پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ 25 April 2024
جمعه ۰۱ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۰
کد خبر: ۵۳۹۰۷

واکنش رئیسی به اتفاقات اخیر: اعتراضات شنیده می‌شود، ولی اعتراض با اغتشاش متفاوت است

واکنش رئیسی به اتفاقات اخیر: اعتراضات شنیده می‌شود، ولی اعتراض با اغتشاش متفاوت است
رییسی گفت امروز آزادی بیان در جمهوری اسلامی ایران به نحوی است که در محافل عملی و سیاسی و فرهنگی و رسانه ها نظرات مختلف مطرح می شود ولی اعتراض با اغتشاش متفاوت است.

رییس جمهور اسلامی ایران در نشست خبری با رسانه ها در نیویورک گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران، نه شرقی و نه غربی است و تحت سلطه هیچ قدرتی زندگی سیاسی و فرایند امورمان را تنظیم نخواهیم کرد.

نشست خبری رئیس‌جمهور با خبرنگاران رسانه های بین المللی برگزار شد. حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی در نشست خبری با رسانه‌های خارجی به سوالات آنان در موضوعات مختلف سیاسی و بین المللی پاسخ خواهد داد. در این نشست خبری ، خبرنگاران رسانه های امریکایی، روسی، چین و منطقه حضور دارند.

رییس جمهور در ابتدای جلسه با بیان مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: سیاست جمهوری اسلامی ایران سیاست نه شرقی و نه غربی است؛ یعنی ما تحت سلطه هیچ قدرتی زندگی سیاسی‌مان و فرآیند امورمان را تنظیم نمی‌کنیم؛ اصل اساسی در سیاست خارجی ما زیر سلطه هیچ قدرتی رفتن است و نه بر دیگران سلطه پیدا کردن است.

رییسی تاکید کرد: سیاست خارجی ما تعامل با همه کشورها اعم از کشورهای شرقی و غربی است؛ برخی ممکن است این برداشت را داشته باشند که ارتباط ما با کشورهای شرقی مانند کشور چین یا روسیه بیشتر است؛ این تعامل به این دلیل است که قبل از این دولت، برداشت این بوده است که توجه دولت به چند کشور خاص در غرب بوده است.

رئیس جمهور بیان کرد: الان اگر بخواهم نگاه دولت را بگوییم، نگاه دولت نگاه متوازن و متعادل و نگاه به همه کشورها است. هر کشوری که بخواند به جمهوری اسلامی ایران همکاری داشته باشد ما سیاست تعامل و همکاری را با همه کشورها را خواهیم داشت با اولویت کشورهای همسایه ما اولویت سیاست همسایگی را ما حتما دنبال خواهیم کرد.

 

توافق باید واقعی و اطمینان بخش باشد

 

رئیس جمهور در پاسخ به رسانه ژاپنی درباره علت اخذ تضمین در توافق با آمریکا اظهار داشت: تضمین آمریکا به دلیل تجربه‌ای است که از رفتار آمریکایی ها داریم و رفتار آمریکایی‌ها نشان می‌دهد یکباره از قراردادی که بسته می‌شود خارج می‌شوند و از تعهداتی که دارند واقداماتی که باید انجام می‌دادند اعلام می‌کنند مسئولیتی ندارند.

رئیسی یادآور شد: این یک تحربه است و چشم انداز آینده ما را روشن می کند که بدون تضمین اگر توافقی شود گره ای که به این قرار داد زده شد دوباره این گره زده می شود و لذا اعلام کردیم باید تضمین دهد و این تضمین باید اطمینان بخش باشد که به تعهدات خود پایبند هستند.

رئیس دولت سیزدهم با بیان اینکه غربی‌ها و آمریکایی‌ها به تعهدات خود پایبند نبوده‌اند، ادامه داد: تنها طرفی که به تعهدات خود عمل کرد جمهوری اسلامی بود و طبق اعلام اژانس بین‌المللی انرژی اتمی، جمهوری اسلامی ایران به همه تعهدات خود عمل کرد و چگونه است بدون تضمین بگوییم این توافق انجام شد.

