جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ 19 April 2024
چهارشنبه ۲۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۸
کد خبر: ۵۲۲۵۹

پهپادهای ایران در جنگ اوکراین چقدر موثرند؟

علی‌رغم ادعایی که امریکا برای مقابله با پهپادهای ایران در خبر اخیرش به آن اشاره کرده است، باور عمومی امریکا این است که: «پهپادهای ایرانی در دست مبارزان، به سلاحی قدرتمند تبدیل می‌شوند.»
نویسنده :
مونس نظری

 

خبری که صبح امروز جلب‌توجه کرد، پاسخ سریعی بود که ایالات‌متحده به هدیه پهپادی ایران به روسیه داده بود؛ خبری با این عنوان:

 

«ایالات‌متحده سلاحی دارد که می‌تواند با پهپاد اهدایی ایران به روسیه مقابله کند.»

 

که مشروح آن در اینجا آمده است:

 

در حالی که ایران قصد دارد در بحبوحه جنگ روسیه و اوکراین، پهپادهای مسلح را به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه اهدا کند، ایالات‌متحده در حال توسعه تکنیکی است که توان مقابله با این سلاح را دارد.

 

کاخ سفید روز دوشنبه اعلام کرد که معتقد است ایران «صدها» هواپیمای بدون سرنشین (پهپاد)، و از جمله پهپادهایی مسلح را (برای استفاده در جنگ اوکراین) در اختیار روسیه قرار می‌دهد.

 

این اطلاعات تازه در حالی منتشر شدند که جنگ میان دو کشور اروپای شرقی، حدوداً چهار‎ماه و نیم است که به درازا کشیده. و البته زمان نشر اطلاعات نیز درست مصادف شده است با حوالی سفر برنامه‌ریزی شده رئیس‌جمهور جو بایدن، به اسرائیل و عربستان سعودی... سفری که انتظار می‌رود در آن بحث برنامه‌های هسته‌ای ایران نیز به میان کشیده شود.

 

به گزارش آسوشیتدپرس، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی امریکا به تازگی اعلام کرده که: «اطلاعات ما گویای آن است که دولت ایران در حال آماده‌سازی برای ارائه بیش از صدها پهپاد، و از جمله پهپادهایی با قابلیت حمل سلاح، آن هم در یک جدول زمانی فوری به روسیه است.»

 

سالیوان افزود که حمایت ایران گویای آن است که حملات روسیه به اوکراین به قیمت حفظ سلاح‌هایشان تمام شده است. ایالات‌متحده مدعی است در زرادخانه خود فناوری‌ای را توسعه داده است که می‌تواند این پهپادها را خنثی کند.

 

ایران به روسیه پهپاد و آموزش می‌دهد

 

 

ایران، قطعاً در سفر بایدن به خاورمیانه مورد بحث خواهد بود. افشاگری مبنی بر ارائه پهپادهای مسلح این کشور به روسیه، درست در هفته‌ای اتفاق افتاد که بایدن اعلام کرد قصد دارد نخستین سفر خود را به عنوان رئیس‌جمهور به این منطقه داشته باشد.

 

هدیه هواپیماهای بدون سر‎نشین ایران، این کشور را در تضاد با ایالات‌متحده‌ای قرار می‌دهد که به همراه سایر کشورهای غربی، در این نبرد، از اوکراین حمایت می‌کنند.

 

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که توافق هسته‌ای ایران و سایر فعالیت‌های این کشور، موضوع اصلی بحث میان بایدن و رهبران خاور‎میانه در طول سفر او به این منطقه باشد... زیرا مذاکرات هسته‌ای با ایران کماکان در بن‌بست گرفتار است.

 

و در همین اثناء، پوتین نیز قرار هفته‌ی آینده، سفری به ایران داشته باشد.

