شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ 20 April 2024
پنجشنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۸
کد خبر: ۵۲۷۱۰

چرا غرب تحریم‌های خود علیه روسیه را کاهش می‌دهد

چرا غرب تحریم‌های خود علیه روسیه را کاهش می‌دهد
در حالی که اتحادیه اروپا مصمم است روسیه را به سبب حمله به اوکراین مجازات کند، اما کمبود انرژی و غذا، این گروه را وادار به کاهش تحریم‌ها می‌کند.
نویسنده :
مونس نظری

اگر به طور رندوم از یکی از مقامات اتحادیه اروپا بپرسید که آیا به تحریم روسیه به خاطر حمله‌اش به اوکراین ادامه خواهند داد، قطعاً به شما پاسخ مثبت می‌دهد.

 

پتانسیل تحریم رو به پایان است؛ اما این دلیلی برای کاهش فشارهای اتحادیه اروپا نیست... همان‌طور که بسیاری نیز در گفتگو با رسانه‌ها به آن اشاره کرده‌اند.

 

با این حال اتحادیه اروپا ساکت و بی‌صدا در حال رفع تحریم‌های خویش علیه مسکو است.

 

بحثی که اکسپرس بریتانیا آن را به عنوان تسلیم شدن به پوتین خطاب می‌کند. و بلومبرگ هم آن را «اصلاح تحریم‌های پیشین» خوانده است...

 

... اما هر نامی که به آن اطلاق کنند هم باید گفت که اتحادیه اروپا در حال باز کردن حلقه تحریم‌های خویش است؛ و این موضوع هم تنها اتحادیه اروپا را شامل نمی‌شود.

 

در شروع، اتحادیه اروپا تصمیم گرفت که معافیت‌هایی را به تحریم‌های روسیه بیفزاید... که بدین ترتیب به کشورهای خارج از این بلوک اجازه دهند با نهادهای تحریم‌شده روسیه، از جمله بانک‌ها و شرکت‌های دولتی نظیر روسنفت، معامله کنند.

 

و مطابق با گزارش بلومبرگ، این معافیت‌ها به نهادهایی اختصاص می‌یابند که «برای ارسال مواد غذایی، کالاهای کشاورزی، و نفت به کشورهای ثالث خارج از اتحادیه اروپا ضروری تلقی می‌شوند.»

 

به نظر می‌رسد اتحادیه اروپا تلاش زیادی در متقاعدسازی این موضوع دارد که تحریم‌های آنها علیه روسیه، هیچ ارتباطی با اختلالاتی که در عرضه غذا یا انرژی اتفاق افتاده است، ندارد... یا لااقل آنها چنین هدفی نداشته‌اند.

 

و این موضوعی بود که مستقیماً در بیانیه خبری شورای اروپا اعلام شد.

 

در این بیانیه آمده است: «به طور کلی اتحادیه اروپا متعهد به اجتناب از تمام اقداماتی است که احتمال دارد منجر به ناامنی غذایی در سراسر جهان شود؛ محصولاتی نظیر گندم و کود، میان کشورهای ثالث و روسیه.»

 

به بیان دیگر تمام این‌ها بدین معناست که تحریم‌ها علیه روسیه، روالی را که انتظارش می‌رفته، طی نمی‌کند و در عوض در حال آسیب‌رساندن به اشخاص ثالثی است که در درگیری اوکراین هیچ دخالتی نداشته‌اند.

 

این میان موضوعات دیگری نیز مطرح هستند. در حالی که اتحادیه اروپا، در تحریم‌های خود تغییر ایجاد می‌کند تا بدین ترتیب اجازه تجارت نفت روسیه را داده باشد، و ضمناً از افزایش قیمت نفت نیز جلوگیری کند، بریتانیا در پیوستن به این بلوک در ممنوعیت بیمه نفت کشتی‌های روسی تردید دارد.

 

مشارکت بریتانیا در انقباض بیمه، به سبب سهم بازاری که شرکت‌های بیمه مستقر در بریتانیا در بیمه حمل‌و‌نقل دارند (و با این حال متوقف شده‌اند)، ضروری است.

 

گزارش اخیر فایننشال تایمز، به نگرانی‌های بریتانیا نسبت به شریک ژئوپلتیک خود و نیز دغدغه‌های مرتبط با قیمت نفت نیز اشاره کرده است.

 

ایالات‌متحده، برخلاف اتحادیه اروپا و تحریم‌های آن، راه دیگری را برای کاهش درآمد نفتی روسیه انتخاب کرده است: سقف قیمت.

 

بریتانیا، کانادا، آلمان، ژاپن، فرانسه و ایتالیا موافقت کرده‌اند که ازین سقف پیروی کنند.

 

با این حال با قضاوت اخبار گروه هفت، این سقف نیز طبق برنامه پیش نمی‌رود.

 

بسیاری از مردم و تحلیل‌گران، صاحبان صنعت کشتی‌رانی، و رئیس بانک مرکزی روسیه، گفته‌اند که سقف قیمت نفت روسیه، راهکار کارسازی نخواهد بود. و به نظر می‌رسد که G۷ این هشدار را نشنیده است.

 

براساس گزارش رویترز، از اوایل این هفته، جی‌هفت به دنبال ممنوعیت جامع کلیه خدماتی است که حمل‌و‌نقل نفت خام و فرآورده‌های نفتی روسیه را در سراسر جهان امکان‌پذیر سازد... مگر آنکه نفت به قیمتی که با مشورت شرکای بین‌المللی توافق شده، و یا کمتر از آن، خریداری شود.

 

با این حال، حرف باد هواست. صحبت کردن زمانی ارزش می‌یابد که از فیلتر ارزیابی جهان گذشته باشید.

 

بنابراین برنامه‌ریزان گروه هفت همچنین گفتند که «در بررسی این گزینه و سایر گزینه‌ها، مکانیسم‌های کاهش را در کنار اقدامات محدودکننده خود برای اطمینان از دسترسی آسیب‌پذیرترین کشورها به بازارهای انرژی در نظر خواهیم گرفت.»

 

به عبارت دیگر، جی‌هفت هم درست مانند اتحادیه اروپا، از واردساختن آسیب‌های ناخواسته به کشورهایی که در آشفتگی اوکراین نقشی ندارند، محتاط خواهد بود.

 

به گفته آلستر کروک، مدیر غیر‎مستقر در لبنان: «به عبارت دیگر، اتحادیه اروپا بی‌سروصدا در حال دورزدن تحریم‌های [شکننده]‌ای است که خودش اعمال کرده.»

 

نکته آخر اینکه سیاست‌گذاران اتحادیه اروپا و بریتانیا و ایالات‌متحده باید فهمیده باشند که تحریم روسیه به آسانی تحریم یک صادرکننده کوچک نفتی نخواهد بود... مخصوصاً اگر که این صادرکننده نفتی، کار صادرات بسیاری از اقلام حیاتی دیگر، نظیر غذا و کود را نیز عهده‌دار باشد.

 

 

 

برچسب ها:
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!