جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
سه‌شنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۷
کد خبر: ۶۲۴۹۱
پولتیکو از پیشرفت در مذاکرات برجام خبر می‌دهد

سناتورها به دنبال دست‌یابی به اطلاعاتی محرمانه در مورد ایران

میچ مک‌کانل، رهبر اقلیت سنا، که چندین ماه خواستار برگزاری جلسه‌ای توجیهی در مورد ایران شده بود، در صحن مجلس این موضوع را به بحث گذاشت: در دوران جو بایدن، تهدید ایران، بدتر هم شده است....
نویسنده :
مونس نظری

پولتیکو نوشت: مقامات امریکایی و هفت کارمند کنگره روز سه‌شنبه و در اولین جلسه محرمانه دولت بایدن با محوریت ایران، اعلام می‌کنند که برای سناتورها توضیحاتی خواهند داشت. این در حالی است که روابط تهران رو به افزایش می‌رود و محدودیت‌های هسته‌ای نیز در حال تضعیف است.

 

وندی شرمن، معاون وزیر خارجه، کالین کهل، معاون وزیر دفاع، مورگان مویر، معاون مدیر اطلاعات ملی، برایان نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری در امور تروریسم و اطلاعات مالی، استفان کوهلر، مدیر استراتژی، سیاست و برنامه‌های ستاد مشترک، ساعت ۴ بعدازظهر به منظور برپایی یک جلسه توجیهی طبقه‌بندی‌شده در کاپیتول‌هیل حضور خواهند داشت.

 

راب مالی (فرستاده ویژه مذاکرات توافق با ایران)، یکی از افرادی است که در این جلسه حضور نخواهد داشت. و معاون وی، آبرام پالی، به جای او همراه شرمن خواهد بود.

 

میچ مک‌کانل، رهبر اقلیت سنا، که چندین ماه پیش خواستار برگزاری جلسه توجیهی ایران شده بود، در صحن مجلس بحث می‌کرد که در دوران ریاست جمهوری جو بایدن، تهدیدات ایران شدیدتر شده است.

 

و یکی از دست‌یاران جمهوری‌خواه مجلس سنا نیز گفت که جلسه توجیهی «به تأخیر افتاده» است.

 

مک‌کانل، پس از کشته‌شدن پیمان‌کاری امریکایی در سوریه (واقعه دو ماه پیش)، توسط نیروهای نیابتی ایران، دولت امریکا را مورد انتقاد قرار داد. البته که ایالات‌متحده نیز با حملات هوایی به تأسیسات مورد استفاده گروه‌های وابسته به سپاه، پاسخ آنها را داده بود.

 

جمهوری‌خواهان نیز ازین موضوع ناراحت بودند که تقریباً در همان بازه زمانی، لغو مجوز سال ۲۰۰۲ عراق برای استفاده از نیروی نظامی، شامل طرحی برای حفظ فشار بر ایران نبوده است.

 

یکی از دستیاران دموکرات سمت به NatSec Daily گفت که شرمن ازین فرصت برای به روزرسانی وضعیت مذاکرات توافق ایران استفاده خواهد کرد.

 

این کارمند بدون هیچ توضیح بیشتری گفت: «در مذاکرات هسته‌ای پیشرفت‌هایی حاصل شده است. از دیگر موضوعاتی که یقیناً مطرح خواهند شد تهدیدات عمومی ایران برای ایالات‌متحده و شرکای منطقه‌ای آن، نظیر اسرائیل و حمایت تهران از تروریسم است.»

 

در مجموع احتمال زیادی وجود دارد که جلسه خصوصی کمی شلوغ شود. چرا که دولت، برخی دموکرات‌ها و نیز جمهوری‌خواهان بر سر نحوه مدیریت ایران با یکدیگر اختلاف نظر دارند.

 

ماه پیش، سناتور جونی ارنست، در درخواستی دوحزبی، ده‌ها سناتور را برای تقویت مجدد تلاش‌های ایالات‌متحده برای اعمال تحریم‌ها بر محموله‌های نفت و گاز ایران تهییج کرد.

 

همو در بیانیه‌ای گفت: «بسیار ناامیدکننده است که درخواست دوحزبی من [که شامل دوازده سناتور دموکرات و جمهوری‌خواه است] جهت اجرای تحریم‌های نفتی ایران، علی‌رغم ضرب‌الاجل درخواستی امروز، هنوز پاسخی از سوی دولت دریافت نکرده است.»

 

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که ایران از ماه آگوست بیش از ۴۰۰ پهپاد به روسیه داده است (که اغلب‌شان هم پهپادهای شاهد بوده‌اند). در ازای آن مسکو با برنامه‌های موشکی و دفاع هوایی خود به تهران کمک می‌کند و در مواردی دیگر به او هواپیماهی جنگنده نیز می‌فروشد.

 

او گفت: «این یک مشارکت دفاعی تمام‌عیار است.» و افزود که تحریم‌های بیشتری در انتظار آنهایی است که به رونق این روال کمک می‌کنند.

 

از زمان خروج ایالات‌متحده از توافق با ایران در سال ۲۰۱۸، تهران کماکان به غنی‌سازی سوخت خود ادامه داده و به حوالی ۹۰ درصدی غنی‌سازی نزدیک شده است.

 

 

 

منبع خبر : پولتیکو
منبع: پولتیکو
برچسب ها:
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!