پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ 25 April 2024
يکشنبه ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۶
کد خبر: ۳۵۵۹۸

ردپای یاران احمدی نژاد در مجله فیلم!

«من هم با شما از کشتی پیاده شدم و با شما خواهم بود حتی در یک قایق. قایق با ناخدا بهتر از کشتی بدون ناخداست»؛ این واکنش رضا کیانیان که به دنبال جدایی عباس یاری و هوشنگ گلمکانی از ماهنامه فیلم منتشر شد، بهترین مرثیه برای این جدایی است. جدایی که نزدیک ب

«من هم با شما از کشتی پیاده شدم و با شما خواهم بود حتی در یک قایق. قایق با ناخدا بهتر از کشتی بدون ناخداست»؛ این واکنش رضا کیانیان که به دنبال جدایی عباس یاری و هوشنگ گلمکانی از ماهنامه فیلم منتشر شد، بهترین مرثیه برای این جدایی است. جدایی که نزدیک به چهل سال خاطره را برای دوست داران سینما مخدوش کرد.

مرثیه برای یک جدایی

ماه های میانیِ سال ۱۳۶۱ بود. ماه هایی که سینمای نیمه جانِ پس از انقلاب که ترکش های جنگ هم به آن اصابت کرده بود، به سختی به حیات خود ادامه می‌داد. آن روزها که ادامه حیاتِ خودِ سینما سخت بود و نوشتن و نقد کردن آن سخت‌تر به نظر می‌رسید، مسعود مهرابی، هوشنگ گلمکانی و عباس یاری راهی را باز کردند و «فیلم» متولد شد. آن سال‌ها تنها مجله سینمایی کشور بود و برای نزدیک ۴۰ سال بعد هم تنها مجله سینمایی استخوان‌دار و معتبر باقی ماند. هرچه گذشت اعتبار مجله این سه تفنگدار بیشتر شد و حتی نسل جوان نیز به تحریریه آن راه یافتند. شاید بتوان گفت ماهنامه «فیلم» سکوی پرتابی بسیاری از منتقدان و نویسندگان جوان این روزهای سینمای ایران شد. در ٣٩ سال عمر ماهنامه کمتر پیش می‌آمد که حواشی درباره آن وجود داشته باشد؛ به نقل از ایمنا، این تیم به سنتی‌ترین شکل ممکن (مجله) همچنان بیشتری تأثیرگذاری را در بین سینماگران داشتند و حتی مواقعی در سینمای ایران جریان ساز شدند. در تقسیم بندی داخلی مجله مسعود مهرابی به عنوان صاحب امتیاز، هوشنگ گلمکانی به عنوان دبیر شورای نویسندگان یا سردبیر و عباس یاری به عنوان مدیر تحریریه همکاری می‌کردند. این سه گانه موفق تا چندی پیش ادامه داشت تا این که ویروس کرونا یکی از این سه ضلع را به دنیای دیگری برد. ۱۰ شهریور سال گذشته، مسعود مهرابی به دلیل ابتلا به ویروس کرونا از دنیا رفت. پس از این اتفاق و بر اساس قانون امتیاز مجله به فرزند ارشد او یعنی پویا مهرابی منتقل شد. این اتفاقات سرآغاز بروز اختلافات در درون تیم مجله فیلم بود.

