پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ 25 April 2024
يکشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۴
کد خبر: ۵۶۵۲۹
سالن‌ها آماده شدند اما خبری از مجوز نیست

وعده پخش بازی‌های جام جهانی در سینماها هم «هوا» شد؟

وعده پخش بازی‌های جام جهانی در سینماها هم «هوا» شد؟
به نظر می‌رسد که تاخیر در صدور مجوزهای رسمی برای پخش رقابت‌ها در سالن‌های سینما، رابطه مستقیمی با فصای ناآرام این‌روزهای کشور دارد. این در حالی است که مقامات، مدت‌ها است که از بازگشت آرامش به خیابان‌ها خبر می‌دهند.
نویسنده :
سینا جهانی

در دوره‌های گذشته رقابت‌های جام‌جهانی فوتبال، سینماها یکی از مراکز اصلی پخش زنده بازی‌ها بودند. حضور در کشورهای برگزارکننده برای بسیاری ممکن نبود و از این رو، سینماها به عنوان بستری برای تماشای دسته‌جمعی بازی‌ها از اهیت ویژه‌ای برخوردار بودند. امسال نیز علی‌رغم برگزاری رقابت‌ها در یکی از کشورهای همسایه، حضور در قطر برای بسیاری از ایرانی‌ها از لحاظ اقتصادی دشوار بود. این‌بار اما، پخش جام‌جهانی فوتبال در سینماها نیز در هاله‌ای از ابهام است.

 

فرصتی برای احیاء سینماها پس از کرونا

 

بحث صدور مجوز برای پخش رقابت‌های جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر در سینماها از اواخر مردادماه امسال مطرح بود اما حالا که حدود ۲ ماه از آغاز اعتراضات مردمی در ایران می‌گذرد، تصمیم‌گیری در این مورد را با مشکلاتی مواجه کرده است. امکان بلیط‌فروشی پخش زنده در سالن‌های سینما پس از بحران مالی ۲ سال اخیر که به دلیل شیوع کرونا از سر سینماداران گذشته بود، فرصتی در جهت جبران خسارت‌های مالی است.

 

برآوردهای ۳ ماهه نخست سال ۱۳۹۹، از ضرر ۱۱۴ میلیارد تومانی سینماداران کشور حکایت می‌کرد. «محمد قاصد اشرفی»، رییس انجمن سینماداران ایران در مهرماه ۱۴۰۰، در گفت‌وگویی اعلام کرده بود که ۹۸ درصد سینماهای ایران کاملا ورشکسته‌اند. کمتر از یک‌سال از مهار نسبی شیوع کرونا در کشور می‌گذرد و مدت کوتاهی است که سینماها در کشور دوباره نفس می‌کشند. صدور مجوز پخش بازی‌های جام‌جهانی در سینماها می‌تواند تسکینی برای تحمل بیش از ۲ سال ضرر خالص باشد.

 

 

جهانگیر کوثری در گفت‌وگو با ایسنا گفته که علاوه بر فضای ناآرام حاکم بر کشور، مشکلات مسوولیت حق پخش نیز روند صدور مجوز پخش در سینماها را با کندی مواجه کرده است. او گفته: «طبق قوانین خریداری پخش مسابقات، باید مسوول نمایش آن‌ها در سینما هم مشخص باشد تا اگر اعتراضی شد و خسارتی وارد آمد معلوم باشد مسئولیت با چه کسی است».

 

سکوت نهادهای دولتی 

 

در تمایل سینماداران برای پخش بازی‌ها تردیدی نیست و طبق اطلاعات به‌دست آمده توسط خبرنگار «روزنامه اینترنتی فراز»، بسترهای لازم برای این اتفاق از ماه‌ها پیش در بسیاری از سالن‌های سینما فراهم شده است. بسترسازی‌هایی که پس از چراغ سبز وزارت ارشاد از حدود ۲ ماه پیش آغاز شد و امروز صدور مجوز نهایی در راهروهای این وزارت‌خانه سرگردان است. «فرازدیلی»‌ در این رابطه با «مژگان زرگر»، رییس پردیس سینمایی ملت تهران گفت‌وگو کرده است.

 

«زرگر»‌ با اشاره به بی‌اطلاعی سینماداران از سرنوشت پخش رقابت‌های جام جهانی در سالن‌های سینما گفت: «هنوز خبر قطعی و رسمی به ما نداده‌اند. هم وزارت ارشاد و هم اداره اماکن باید موضوع را تایید کند. وظیفه ما خدمات‌رسانی به مردم است. این خدمات می‌تواند فیلم یا فوتبال باشد. زیرساخت این خدمات‌رسانی نیز فراهم است. اما همه چیز به امکانات ما برمی‌گردد. اگر اعلام کنند که امکان اینکه مردم بتوانند کنار یکدیگر بازی‌ها را تماشا کنند وجود دارد، ما حتما این کار را انجام خواهیم داد. این تصمیمی است که باید در وزارت ارشاد گرفته شود».

 

آماده سازی بی فایده سینماها

 

او در ادامه گفت: «حدود دوماه پیش جواب مثبت داده بودند. ما نیز دستگاه‌ها را خریدیم و کابل‌کشی کردیم. اما هنوز چیزی به طور رسمی به ما اعلام نشده است. حتی دستورالعمل‌ها را هم هنوز ابلاغ نکرده‌اند. آیا مجوز را صادر می‌کنند یا نه؟ آیا فقط اجازه پخش بازی‌های ایران را داریم؟ آیا نیمه‌نهایی و فینال هم پخش خواهد شد؟ این‌ها را هنوز نمی‌دانیم».

 

حالا به نظر می‌رسد که تاخیر در صدور مجوزهای رسمی برای پخش رقابت‌ها در سالن‌های سینما، رابطه مستقیمی با فصای ناآرام این‌روزهای کشور دارد. این در حالی است که مقامات، مدت‌ها است که از بازگشت آرامش به خیابان‌ها خبر می‌دهند. پرسش این است که اگر آرامش کامل در کشور حکم‌فرما شده، چرا پخش رقابت‌ها در سینماها نیز مثل ورود تماشاگران به استادیوم‌ها به یک دوراهی بزرگ برای تصمیم‌گیری تبدیل شده است؟

 

کمتر از ۱۰ روز تا آغاز رقابت‌های جام‌جهانی قطر باقی مانده است. طبق آنچه تا امروز شاهد بودیم، سیاست‌گذاران مربوط، در مدیریت فضای این رقابت‌ها در کشور ناموفق بوده‌اند. از تهیه کروزهای سفر به قطر تا مشارکت با این کشور در برگزاری اردوهای تمرینی در جزیره کیش، انبوهی از وعده‌های ناممکنی بود که در یک‌سال اخیر از سوی مسوولان مطرح شد. حالا سرنوشت پخش زنده بازی‌ها در اماکن عمومی نیز نامشخص است.

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!