 




 

یازدهم ژوئن بود که امریکا فاش کرد که ایران قرار است صدها پهپاد را به روسیه ارسال نمایند. کاخ سفید در این روز از برنامه تهران برای تأمین سخت‌افزار و آموزش نیروهای روسی پرده برداشت.

 

علی‌رغم ادعایی که امریکا برای مقابله با پهپادهای ایران در خبر اخیرش به آن اشاره کرده است، باور عمومی امریکا این است که: «پهپادهای ایرانی در دست مبارزان، به سلاحی قدرتمند تبدیل می‌شوند.»

 

پیشرفت های پهپادی جمهوری اسلامی ایران در چند دهه گذشته همواره چشم‌گیر بوده و پهپادهای ساخت ایران با توجه به بروز درگیری‌های منطقه‌ای به خوبی ارزش بالای خود را در زمینه‌های نظارت و شناسایی، هدف‌یابی و اجرای عملیات تهاجمی در میادین نبرد منطقه نشان داده اند.

 

توان پهپادی ایران طی سال‌های گذشته با تمرکز بر دو عنصر کمیت و کیفیت پرنده‌های بدون سرنشین با جهش قابل توجهی همراه بوده، و امروزه به قدرت پهپادی منطقه تبدیل شده و در بین کشور‌های صاحب فناوری ساخت پهپاد، جایگاه ویژه‌ای دارد.

 

بگذارید ابتدا نگاهی بیندازیم به تاریخ‌چه هواپیماهای بدون سرنشین ایران:

 

ایران از چه زمانی ساخت این هواپیماها را آغاز کرد؟

 

علاقه ایران به هواپیماهای بدون سرنشین و وسایل نقلیه به دوران جنگ ایران و عراق در اواسط دهه ۱۹۸۰ بر‎می‌گردد. ایرانیان حالا چندین دهه است که در تجارت هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) نیز فعالیت دارند.

 

دلایل زیادی برای علاقه وافر ایران به پهپاد وجود دارد. در جنگ ایران و عراق، نیروی هوایی نقش مهمی داشت، اما نرخ فرسایش برای هواپیماهای جنگی بالا بود.

 

پهپادها به ایران این امکان را می‌دهند که برخی از این نقش‌ها را با قابلیت تولید بسیار ارزان‌تر و بسیار آسان‌تر متقبل شود. هزینه و فناوری، دو بحثی بودند که به ایران اجازه طی‌کردن این مسیر را، آن هم با موفقیت، دادند.

 

به طور خلاصه، پهپادها در مقایسه با هواپیماهای جنگیِ سرنشین‌دار، میزان تلفات کمتری دارند. ضمن آنکه می‌توان پهپادها را در فاصله بسیار نزدیکی به نیروهای دشمن پرواز داد. و دست‌آخر هم اینکه اگر یک پهپاد سرنگون شود، تهران چیزی معادل یک هواپیمای کوچک «رادیو کنترل» از دست داده است.

 

در مورد خبر اخیر در مورد فروش پهپادهای ایران به روسیه:

 

دست‌یابی روسیه به پهپادهای ایران، معامله‌ای بسیار بزرگ است. تا اینجای درگیری روسیه و اوکراین، این اوکراین بوده که نقشی پیشرو را در استفاده از پهپادهای مسلح عهده‌دار شده است... و حالا باید گفت که تهران نیز تجربه قابل توجهی در مورد طراحی این جنگ‌افزارها و نحوه استفاده از آنها دارد.

 

پهپادهای مسلح ایرانی، به طرف روسی گزینه‌های جدیدی را برای انجام حملات، از جمله هدف گرفتن دارایی‌های باارزش‌تر در اعماق اوکراین، ارائه می‌دهند.

 

به علاوه ارائه هواپیماهای بدون سرنشین (از هر نوعی که باشد) از ایران به مسکو، بیانیه‌ای مهم از مقاصد سیاسی نیز هست.