رئیسی توافق را فقط صورت شکلی ندانست و تأکید کرد: توافق باید آثار و منافع اقتصادی برای جمهوری اسلامی داشته باشد. آنان که می‌خواهند با ما وارد کار شوند می گویند چگونه وارد کار شویم که توافق پایدار نیست.

وی افزود: اگر تضمینی نباشد از آنجا که آن شرکت صرفه و صلاح خود را انجام کار ماندگار می بیند، لذا به شریک اقتصادی تزلزل می دهد و او را سست می کند و چگونه ممکن است با ما وارد کار شوند شرط آنها این است که این قرارداد پایداری و استحکامی دارد.

رئیس‌جمهور اذعان کرد: استحکام قراردادها در گرو اطمینان بخشی و زمینه اطمینان بخشی و اعتماد، تضمین این تفاهم و توافق است و باید مطمئن بود توافق اطمینان بخش است تا براساس آن قراردادهای اقتصادی شکل بگیرد.

 

پرونده های پادمانی در آژانس باید بسته شود

 

رییس جمهور درباره به پرسش دیگری درباره موضوع هسته ای ایران اظهار داشت: همواره تأکید کرده‌ایم و این را هم رسما اعلام کرده ایم که امروز موضوع بسیار مهم رفع تحریم‌هاست‌ و توافقی که مورد بحث است اگر بدون حل و فصل پرونده های پادمانی باشد پایدار نخواهد بود و جمهوری اسلامی ایران همواره در معرض تهدید خواهد بود و آژانس تحت تاثیر قدرت‌های بیرونی و یا داخلی می تواند مانع تراشی کند.

 

نظر نهایی درباره فوت مهسا امینی با مقام قضایی است

 

رییس جمهور در پاسخ به سوالی درباره فوت مهسا امینی در ایران اظهار داشت: رخدادی که اتفاق افتاده در دست بررسی است و نظر نهایی در این باره را با مقام قضایی است؛ آنچه درباره فوت این خانم مطرح است و اگر قصور و تقصیری بوده، حتماً بررسی می‌شود و من در تماس با خانواده او هم قول دادم فارغ از آنکه مجامع جهانی موضع بگیرند یا نه، مساله را پیگیری کنم‌.

وی تاکید کرد: ما دنبال اجرای عدالت هستیم و اجازه نمی‌دهیم درباره این خانم و هیچ شهروندی حقی از کسی تضییع شود اما نباید مسایل حقوق بشری به صورت دوگانه پیگیری شود.

رییسی با اشاره به قتل‌هایی که در آمریکا و کشورهای غربی توسط پلیس صورت می گیرد، اظهار داشت: حفظ حقوق بشر در گرو پرهیز از استاندادهای دوگانه است تا از سوی مردم صادقانه تلقی شود.

 

اعتراض با اغتشاش متفاوت است

 

رییس جمهور درباره اعتراضات در ایران هم به این موضوع گفت: اعتراضات چه صنفی و چه اعتراضاتی که درباره مسایل مختلف مطرح است، همواره بوده و هست و شنیده می‌شود؛ ولی باید بین اعتراض و اغتشاش تفاوت گذاشت؛ هیچ کس اغتشاش را قبول ندارد.

 رییسی تصریح کرد: امروز آزادی بیان در جمهوری اسلامی ایران به نحوی است که در محافل عملی و سیاسی و فرهنگی و رسانه ها نظرات مختلف مطرح می شود ولی اعتراض با اغتشاش متفاوت است.

