چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ 24 April 2024
چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۰
کد خبر: ۵۰۶۶۲
افزایش ۶۶ درصدی قیمت بلیت، تیرخلاص به گیشه

لطفا با خانواده وارد نشوید!

لطفا با خانواده وارد نشوید!
خبر احتمال افزایش قیمت بلیت سینما به پنجاه هزار تومان احتمال بهاری پربرکت را از گیشه سینماها دور کرده و ممکن است نوید پایان حضور خانواده ها در سینماها را بدهد. شاید پیشنهاددهندگان این طرح حتی از ذهنشان هم نگذشته که در شرایط اسفناک اقتصادی یک خانواده چهارنفره چگونه دویست هزار تومان بلیت سینما بخرد؟!

کمتر از یک ماه به آغاز فصل طلایی اکران باقی است. فصلی که همیشه سینماگران بر سر اکران آثارشان در این بازه زمانی، با هم مناقشه دارند. با این حال خبر احتمال افزایش قیمت بلیت سینما به پنجاه هزار تومان احتمال بهاری پربرکت را از گیشه سینماها دور کرده و ممکن است نوید پایان حضور خانواده ها در سینماها را بدهد. شاید پیشنهاددهندگان این طرح حتی از ذهنشان هم نگذشته که در شرایط اسفناک اقتصادی یک خانواده چهارنفره چگونه دویست هزار تومان بلیت سینما بخرد؟! هزینه‌های جانبی سینما رفتن کنار هزینه بلیت را هم باید در نظر بگیریم. سینما رفتن یک تفریح سالم خانوادگی است اما پیشنهاد نابخردانه افزایش شصت درصدی قیمت بلیت سینما در حال تبدیل سینما به تفریحی لوکس است که تنها قشر کوچکی از جامعه را می تواند سرگرم کند. شاید تهیه‌کنندگان موافق افزایش قیمت بلیت سینما به دنبال سرپوش گذاشتن بر شکست فیلم‌های خود در گیشه هستند چون با بلیت پنجاه هزارتومانی یک فیلم با تنها دویست هزار مخاطب در کشور هشتاد میلیونی، ده‌ میلیارد تومان خواهد فروخت که در حقیقت نادیده گرفتن صورت مسئله که همان استقبال مخاطب است خواهد بود! در واقع افزایش بی‌رویه قیمت بلیت سینما با فیلم‌های بی‌کیفیت ایرانی و نبود اکران فیلم‌های روز جهان سوق دادن مخاطب به سمت فضای غیرمجاز و قاچاق است.

 

وضعیت مالیات سینماداران

 

طبق آیین نامه معاونت مالیات بر ارزش افزوده سینماداران مکلف هستند صرفا نه درصد (۹٪) از حق السهم صاحبان سینما را به عنوان ارزش افزوده پرداخت نمایند. همچنین سینماداران با توجه به پروانه مالکیت فیلم ، حق کسر مالیات بر ارزش افزوده را از مالکین حقیقی فیلم سینمایی ندارند. در این میان سینماداران با توجه به پروانه مالکیت تهیه کنندگان حقوقی، مکلف به کسر نه درصد (۹٪) از حق السهم مالک فیلم (حقوقی) و واریز آن به سازمان مالیاتی هستند.

 

مالیات از مردم گرفته می شود!

 

سال گذشته بود که پس از افزایش قیمت بلیت گفته شد که قیمت بلیت قرار نیست تغییری کند و این درواقع، همان درصدی از ارزش افزوده است که در گذشته از مخاطبان دریافت نمی‌شد و ازین پس قرار است روی بلیت فیلم‌ها منظور می‌شود. در واقع مخاطب می بایست درصدی از مالیات سینما‌های مدرن، ممتاز و درجه یک را به بهای بلیت سینما اضافه می‌کرد. این توجیه سینماداران بود که می گفتند، همه اجناس گران شده و فشار زیادی را از نظر اقتصادی متحمل می‌شوند، به همین دلیل ارزش افزوده‌ای که سال های گذشته پرداخت آن را خود تقبل می‌کردند، دیگر پرداخت نمی‌کنند و قیمت بلیت را با ارزش افزوده محاسبه می‌کنند. باید گفت هرچند فشار اقتصادی بر سینماداران مخصوصا طی دوران کرونا مشخص است اما در شرایطی که سینما‌های کشور برای دوباره جان گرفتن نیاز به طرح‌های تشویقی برای جذب مخاطب بود، اضافه شدن قیمت بلیت‌ها می‌توانست یک نکته منفی باشد که بود و متاسفانه این دور باطل در حال تکرار است.