 

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، در گفتگو با خبرنگاران مدعی شده بود که «دولت ایران مطابق جدولی زمان‌بندی شده، در حال آماده‌سازی چندصد پهپاد [و از جمله پهپادهایی با قابلیت حمل سلاح] به روسیه است.»

 

البته جزئیات این جدول زمانی فاش نشد، اما سالیوان افزود که اطلاعات ایالات‌متحده گویای آن است که ایران در حال آماده شدن برای آموزش نیروهای روسی برای استفاده از این پهپادها نیز هست.

 

هر‎چند که پیشنهاد ارائه پهپادها، چه از نوع مسلح و چه هر نوع دیگری، از سوی مقامات ایرانی رد شده است. با این حال ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران به خبرگزاری تسنیم اعلام کرده بود: سابقه همکاری ایران و روسیه در زمینه برخی فناوری‌های مدرن به پیش از جنگ اوکراین برمی‌گردد.

 

ضمن آنکه افزود هیچ پیشرفت خاصی در این زمینه صورت نگرفته است.

 

پس از اظهارات سالیوان، گمانه‌زنی‌هایی به وجود آمد دال بر اینکه روسیه می‌تواند پهپادهای مسلح ساخت ایران را در رده گسترده‌ای مثل تی‌بی‌۲ خریداری نماید؛ یعنی هواپیماهای بدون سرنشینی که قادر به حمل تسلیحات یک‌بار مصرف و همچنین سنسورهای هدف‌گیری بوده، و بعد از پایان مأموریت نیز می‌توانند به پایگاه‌های خود برگردند.

 

با این حال، اشاره به «چندصد پهپاد» شاید بیشتر اشاره به نوع کوچک‌تری از پهپاد داشته باشد؛ نوعی که به سبب مأموریت‌های یک‌طرفه‌اش بیشتر با عنوان «پهپاد انتحاری»، یا «پهپاد کامیکازه» شناخته شده است.

 

در خاورمیانه، نمونه‌های متعددی از پهپادهای انتحاری ساخت ایران وجود دارد. از جمله پهپادهایی که گروه‌های هم‌پیمان ایران با آن زیرساخت‌های نفتی در عربستان سعودی را هدف می‌گیرند.

 

این پهپادها در حملات پیچیده، خساراتِ بعضاً قابل توجهی به بار می‌آورند.

 

حملات ازین دست، که با ترکیب پهپادهای انتحاری و موشک‌های بالستیک یا کروز، اتفاق می‌افتند، دفاع را بسیار سخت می‌کنند. این پهپادها حتی اگر به تنهایی نیز استفاده شوند، توانایی‌هاشان ورای قدرت‌های یک نیروی دفاعی ساده است. و در مجموع اثر مخربی که بار می‌آورند، به هیچ وجه با هزینه نسبتاً اندک ساخت‌شان جور در‎نمی‌آید.

 

روسیه تا به این لحظه در درگیری‌های خویش، از پهپاد، در این سطح گسترده استفاده نکرده است. هر چند که چندین پهپاد خود را توسعه داده و بعضاً به صورت آزمایشی نیز در طول عملیات خود از آنها استفاده کرده است.

 

پهپادهای روسیه در جنگ اوکراین عمدتاً برای نظارت و شناسایی کاربرد داشته‌اند.

 

برای پیگیری حملات دور‎برد، استفاده از پهپادهای مسلح ایرانی، به مراتب ارزان‌تر از استفاده از موشک‌های کروز یا بالستیک تمام می‌شود.

 

به علاوه، ظرفیت روسیه برای تولید چنین تسلیحاتی، آن هم در شرایط تحریم، شبهه‌ناک است.

 

با وجودی که پهپادهای انتحاری ساخت ایران، فاقد برخی پیچیدگی‌ها و سطح مقطع متناسب با جدیدترین موشک‌های کروز روسیه هستند، اما برای انواع حملات دقیقی که زیر‎ساخت‌ها را هدف می‌گیرد، بسیار مناسب‌اند.