 

کشورهای عضو شانگهای و ایران می‌تـوانند از ظرفیت هم بهره ببرند

 

رئیس جمهور در پاسخ به اینکه چشم انداز ایران از حضور در شانگهای چیست، گفت: سازمان شانگهای فرصت و امکانی برای جمهوری اسلامی ایران است و جمهوری اسلامی هم فرصتی برای شانگهای است. با بیان اینکه اعضای سازمان همکاری‌ شانگهای از کشورهای آسیایی تشکبل شده که می تواند ما را با زیرساختهای اقتصادی آسیا مرتبط کند، ادامه داد: همکاری کشورهای عضور شانگهای حتما منافعی برای جمهوری اسلامی دارد و می‌تواند با اقتصادی که در این سازمان وجود دارد و میزان بالایی است، مرتبط باشد.

رئیس دولت سیزدهم خاطرنشان کرد: در همکاری های تجاری و اقتصادی بنا داریم با همه کشورها که بنای تعامل با جمهوری داشته بانشد در شرق، غرب، آسیای مرکزی و میان همسایگان دنبال کنیم.

 

مردم فلسطین سرنوشت خود را بر عهده بگیرند

 

 رییسی در پاسخ به سوال خبرنگار العربیه درباره درباره اینکه ایران چه کاری می‌تواند بکند تا فلسطینیان به حق‌شان برسند، اظهار داشت: فلسطین ۷۰سال است توسط اشغالگران اشغال شده و مردم آن در سرزمین های دیگر اردن، سوریه، لنبان، کرانه باختری و جای جای اطراف خود و عده ای در غزه آواره شدند و به صورت زندان بزرگ حبس شده اند.

رییس جمهور با طرح این سوال که تا کی می خواهد این وضع ادامه یابد، ادامه داد: این وضع قابل ادامه نیست و این ظلم علیه فلسطین باید پایان یابد.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: راهکارهای آمریکایی ها و غربی ها با تنظیم قراردادهایی چون کمپ دیوید و اسلو پاسخ نداده و نتوانسته فلسطینیان را به حق خود برساند. اگر پیشنهاد جمهوری اسلامی که در سازمان ملل ثبت شده مورد توجه قرار بگیرد خوب است؛ پیشنهاد این است که مردم فلسطین اعم از مسلمان، یهودی و مسیحی را آرای خود کاملا دموکراتیک اعلام کنند و از همه فلسطینیها رای گیری شود و هر کس در رای قرار گرفت می تواند سرنوشت فلسطین را در دست بگیرد که در این صورت هم با دموکراسی موافق است و هم راه حل پیش رو برای حل مساله فلسطین است.

 

 

ارسال نظر
نظرات بینندگان
پروانه
-
جمعه ۰۱ مهر ۱۴۰۱
0
با سلام خدمت رییس جمهورمان ؛ خدا قوت و خسته نباشید
من بخاطر تلاشهای بی وقفه شما مبنی بر تلاشتان درباره برجام خسته نباشید میگویم امیدوارم همیشه در پی حق طلبی این ملت بزرگ باشین ؛ بخاطر اعتراصات مردم و حرفهای بیهوده شان خیلی ناراحتم این ملت این همه شهید داده و مادرانی که داغدار بچه هایشان مانده اند ما سردار دلها و پدرمان ؛ حاج قاسم سلیمانی را داده ایم که ملتمان دست دشمنان نیافتد من بخاطر شهادت ایشان خیلی اشک ریخته ام چون ایشان پدر ما بود و ازما دفاع میکرد ما همگی پشت رهبرمان هستیم و پشت رییس جمهورمان و از شما میخواهیم نگدارید دشمنان پیروز شوند امیدوارم در این عرصه موفق باشین و ازشما میخواهم ب خانواده حاج قاسم سلیمانی بگویید ک مردم با شما همدرد هستند.
محقق دینی
-
جمعه ۰۱ مهر ۱۴۰۱
0
اعتراضات شنیده می شود، و سری تکان می دهیم، و می گوییم خوب گفتی حالا برو.... دستور رسیدگی هم می دهیم ولی نتیجه نیامده وکیل مدافع گشت ارشاد می شویم.... نتیجه هم معلوم است.. گشت ما معصوم است...
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!