پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ 25 April 2024
دوشنبه ۰۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۹
کد خبر: ۵۳۳۳۳
۳ سوال درباره توضیحات رپیس جمهوری بابت برخورد با مدیران متخلف

آقای رئیسی! لیست توبیخ شدگان گشت ارشاد مدیران را اعلام کنید

آقای رئیسی! لیست توبیخ شدگان گشت ارشاد مدیران را اعلام کنید
آیا دولت حاضر است قدری در این باره بیشتر شفاف سازی کند تا ببینیم رئیس جمهوری از برخورد با کدام مدیران به دلیل تخلف و فساد سخن گفته؟

ابراهیم رئیسی در اولین نشست خبری خود در مقام رئیس جمهوری با سوالی درباره گشت ارشاد مدیران قرار گرفت. موضوعی که خصوصا در ماه های اخیر با تشدید برخوردهای عمومی گشت ارشاد با شهروندان بیش از قبل مورد توجه قرار گرفته است. دولت در این مدت درباره وعده قبلی رئیس جمهوری بابت موضوع گشت ارشاد موضع واضحی اتخاذ نکرده اما در نشست خبری امروز، خبرنگار خبرگزاری ایسنا با اشاره به وعده های انتخاباتی ابراهیم رئیسی از او پرسید که سرنوشت «گشت ارشاد مدیران» چه شد؟

پاسخ ابراهیم رئیسی این بود؛ من گشت ارشاد مدیران را وعده دادم و به آن عمل کردم. گشت ارشاد مدیران زیر نظر بازرسی ریاست جمهوری تشکیل شد و در حال سرکشی در دستگاه‌های مختلف است. نتیجه بعضی از تخلفات به محض گزارش، برکناری خواهد بود که حتی شامل مدیر کل و معاون وزیر است. در این مدت گزارش‌هایی بوده که توسط دولت پیگیری و تحویل دستگاه قضایی شده است. گشت مدیران فعال‌تر از همیشه خواهد شد و فقط برای یقه گرفتن نیست. بلکه برای آن است که مدیری توجه نکند و از یک کاستی غفلت کند، این ارشاد و بازرسی او را متوجه کند. یعنی وقتی گشت وارد دستگاهی می‌شود، حتما به این معنی نیست که فرد فاسدی وجود دارد و اجرای قانون، نبودن فساد و روابط سالم را پیگیری می‌کند.

 

مگر بازرسی ریاست جمهوری چه چیزی کم داشت؟

 

پاسخی که ابراهیم رئیسی به این سوال مهم داد خودش می تواند زمینه سوالات تازه تری باشد؛ سوال اول درباره بازرسی ریاست جمهوری است. این بازرسی، مجموعه ای است که از اجزای نهاد ریاست جمهوری در تمام ادوار گذشته بوده و بخشی از وظیفه آن هم بازرسی از عملکرد مدیران و کارکنان و تهیه گزارش های فصلی و ارتباط با نهادهای نظارتی و قضایی است. رئیس جمهوری گفته که «گشت ارشاد مدیران» زیر نظر بازرسی ریاست جمهوری تشکیل شده.

خب این «گشت ارشاد مدیران» چه شرح وظایف اضافی یا متفاوتی نسبت به بازرسی ریاست جمهوری دارد؟ چه وظیفه و مسئولیت جدیدی به این نهاد اضافه می کند؟ کدام خلاء را در تعریف وظایف و یا ابزار انجام وظایف پوشش می دهد؟  بازرسی ریاست جمهوری چه کم و کاستی داشته که این «گشت ارشاد مدیران» آن را رفع می کند؟ مسئول آن کیست؟ ساختار آن چگونه است؟ چه کارهایی اضافه بر کارهای معمول و قبلی بازرسی ریاست جمهوری انجام خواهد داد یا می دهد؟

 

لیست مدیرانی که مورد برخورد «گشت ارشاد مدیران« قرار گرفته اند کجاست؟

 

آقای رئیسی در سخنانش به برخورد با برخی مدیران حتی در سطح مدیرکل و معاون وزیر اشاره کرده که دلیل آن همین گزارش های گشت ارشاد مدیران بوده. سوال دوم ناظر به همین ادعاست؛ این مدیران که هستند؟ در کدام دستگاه بودند و کدام گزارش باعث برکناری یا برخورد با آنها شده است؟ آیا دولت حاضر است قدری در این باره بیشتر شفاف سازی کند تا ببینیم رئیس جمهوری از برخورد با کدام مدیران به دلیل تخلف و فساد سخن گفته؟ کما اینکه ایشان افزوده که پرونده برخی از این افراد هم تحویل دستگاه قضایی شده. آیا سخنگوی دولت لیستی از این پرونده ها را دارد که در چارچوب قانون در اختیار رسانه ها بگذارد؟ این مدیران در کدام دستگاه ها بوده اند؟ تخلف یا مفسده آنها چه بوده؟ منسوب چه دوره یا چه افرادی بودند؟

مسلما وقتی گشت ارشاد حجاب با شیوه هایی عموما تند و در معرض دید افکار عمومی با موضوعی مانند بدحجابی برخورد می کند، علنی بودن رفتار و شفاف بودن برخوردهای «گشت ارشاد مدیران» با مدیرانی که دست به تخلف و فساد زده اند ضرورتی چند برابر دارد. به طور قطع افکار عمومی منتظر است تا دولت به صورت شفاف تر و با بیان جزئیات بیشتر و مصدادیق روشن تر عملکرد «گشت ارشاد مدیران» را گزارش دهد. مسلما افکار عمومی نمی تواند صرف این سخن که «گشت ارشاد مدیران تشکیل شده» را بدون انتشار مصادیق و جزئیات عملکرد آن از رئیس جمهوری یا دولت بپذرید.

 

آیا از مدیران هم اعتراف تلویزیونی می گیرید؟

 

نکته دیگر این است که در همین مدت مواردی داشتیم که کار حواشی مربوط به گشت ارشاد و بحث های حجاب به اعترافات تلویزیونی و پرونده های سنگین کشیده شد. جامعه کدامیک از مدیرانی که آقای رئیسی گفته مورد برخورد «گشت ارشاد مدیران» قرار گرفته اند را در موقعیت مشابه دیده است؟

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!