 

برد آنها نیز به این معناست که می‌شود ازشان علیه اهدافی در غرب اوکراین نیز استفاده کرد.

 

واقعیت این است که ایران این قدرت را دارد که به منبع کلیدی تسلیحاتی از انواع مختلف برای روسیه تبدیل شود؛ زیرا که روسیه کماکان از آثار مضاعف تحریم‌های سنگین و مسائل زنجیره تأمین جهانی در رنج است.

 

از سوی دیگر، استفاده آشکار نیروهای اوکراینی، از پهپادهای انتحاری، به مزیت دیگری از این نوع پهپاد اشاره دارد: اینکه می‌توان لااقل هویت عامل آن را پنهان نگه داشت. و این موضوع به ویژه برای اوکراین، از جذابیت بالایی برخوردار است... چون حملات هواپیماهای بدون سرنشین به اهداف اوکراینی را می‌توان به طور رسمی به نیروهای جدایی‌طلب طرفدار روسیه‌ای نسبت دارد که پیش‌تر در اوکراین بوده‌اند...

 

و این سطح قابل قبول از انکار، می‌تواند گزینه حمله به اهداف حساس‌تر را نیز امکان‌پذیر کند... حملاتی که منجر به محکومیت‌های گسترده بین‌المللی شده‌اند.

 

این احتمال نیز وجود دارد که روسیه بتواند از تخصص ایران برای پیگیری انواع حملات هواپیماهای بدون سرنشین، از جمله علیه اهداف دریایی (در صورت نیاز و چنان‌چه درگیری به دریای سیاه که از نظر استراتژیک حیاتی‌ست، کشیده شود)، استفاده کند.

 

تهران، تجربه زیادی در این زمینه دارد... زیرا که در گذشته از پهپادهای خود در دریا استفاده کرده است. حضور پهپادهای ایرانی در جنگ اتیوپی، نتیجه جنگ را واژگونه کرد. ضمن آنکه ایران از پهپادهای خود در بسیاری مناطق دیگر، نظیر جنگ یمن نیز بهره گرفته است.

 

پهپادهای ایرانی توازن نبرد در اتیوپی را تغییر داد

 

برای مثال، در آگوست سال گذشته، فرماندهی مرکزی ایالات‌متحده، جزئیات حمله مرگ‌بار هواپیمای بدون سر‎نشین را به یک نفت‌کش تحت پرچم لیبریا، تحت هدایت اسرائیل در سواحل عمان منتشر کرد.

 

سایر پهپادهای ایرانی، به طور خاص برای جستجو و نابودی پدافند هوایی ساخته شده‌اند... یعنی در همان نقشی که برای اولین‌بار توسط پهپاد هارپی (ساخت اسرائیل) ایفا شد.

 

و این بخش برای روسیه می‌تواند اهمیت ویژه‌ای داشته باشد... زیرا این کشور به دنبال تخریب بیشتر شبکه دفاع هوایی اوکراین است؛ به ویژه زمانی که انواع جدیدی از موشک‌های زمین به هوا، شروع به تهدید هواپیماهای روسی کرده‌اند.

 

تخریب پدافند هوایی اوکراین، از طریق هواپیماهای بدون سرنشینِ مجهز به ردیاب ضدتشعشع، می‌تواند در باز‎کردن حریم هوایی در بخش غربی این کشور، برای حملاتی که از سوی هواپیماهای سرنشین‌دار سنتی صورت می‌گیرد، مؤثر باشد.

 

با در نظر گرفتن تمام این موارد می‌توان فهمید که چرا دست‌یابی به پهپادهای مسلح ایرانی، به ویژه از نوع انتحاری‌شان (آن هم در این تعداد بالا)، انقدر برای روسیه جذاب است.

