جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ 19 April 2024
شنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۵:۳۱
کد خبر: ۴۷۱۶۱
حواشی سریال «مست عشق» با انصراف طرف ترکیه ای به پایان رسید اما

باد آورده را باد برد!

باد آورده را باد برد!
«مست عشق» از همان ابتدا ، با جنجال متولد شد. چراکه ایران قرار بود این سریال را درباره حضرت مولانا با همکاری کشور ترکیه بسازد؛ همان کشوری که سال هاست با ایران بر سر موطن مولانا سر جنگ دارد!
نویسنده :
بیتا محسنی

تقریبا همه علاقمندان و دنبال کنندگان آثار نمایشی، حسن فتحی را می شناسند؛ کارگردانی که به خصوص در ساخت سریال های تاریخی پتانسیل بالایی دارد و وسواس و دقت بر روی شاخص‌های هنری و استفاده از ظرفیت‌های دراماتیک جلو دوربین از شاخصه های کاریش به شمار می رود. اما انگار تقدیر فتحی چنین رقم خورده که مهم ترین آثارش با حواشی مالی و هنری مواجه شوند. از مجموعه «مدار صفر درجه» که به تحریف تاریخ یهود در ایران و همچنین سرقت ایده متهم شده بود تا سریال «شهرزاد» که به دلیل منابع نامعلوم مالی و ارتباط تهیه کننده آن با پرونده اختلاس هزار میلیاردی از بانک سرمایه هنوز در یادها مانده است.

 

سریال تازه فتحی با حمایت دو پلتفرم رقیب!

 

در حالی که هنوز پرونده تهیه کننده سریال «شهرزاد» باز است حال حسن فتحی دو پروژه دیگر به نام های «مست عشق» و «جیران» را همزمان پیش می برد. جالب آنکه سریال «جیران» که در آستانه پخش از پلتفرم «فیلیمو» است با سرمایه گذاری پلتفرم رقیب آن یعنی «نماوا» ساخته شده است! گردانندگان این دو پلتفرم در سال ٩٨ با شکایت از تعداد زیادی از سایت‌های ایرانی که فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی و خارجی را برای دانلود در اختیار کاربران قرار می‌دادند، موجب مسدودی آن ها شدند تا کوچکترین مانعی، حاشیه سودشان را در آینده تهدید نکند. جالب است بدانید «نماوا» علاوه بر کسب درآمد از تبلیغات دهندگان و مشترکان خود، در بخشی از سود ِ «جیران» نیز سهیم خواهد بود که البته درصد آن هنوز مشخص نیست. اما حواشیِ فیلم «مست عشق» فتحی، دنباله دارتر از دیگر آثار اوست!

 

مست عشق و ناتمامی در حاشیه

 

«مست عشق» از همان ابتدا ، با جنجال متولد شد. چراکه ایران قرار بود این سریال را درباره حضرت مولانا با همکاری کشور ترکیه بسازد؛ همان کشوری که سال هاست با ایران بر سر موطن مولانا سر جنگ دارد! این مساله از همان ابتدا هشدار دهنده بود و این ابهام را ایجاد می کرد که آیا ترک‌ها اجازه می‌دهند یک فیلم در کشورشان و با مشارکت خودشان تولید شود و در عین‌حال، عدم ارتباط جدی این شاعر بزرگ با فرهنگ کشور ترکیه را برملا کند؟ هنوز کسی فیلم را ندیده‌ بود اما شواهد چنین حکایت داشت که بر سر آنچه تماما متعلق به فرهنگ فارسی است، توافق شده تا با ترک‌ها مشاع باشد؛ مخصوصا وقتی گفته شد این فیلم بخشی از زندگی مولوی است که زمان اقامت او در ترکیه را روایت می‌کند!

 

تحقق نگرانی ها

 

دیری نگذشت که نگرانی ها پیرامون آنچه گفتیم، مصداق پیدا کرد. چراکه ابتدای سال جاری، اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه تهیه کننده ترک این فیلم ، به دلیل طولانی شدن فرایند ساخت و تدوین و پخش و زیاد شدن هزینه ها، علنا قصد دارد پروژه را تکه پاره کند و در قالب سریال به شبکه های ماهواره ای بفروشد! واکنش فتحی و تهیه کننده ایرانی اش نیز به این ماجرا جز بیانیه های تهدید آمیز چیزی نبود. عجیب آنکه این اقدام چندین باره رسانه ها و برخی محافل ترکیه برای مصادره میراث فکری - فرهنگی ایران در حالی صورت گرفته بود که پیشتر هم این قبیل اقدامات با واکنش خاصی از جانب نهادهای رسمی کشورمان چه در ایران و چه در کشور ترکیه نیز مواجه نشد!

 

انصراف طرف ترکیه ای از مست عشق؟!

 

خبر تازه منتشر شده از «مست عشق» اما از باقی عجیب تر است. در این راستا ، گویا تمام سهم این فیلم به طرف ایرانی واگذار شده و طرف ترکیه‌ای از این پروژه کلا انصراف داده است. به این ترتیب «مست عشق» دیگر محصول مشترک محسوب نمی شود؛ اتفاقی که پخش جهانی آن را نیز دچار مشکل خواهد کرد. این در حالی است که سرمایه گذار ترک پیشتر اعلام کرده بود، تدوین و مراحل فنی فیلم به پایان رسیده است و با توجه  به اقدام نکردن طرف ایرانی برای اکران، قرارداد پخش سریال «مست عشق» با یک شبکه ماهواره‌ای بسته شده است و دوبله فارسی آن درحال انجام است تا پخشش آغاز شود! از طرف دیگر و از آنجایی که نگاه ترکیه به سریال سازی مثل نگاه ایران به فروش نفت است ، به نظر نمی رسد طرف ترکیه ای به این راحتی و ارزان میدان را خالی کند. در این میان و در حالی که فتحی سهم ترکیه را از کل فیلم ٣۰ درصد عنوان کرده ، سرمایه گذار ترکیه ای نسبت به  هزینه‌های یکسال اقامت در ترکیه کلیه عوامل ایرانیِ فیلم پیش از انعقاد قرارداد و شروع پروژه، سفر چندباره فتحی به ایران و آمریکا هنگام اجرای پروژه که به طولانی شدن کار انجامید و بعد مشخص شد که همزمان ساخت سریال «جیران» را نیز در ایران پیش می برد نیز اعلام خسارت کرده است. رقمی که طبیعتا برای فتحی و گروهش، یادآور خسارت های روانیِ «شهرزاد» به دلیل مسائل مالی خواهد بود! هرچند اینبار باد قرار است برخی آورده ها نیز با خود ببرد...

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!