سرآغاز یک اختلاف

اواخر بهمن سال گذشته، عباس یاری، دبیر تحریریه ماهنامه «فیلم»، در اینستاگرامش خبر داد که او و هوشنگ گلمکانی به‌عنوان بنیانگذاران این مجله به اجبار پویا مهرابی، مدیر تازه «مجله فیلم» که وارث امتیاز پدرش شده، از کشتی مجله فیلم پیاده می‌شوند. آن‌ها که اهل مطالعه مطبوعات مخصوصا نشریات سینمایی بودند، خوب می‌دانستند که مجله فیلم، نشریه‌ای است که در ٣٩ سال گذشته، با همه فراز و فرود‌هایی که داشته، همواره به‌طور مستمر منتشر‌شده و به‌ظاهر همکاری مرحوم مسعود مهرابی (صاحب‌امتیاز و مدیرمسئول مجله) و هوشنگ گلمکانی (سردبیر) و عباس یاری عامل اصلی این استمرار بوده است. انتشار خبر جدایی گلمکانی و یاری برای آن‌هایی که از اختلافات میان مهرابی و این دو بی‌خبر بودند، یکی دیگر از شگفتی‌های این قرن رو به پایان بود، اما همکاران و نزدیکان این سه تفنگدار که از مدت‌ها پیش در جریان اختلافات آن‌ها بودند، از این خبر چندان متعجب نشدند. درحالی که یاری و گلمکانی در بیانیه ای دخالت های پویا مهرابی در ساز و کار چندین ساله مجله را عامل این جدایی دانستند، پویا مهرابی اما در گفت و گویی با همشهری اظهار کرد که اختلاف حتی در زمان حیات پدرش ، بر سر امتیاز مجله فیلم بود که طبق خواسته یاری و گلمکانی باید منتقل می شد. حالا هم گویا گلمکانی و یاری در حال تدارک مجله ای تازه به نام «فیلم امروز» هستند. اما کرسیِ سردبیری ماهنامه فیلم در اختیار چه کسی قرار گرفت؟

یاران احمدی نژاد در ماهنامه فیلم چه می کنند؟

«مجله فیلم در اختیار یاران احمدی نژاد قرار گرفت»؛ این اصلی ترین تیتری است که این روزها پیرامون سرنوشت قدیمی ترین مجله سینمایی کشور دست به دست می شود. این خبر مربوط به انتصاب محمدرضا تقوی فرد به‌عنوان سردبیر ماهنامه فیلم است. تقوی‌فرد ازجمله افراد نزدیک به مرحوم عوضعلی کردان وزیر فقید و پرحاشیه دوران احمدی‌نژاد است. او در دولت احمدی نژاد توانست روزنامه‌هایی مثل بامداد و خورشید را مدیریت کند. تقوی‌فرد در دوران اعتدال تقریبا هیچ فعالیت رسانه‌‌ای نداشت جز تلاش برای انتشار رسانه‌هایی همچون میثاق، شبکه ایرانیان و همچنین هم‌قلم که البته ناکام ماند. حالا در آستانه انتخابات ۱۴۰۰ رونمایی از تقوی فرد در اصلی ترین مجله سینمایی کشور کمی عجیب به نظر می رسد.

محمدرضا تقوی فرد از حلقه مشایی تا ماهنامه فیلم

محمدرضا تقوی فرد با نام مستعار آصف، متولد ٢٢ اردیبهشت ماه سال ۴٧ است. در سابقه کاری او مربی پرورشی مدارس تهران، سرپرستی امور فرهنگی آموزش و پرورش، کارشناسی ادبی آموزش و پرورش شهر تهران، سردبیری روزنامه عصررسانه، سردبیر روزنامه راه مردم، مدیرمسئول(جانشین) و سردبیر روزنامه بامداد-ارگان مطبوعاتی جبهه عدالت و پیشرفت،مدیرعامل موسسه هنری آتیه آهنگ به چشم می خورد. جعفر بهداد(معاون سیاسی رحیم مشایی)، احمد شریعت، سید رمضان شجاعی کیاسری، کامران مردمی، کوروش پرند، حامد فتاحی، کاوه اشتهاردی، احمد سعیدی از دوستان و حامیان او در حلقه محمود احمدی نژاد جمع شده بودند.