 

در واقع مطابق گزارش‌های ایران، تمایل روسیه به خرید پهپاد، یا شاید هم کسب مجوز تولیدشان، برمی‌گردد به سال ۲۰۱۹... یعنی لااقل یک سال پیش از لغو تحریم تسلیحاتی سازمان ملل متحد علیه ایران.

 

سؤالی که ممکن است طرح شود این است که دستاورد تهران از چنین معامله‌ای با روسیه چیست؟

 

«قاعدتاً تأمین امنیت یک مشتری بسیار ارزشمند... مشتری و خریداری که حالا مشغول مبارزه در نبردی تمام‌عیار است. در عین حال که ایران بدین‌ترتیب سیگنالی قدرتمند از حمایتگری خود را به روسیه ارسال می‌کند...»

 

تهران قبلاً هم اعلام کرده که گسترش ناتو در شرق اروپا را عامل آغازین جنگ در اوکراین می‌داند.

 

مطابق داده‌های گردآمده از ردیاب هواپیما و تحلیل‌گر تصاویر ماهواره‌ای، در سه ماهه آغازین حمله به اوکراین، لااقل ۲۳ پرواز باری از جانب ایران به سوی مسکو اعزام شده‌اند.

 

اینکه این هواپیماها دقیقاً چه چیز را حمل می‌کردند، معلوم نیست. اما آنچه پیداست این است که همگی آنها در مسکو فرود آمده‌اند و توسط خطوط هواییِ از پیش شناخته‌شده‌ای که کارشان انتقال اسلحه به کشورهایی دیگر بود، به پرواز در‎می‌آمدند.

 

به خصوص معلوم شد که برخی از همان هواپیماها، بلافاصله پیش از ظاهر شدن هواپیماهای بدون سرنشین مهاجر‌۶ ساخت ایران در آن کشور، به سوی اتیوپی پرواز کرده‌اند.

 

امکان تحویل سلاح از راه دریا نیز وجود دارد. گزارشی که دیروز توسط رسانه نیمه‌رسمی مهر‎نیوز منتشر شد، گویای آن بود که خطوط کشتی‌رانی جمهوری اسلامی ایران، ۳۰۰ کانتینر ویژه‌ی کالاهای ناشناس را به روسیه ارسال می‌کند.

 

در همین بیانیه نیز اشاره شده است که در صورت افزایش تقاضا، امکان افزایش شمار کانتینرها نیز وجود دارد.

 

با این حال، تحویل سریع پهپادهای ایرانی به روس‌ها، می‌تواند ارزش بالایی داشته باشد. به طور کلی، مجموع پهپادهای ایرانی، شدیداً بر سیستم‌هایی متمرکزند که نظامیانِ سطوح پایین‌تر و حتی بازیگران غیر‎دولتی نیز امکان آموزش‌یافتن سریع را دارند.

 

ضمن آنکه این تسلیحات به حداقل لجستیک نیاز دارند... امری که می‌تواند موهبتی دیگر برای روسیه و مسائل لجستیکی پیرامون آن باشد.

 

گذشته از تمام این‌ها، زمان افشای این اطلاعات نیز قابل توجه است؛ آنها تنها دو روز پیش از آغاز سفر جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده به خاور‎میانه نشر پیدا کردند.

 

سفری که شامل دیدارهایی از اسرائیل و عربستان سعودی، آن هم با هدف توسعه اتحادی نظامی با این کشورهاست... کشورهایی که هدف همگی‌شان مقابله با تهدید ایران است.

 

موضوع جالب توجه دیگری که می‌توان بهش پرداخت این واقعیت است که اسرائیلی که تا آن زمان خیلی از حمایت از اوکراین، مطمئن نبود، بلافاصله پس از اعلام ارسال پهپادهای ارسالی ایران به روسیه، از تحویل تجهیزات نظامی به کیف خبر داد.

 

بنابراین، ایران و روسیه، در ناتو و ایالات‌متحده، یک دشمن مشترک دارند.