«سجاد نوروزی»، مدیر پردیس سینما «آزادی» اما در گفتگویی کوتاه با «فراز» درباره چالش مالیات در فروش بلیت ها به فراز می گوید:«این مساله از سوی وزارت ارشاد پیگیری شد و به تعادل رسید. باید به این نکته توجه شود که طبق قانون، مالیات بر ارزش افزوده با خریدار است و با فروشنده نیست. اگر قبلا رویه دیگری انجام می شد در واقع قانون اجرا نمی شد. اصراری که در حال حاضر از سوی برخی برای اجرای آن صورت می گیرد نیز بیشتر به این دلیل و بعد هم شرایط حال حاضر سینماهاست. حالا باید دید ارشاد این قضیه را تا کجا دنبال می کند».

 

افزایش ۶۶ درصدی قیمت بلیت تیر خلاص به گیشه

 

در صورت موافقت سازمان سینمایی با پیشنهاد سینماداران و تهیه کنندگان، بهای بلیت سینما‌ها در سال۱۴۰۱، ۶۶ درصد رشد می‌کند. در آخرین جلسه شورای صنفی نمایش، موضوع گران شدن بلیت سینما‌ها مطرح و در نهایت تصمیم گرفته شد بهای بلیت سینما‌ها تا ۵۰ هزار تومان افزایش یابد. این افزایش قیمت البته تبصره‌هایی دارد. بلیت‌های ۵۰ هزار تومانی صرفا شامل پردیس‌های مدرن می‌شود و در روز‌های آخر هفته، ایام تعطیلی و سانس‌های پایانی با چنین افزایش قیمتی مواجه خواهیم شد. با توجه به اینکه مخاطبان در این سال‌ها بیشتر در پردیس‌های مدرن فیلم می‌بینند و بیشتر روز‌های آخر هفته و در سانس‌های پایانی سینما می‌روند، بلیت‌های ۵۰ هزار تومانی رسما در سانس‌های شلوغ عرضه خواهد شد. در روز‌های گذشته برخی از سینماداران به ارزان بودن بهای بلیت سینما‌ها اشاره کرده بودند. چنان‌که مدیر سینما آزادی گفت: بهای بلیت سینما دست‌کم باید به آن اندازه قیمت یک ساندویچ باشد. سینماداران معتقدند بهای بلیت به نسبت تورم بسیار ارزان است و حتی برخی بهای بلیت سینما‌ها را با قیمت بلیت کنسرت‌های موسیقی مقایسه کرده بودند (که البته خیلی قیاس منطقی‌ای نیست). برخی کارشناسان اکران هم در گذشته به مقایسه بهای بلیت سینما‌ها در ایران و کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس و کشور‌های اروپایی پرداخته بودند تا نتیجه مطلوبشان را از این قیاس بگیرند؛ اینکه بلیت سینما‌ها در ایران خیلی ارزان است. اما نکته‌ای که درنظر گرفته نمی‌شود میزان سینما رفتن ایرانی‌ها در طول سال است و اینکه در ۲ سال اخیر به‌خاطر کرونا تعداد سینمارو‌ها کاهشی بی‌سابقه در تاریخ سینمای ایران را تجربه کرده است. البته شورای صنفی نمایش کنار افزایش بهای بلیت سینماها، امکانی هم برای مخاطبان درنظر گرفته است. قرار است در سال جدید ۲ روز در هفته بلیت سینما‌ها به‌صورت نیم‌بها عرضه شود. احتمالا در سال۱۴۰۱ یکشنبه‌ها مثل سه‌شنبه‌ها گیشه سینما‌ها بلیت‌ها را به‌صورت نیم‌بها عرضه می‌کنند.

در نهایت باید گفت سینما رفتن سال‌هاست که از سبد بیشتر خانواده‌های ایرانی حذف شده است. طوری‌که حتی پرفروش‌ترین فیلم‌های این سال‌ها هم اغلب به لحاظ تعداد تماشاگر در حد معمولی‌ترین فیلم‌های دهه۶۰ مخاطب نداشته‌اند. با توجه به شرایط اقتصادی، طبیعی است که با همین بهای فعلی هم سینما رفتن برای خانواده‌ها دشوار باشد و با بلیت‌های ۵۰هزار تومانی احتمالا عده‌ای از مخاطبان فعلی هم از خیر سینما رفتن می‌گذرند. باید دید در نهایت سازمان سینمایی چه تصمیمی درباره پیشنهاد سینماداران و تهیه‌کنندگان خواهد گرفت و آیا پیشنهاد ۵۰هزار تومانی رأی می‌آورد یا خیر؟

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!