انتخابات مجلس نهم

موسسه فرهنگی هنری آتیه وابسته به تامین اجتماعی است که او با کمک کاوه اشتهاردی(معاون وزیر کار و مدیرمسئول اسبق روزنامه ایران- [قبل از جوانفکر]) به سمت مدیرعاملی آتیه منصوب شد. ارتباط محمد رضا تقوی فرد با حلقه مشایی از طریق علی اکبر جوانفکر(مشاور رسانه‌ای احمدی نژاد) و محمدجعفر بهداد(معاون سیاسی مشایی و رییس اسبق ایرنا) بود. محمد رضا تقوی فرد یکی از کاندیداهای حلقه مشایی در انتخابات مجلس نهم شورای اسلامی در حوزه انتخابیه تهران بود. تقوی فرد در انتخابات ثبت نام کرد اما از سوی هیأت نظارت بر انتخابات رد صلاحیت شد ولی با پیگیری های زیاد توانست تایید صلاحیت خود را از اخذ نماید. تقوی فرد پس از بررسی ها و سنجش آرا خود و اطمینان از عدم موفقیت در تهران، درخواست تغییر محل ثبت نام از تهران به حوزه انتخابیه «رباط کریم» را داد که شورای نگهبان پس از بررسی های خود موافقت نکرد. پس از اعلام نظر شورای نگهبان، تقوی فرد تصمیم به خروج کامل از صحنه انتخابات گرفت و اعلام کرد به احترام همشهریانش از تهران هم کاندیدا نخواهد شد! اما اینگونه نشد و از حوزه انتخابیه تهران حضور در انتخابات را ادامه داد. البته خود تقوی فرد بعدا اعلام کرد که هیات نظارت با انصراف وی نیز موافقت نکرده است. اما این اظهارنظر از نظر قانونی رد است.

آتیه سبز و ارتباط با اشتهاردی

محمد رضا تقوی فرد در روزنامه «راه مردم» و «بامداد» مواضعی حمایت‌گرایانه از دولت احمدی‌نژاد و حلقه مشایی داشت. این مشی تا توقیف روزنامه‌اش توسط قوه قضاییه ادامه یافت. پس از توقیف این روزنامه، تقوی فرد با حمایت حلقه مشایی به مدیرعاملی شرکت آتیه تامین اجتماعی منصوب شد. گفته می‌شود کاوه اشتهاردی(معاون وزارت کار و مدیرعامل اسبق روزنامه ایران) بخاطر ارتباطی که با شیخ الاسلام داشت در این انتصاب نقش تعیین کننده داشته است.

حواشی روزنامه خورشید

محمد رضا تقوی فرد پس از مدیرعاملی آتیه در صدد همراه‌کردن هیئت مدیره جدید برای راه‌اندازی روزنامه « خورشید » بود. گفته می شود از آن جا که هیئت مدیره به دنبال حیات سیاسی خود پس از احمدی‌نژاد بودند از همراهی او سرباز زدند تا آن جا که رضا مقدسی از هیئت مدیره استعفا داد و کاوه اشتهاردی هم با تقوی فرد اختلاف پیدا کرد و بقیه نیز به انواع و اشکال مختلف اعتراض خود را اعلام کردند. هرچند «خورشید» تعطیل شد اما هنوز اطلاع دقیقی از پشتوانه مالی آن و دیگر رسانه های در اختیار تقوی فرد در دسترس نیست . اما با استناد به مصاحبه برادر تقوی فرد با «انصاف نیوز» او آن قدر در دوران احمدی نژاد و حتی قبل از آن در دولت رخنه کرده بود که منابع مالی موردنیاز هم به دست آورد.

برادر محمدرضا تقوی در مصاحبه ای با «انصاف نیوز» درباره مناسبات مالی و کاری برادرش با حلقه احمدی نژاد می گوید: «برادر من صد درصد در دوران آقای احمدی نژاد پولدار شد. از طریق آقای مشایی به احمدی نژاد وصل شد. روزنامه‌نگار بودند، روزنامه‌ی بامداد را راه اندختند. رابط این ها محمدعلی رامین بود. به پیشنهاد آقای رامین بود که این روزنامه افتتاح شد، با حساب من چک کشیده است، مبلغ آن کمتر از چهارصد میلیون تومان نیست. من امضا نکردم و از رئیس قوه قضاییه می‌خواهم ورود کند.» «خورشید» را در همان سال های پایانی دهه ٨۰ منتسب به تامین اجتماعی و سعید مرتضوی می دانستند. درواقع گفته می شد این بودجه از سوی مرتضوی مستقیما به آتیه داده می‌شد تا به واسطه تبلیغاتشان در «خورشید» بودجه مربوطه به انتشار آن تامین شود.

تقوی فرد تقریبا در این سالها فعالیتی نداشت تا اینکه حال خبر تکیه او بر کرسی سردبیری ماهنامه فیلم منتشر شده است. باید دید با گذشت زمان از حلقه حمایتی پیشین وی ، چه نام های بیرون می زند، نام هایی که بعید نیست او را تا رسیدن به صندلی ماهنامه فیلم بدرقه کرده باشند!

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!