 

در همین حال، انتظار می‌رود که هفته آینده ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، به تهران سفر کند... جایی که احتمالاً قرار است فروش هواپیماهای بدون سرنشین، یا سایر پشتیبانی‌های نظامی در دستور کار قرار گیرند.

 

همچنین پوتین و ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران، قصد دارند با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، در مورد جنگ روسیه و اوکراین گفتگو کنند.

 

روسیه اگر واقعاً به مقادیر زیادی از پهپادهای ایرانی دست یابد، می‌تواند تغییر قابل توجهی در جنگ با اوکراین پدید آورد؛ چون در آن صورت تهران نیز به عنوان یک بازیگر سیاسی بالقوه مهم، نقش‌آفرینیِ خود را در این نبرد آغاز کرده است.

 

و در عین حال اگر روسیه شروع به استقرار پهپادهای انتحاری ساخت ایران کند [اتفاقی که کاملاً ممکن نیز به نظر می‌رسد]، یک واقعیت بیشتر تقویت می‌شود: اینکه ما در حال ورود به عرصه‌ای جدید از جنگ هستیم... عرصه‌ای که در آن حملات، به طور روز‎افزونی با جنگ‌افزارهایی یک‌طرفه (یعنی همان پهپادهای انتحاری) در‎می‌گیرند.

 

برچسب ها:
ارسال نظر
نظرات بینندگان
معلم
-
چهارشنبه ۲۲ تير ۱۴۰۱
0
مهمترین موضوعی که در روابط بین الملل مطرح نیست همان ملل است! مردم بی چاره اکراین کجای این معاملات هستند؟ هر دو طرف جنگ چه غربی ها و چه شرقی ها به ناحق در حال از بین بردن زیر ساخت ها و مردم آن کشور هستند و این دیروز و امروز و فردا ندارد! و کار همیشگی بشر نادان است!
هاشم حق گو
پای ایران دارید به جنگ باز میکنید مسئولین نابخرد شما تو مملکت داری ایران وا موندین چرا دارین به یک کشور متجاوز کمک میکنید.فردا اگه کشوری به ایران حمله کنه چی دارین واسه گفتن ملت بیچاره شدن از دست سیاست های شما
ایرانی
-
چهارشنبه ۲۲ تير ۱۴۰۱
0
روزی فتوااین بودکشورهایی که سلاح تولید می کنندوبیگناهان راقتل عام می کنندکافرندجنایتکارندآه مظلومان بیچاره یشان می کند.
وامروزسلاح تولیدکنیدوگناهکاران راقتل عام کنیدثواب داردبچه هاوزنان جنایتکارراباسلاهایتان قتل عام کنیدوبه جهنم بفرستید.
کسانیکه به حق وصل نباشندمصلحت رافتوامی دهندحتی اگردرکربلاباشد.حفظ حکومت آرجان قطب عالم.....
ناشناس
مرگ بر روسیه و پوتین
ناشناس م
-
چهارشنبه ۲۲ تير ۱۴۰۱
0
ایران باید خلأایجادشده تومنطقه رو که ترکیه باپهپادهاش میخواد پرکنه روباید ازدست ترکهابگیره. الان وقت خوبیه که ایران تویک رزم واقعی محک بزنه. ایران بایدازفروش پهپادمثل همه کشورهای فروشنده پهپاد عمل کنه. پس اینهمه پهپاد برای چی ساختیم. باید استفاده کردازموقعیت
ایرانی
این فتوایی که شما گفتید را مرجع تقلید شما که در خانه سالمندان تیرانای آلبانی است صادر کرده است . مرجع تقلید ما گفته در این جنگل وحشی جهانی هر چقدر می توانید قوی تر شوید که قوی تر شدن از اوجب واجبات است .
محمد
خاک‌برسر‌ایران‌که‌به‌جنایتکاران‌صلاح‌میده‌‌.بعدم‌میاد‌به‌قتل‌عام‌کردن‌زنوبچه‌افتخار‌میکنه‌.اگروسایل‌جنگی‌امریکا‌تو.جنگ‌ایران‌وعراق‌دست‌ایرانیها‌نبود‌صدام‌به‌سغیروکبیر‌رحم‌میکرد‌.؟روسیه‌اونوقت‌حاضر‌شد‌یدونه‌کبریت‌دست‌ایرانیها‌بده‌.روسیه‌هم‌صلاح‌ونیروی‌انسانی‌به‌عراق‌میفرستاد‌.ستارخان‌وباقر‌خان‌وبقیه‌با‌کدامین‌کفارمجنگیدن.حالا‌پهپاد‌بده‌بدبخت‌بیچاره‌هارو‌تو‌اوکراین‌بکشن.ببینم‌اه‌مضلوم‌چطور‌دامن‌ایران‌خانم‌رومیگیره
کرامت سلیمی
-
چهارشنبه ۲۲ تير ۱۴۰۱
0
هدف از سفر پوتین و اردوغان به ایران برنامه ریزی برای گسترش جنگ اوکراین به منطقه خاور میانه می باشد.

