوستی پرداخته و فهرستی از نام‌های بازیگران و سینماگران معترض را منتشر کرده و آن‌ها را عوامل «خوانده است». این روزنامه در گزارشی با عنوان «جای بازیگر ضدامنیتی البته که سینما نیست» نوشته است «جای بازیگر در زندان نیست، اما کسی که با امنیت بازی می‌کند، باید منتظر رفتار متناسب هم باشد».جوان با دفاع از بازداشت ترانه علیدوستی نوشته «وقتی قرار است نقش امنیتی ایفا کنیم، هزینه‌های این بازی را هم باید بپردازیم و این شکل بازیگری ممکن است به لوکیشن زندان هم برسد.»

 

این روزنامه از رخشان بنی‌اعتماد، پیمان معادی، آزاده صمدی، سحر دولتشاهی، لیلی رشیدی، میترا حجار، غزل شاکری، هنگامه قاضیانی به عنوان «هم‌قبیله‌ای‌های» ترانه علیدوستی نام برده که «به لحاظ سیاسی» منافع مشترکی دارند.

 

روزنامه دولتی ایران نیز که این روزها به دست جریان بنیادگرا افتاده از عدم‌دسترسی به دایرکت ترانه علیدوستی پس از بازداشت عصبانی شد و نوشت: اینستاگرام بلافاصله بعد از بازداشت ترانه علیدوستی، صفحه او را از دسترس خارج کرد تا دایرکت ها و ارتباطات او مشخص نشود.

 

خبرگزاری فارس وابسته به نهادهای خاص نیز نوشت، درپی اظهارنظرهای بدون استناد برخی سلبریتی‌ها و همچنین انتشار مطالب تحریک‌آمیز توسط آن‌ها چند نفر از این افراد جهت پاسخگویی به دادستانی تهران احضار و برخی نیز با دستور قضایی بازداشت شدند.

خبرگزاری تسنیم نیز بازداشت این هنرمند را به دلیل اقدامات خود در جهت انتشار مطالب کذب و تحریف شده و تحریک به آشوب و حمایت از جریان‌های ضدایرانی اعلام کرد. 


جای هنرمند زندان نیست

 

در طرف دیگر روزنامه‌های اصلاح‌طلب چون اعتماد با تیتر جای هنرمند، روزنامه‌نگار، نویسنده، خواننده، جامعه‌شناس زندان نیست، نوشت که ظهر روز یکشنبه، سینماگرها پشت در اوین نشستند. اگر همین شش ماه پیش کسی پیش‌بینی می‌کرد که رخشان بنی‌اعتماد، لیلی رشیدی، مونا زندی و… دست به چنین کاری می‌زنند و خبرش روی سایت خبرگزاری‌ها می‌آید، حتما برچسب «دیوانگی» می‌خورد. اما حالا دیگر این خبرها عجیب نیست. حتی عجیب نیست که این سینماگرها پیگیر کار همکارشان، ترانه علیدوستی هستند. بازیگری که عصر شنبه بازداشت شده و فعلا کسی از سرنوشتش خبر ندارد.سرمایه‌هایی که سال‌ها برای به ثمر رسیدن، هزینه برداشته، راحت توی اوین یا پشت در اوین جمع می‌شود و حتی دیگر مرحله اعجاب و حیرت و تحلیل را هم رد کرده. دیگر کسی نمی‌گوید که فرهنگ و هنر خوراک روح جامعه‌ است و اگر نباشد، جامعه از درون تهی نمی‌شود. هنرمند، روزنامه‌نگار، نویسنده، خواننده، جامعه‌شناس و… مجرم نیست، زندان هم جای اینها نیست، باید زندان‌ها را خالی و روح جامعه را ترمیم کنیم تا دیر نشده است.

 

در مقابل این هجمه‌های جریانی که نیازی به معرفی ندارند شخصیت‌ها و فعالان سیاسی و فرهنگی اعتراض خود را نسبت به برخورد با این هنرپیشه زن سینمای ایران ابراز کردند و حتی برخی نیز برای بررسی وضعیت علیدوستی به مقابل زندان اوین رفتند.