روسیه در حال احداث یک خط راه اهن به سوی ایران و همچنین نوسازی خطوط ریلی ایران می باشد. به احتمال زیاد روسیه نیروهایش را وارد ایران خواهد کرد.

البته جنگ اوکراین یک جنگ واقعی نیست بلکه یک پروژه کاملا کنترل شده برای ایجاد قحطی و نابودی بخشی از جمعیت دنیاست.

150 روز عملیات نظامی بی حاصل روسیه نشان داد که روسیه یک ببر کاغذیست و اگر بخواهیم واقعی تر بیان کنیم روسیه کشور مستقلی نیست بلکه یک کشور ایجاد شده توسط گلوبالیستهاست که هم در ظاهر نقش رقیب اتمی امریکا را بازی می کند و هم هر موقع گلوبالیستها بخواهند در دنیا بحران ایجاد کنند به روسیه نقشی ظاهری می د هند اما خودشان انطور که مصالح و منافعشان اقتضا کند روسیه را کارگردانی و هدایت می کند.

راه مقابله با گلوبالیستها فقط افشای دروغهای انهاست . و اگر بزرگترین دروغ انها یعنی بمب اتمی فاش شود تضعیف خواهند شدو بحران به سمت کشورهای گلوبالیستی خواهند رفت و از درون فرو می پاشند و انوقت کشورهای ضعیف می توانند نفسی بکشند.

بارها به شما پیشنهاد دادم که حاضرم برای افشای دروع بودن سلاح اتمی با شما همکاری کنم اما هیچ پاسخ و عکس العملی از شما ندیدم.

برام قابل درکه که شما باید یک سری خطوط قرمز را رعایت کنید اما باید بدانید که سرنوشت شوم و ترسناکی در انتظار همه ماست و عدم همکاری شما برای افشای دروغ بودن سلاح اتمی راه را به روی پیشگیری از تبعات تحولات جهانی فعلی می بندد.

مدیر محترم سایت با مسئولین ارشد سایت خبری به صورت خاص صحبت کنید که برای پروژه افشای دروغ بودن سلاح اتمی توسط رسانه ها همکاری کنند. کار خدا را چه دیده اید ، شاید این پروژه بتواند دنیا را وارد مسیر جدیدی کندو این مسیر ارامش را به جهان باز گرداند.

تا به حال دلایل و مدارکم را به هر کس نشان داده ام قبول کرده است که سلاح اتمی وجود ندارد و فقط ملتها را با این دروغ دست می اندازند و می ترسانند. حتی برای فارغ التحصیلان رشته های فیزیک. و تعجب می کنند که چرا بدون فکر و در نهایت ساده دلی چنین دروغی را باور کرده اند.