روزهای گذشته گروهی از آنها از جمله چهره‌های صاحب‌نامی همچون رخشان بنی‌اعتماد، پیمان معادی، آزاده صمدی، سحر دولتشاهی، لیلی رشیدی، مرتضی فرشباف و منیژه حکمت صبح روز یکشنبه با هدف پیگیری وضعیت ترانه علیدوستی مقابل زندان اوین تجمع کرده بودند و رو گذشته نیز تصویری از شهاب‌حسینی هم‌بازی ترانه‌علیدوستی در فیلم‌های گوناگون مقابل زندان اوین منتشر شد.

 

همراهی هنرمندان و یک درخواست مشخص

 

شهاب حسینی نیز با انتشار یادداشتی به حمایت از ترانه علیدوستی پرداخته و خواسته تا او را آزاد کنند.
 

شهاب حسینی در این باره نوشت که خانم ترانه علیدوستی یکی از بازیگران ارزشمند، با اخلاق و دغدغه‌مند سینمای ایران و از عشاق این وطن، به گواه شناختی است که در چند همکاری از ایشان دارم.به جای برخورد قهرآمیز با ایشان، شنونده دغدغه های این هنرمند متعهد و مردمی باشید. ایشان را آزاد کرده و به آغوش فرزند خردسالش بازگردانید.

 

نیکی کریمی، بازیگر و کارگردان سینمای ایران نیز پس از بازداشت علیدوستی در واکنش به برخوردهای قضایی و امنیتی با سینماگران در ایران در پستی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «دیگر بس است، خسته شده‌ایم و به جان آمده‌ایم.»
 

کریمی، یکشنبه ۲۷ آذر، نوشت که تمام قرارداد‌های کاری‌ خود را فسخ کرده است.

 

صادق‌زیباکلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران نیز در واکنش به بازداشت علیدوستی در مطلب با اشاره به عنوان اتهامی این بازیگر نوشت که قوه حترم قضائیه جدیداً اعلام کرده که هر فردی، اعم از نویسندگان، فعالین مدنی، خبرنگاران یا سلبریتی‌ها، هر ادعایی که بنمایند باید آن را ثابت کنند. بنده را هم دادستان محترم یکماه پیش احضار کرده و فرمودند سه‌روز فرصت دارید تا ادعایتان مبنی بر کشته‌شدن ۴۰۰نفر در اعتراضات که در صفحۀ اینستاگرامتان اشاره کرده‌اید، را ثابت نمایید. خانم «ترانه علیدوستی» متهم شده‌اند که مردم را درفضای مجازی تحریک به اعتراض (و بقول حکومتی‌ها: اغتشاش) کرده‌اند. سؤال اینجاست که آیا فقط متهمین قوۀ قضائیه مؤظف به اثبات مدعیات‌شان هستند؟ آیا قوۀ محترم قضائیه نیز متقابلاً نبایستی اتهاماتی که به بازداشت‌شدگان و متهمین وارد می‌سازند را ثابت نمایند؟آیا قوۀ قضائیه نیز نبایستی متقابلاً ثابت کند و در دادگاه نشان دهد که معترضینی که به خیابان‌ها آمده بودند، چگونه تحت تأثیر دعوت یا به تحریک خانم علیدوستی بوده‌اند؟

 

مهدی یراحی، خواننده و آهنگساز نیز درباره ترانه علیدوستی نوشته است که وی «زنانه پاى حرف و عمل خود ایستاد و هزینه کنش و نگرشش را گردن دیگران نینداخت.»

 

در همین بین جشنواره فیلم کن در توییتر خود خواستار «آزادی فوری» ترانه علیدوستی بازیگر ایرانی شد و نوشت او از «برجسته‌ترین» کسانی است که در طول چند ماه اعتراض در ایران بازداشت شده‌اند.این جشنواره بر همبستگی کامل خود با «تلاش‌های مسالمت‌آمیز برای آزادی و حقوق زنان» در ایران تاکید کرد.

اریک کانتونا، بازیگر و کارگردان فرانسوی و بازیگر سابق باشگاه فوتبال منچستر یونایتد نیز از ترانه علیدوستی، بازیگر ایرانی که شنبه بازداشت شد، حمایت کرده است. کانتونا در اینستاگرام عکس خانم علیدوستی را منتشر کرده است و در زیر عکس نام او و کلمه آزادی را هشتگ زده است.

برچسب ها:
ارسال نظر
نظرات بینندگان
رضا
-
دوشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۱
0
بازداشت چرا مثل طالبان مرد باشید بیاریدش در ملعه عام وی را حد بزنید
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!