خواهش محکم دارم که این موضوع را به صورت جدی و مستمر در نزد مدیران ارشد رسانه ها مطرح نمایید.

نگذارید دیر بشه . نگذارید شهرهای کشورمان هم مثل شهرهای اوکراین به ویرانه تبدیل شوند.

اگر دروغ بودن سلاح اتمی فاش شود هم جنگ اوکراین خاتمه خواهد یافت و هم کشور چین به دنبال اشغال تایوان نخواهد بود و روسیه و امریکا دیگر قادر به گسترش جنگ به اروپا نیستند و جلوی جنگ جهانی سوم گرفته خواهد شد.

شاید حرفهایم خام به نظر برسد اما مطمئن باشید که واقعیت همین است که نوشته ام.

منتظر پاسخ شما هستم.
کرامت سلیمی
-
چهارشنبه ۲۲ تير ۱۴۰۱
0
تاریخ نگاشته می شود تا نشان دهد که افسانه بی پایه است اما افسانه خیلی زود جای تاریخ را می گیرد چون دلفریب تر است:

------------------------------------------------------------



مقاله زیر در بولتن خبری سازمان انرژی اتمی ایران منتشر شده است. در این مقاله گفته شده که سلاح هسته ای مطلقا وجود خارجی ندارد و فقط برای ایجاد رعب و وحشت در دل ملتها مطرح می شود تا راحت تر به بردگی گرفته شوند

چند دلیل ساده که نشان می دهد سلاح اتمی وجود ندارد

1-انچه را به عنوان انفجار هسته ای نشان می دهند دقیقا" مشابه انفجار گاز مایع در مقیاس دهها و یا صدها تن می باشد.

یعنی اگر دهها و یا صدها تن گاز مایع را با هوای فشرده کافی منفجر نمایند ،دقیقا" انفجاری مشابه انفجار به اصطلاح هسته ای رخ می دهد. مثلا" در هردو انفجار قارچ تشکیل می شود و و چرخش قارچشان کاملا" مشابه می باشد.

ان چیزی که به عنوان بمب هیدروژنی عنوان می شود که مدعی هستند قدرت تخریب ان خیلی بیشتر از بمب اتمیست چیزی جز انفجار دهها و یا صدها تن گاز هیدروژن مایع به همراه هوای فشرده کافی نیست.

اگر از هیدروژن مایع استفاده نمایند به علت سرعت بیشتر واکنش هیدروژن با هوا ، انفجار در زمان کمتری رخ می دهد و در نتیجه

شدت انفجار بیشتر و قدرت تخریب بیشتری خواهد داشت. اما با استفاده از عدم آگاهی ملتها وانمود می کنند همجوشی هسته ای رخ داده است.

کلیپ زیر را با دقت ببینید و قضاوت با شما.

https://www.aparat.com/v/TtyjC

2- مدعی هستند که برای غنی سازی اورانیوم با استفاده از روش نصف کردن بر اساس قانون گراهام عمل می کنند. یعنی گاز UF6

را هزاران بار در ظروف جداگانه نصف می کنند ( حدود 4000 بار ) ، در صورتی که اگر عمل نصف شدن را 30 بار متوالی هم انجام دهیم حدود یک میلیاردم از ان ماده باقی می ماند.( عدد 2 به توان 30 حدود یک میلیارد است ).

از لحاظ عملی امکان 4000 بار نصف شدن وجود ندارد و بعد از مدتی چیزی نیز باقی نخواهد ماند تا بتوان عمل نصف شدن را ادامه داد.

3- موضوع بمب تزار که توسط شوروی ازمایش شد و مدعی بودند معادل با 50 مگا تن TNT قدرت انفجاری دارد جای سوالات

زیادی دارد.

بمب ادعایی هیروشیما که قدرت تحریبی معادل 15000 تن TNT داشت طبق گفته خودشان 60 کیلوگرم اورانیوم غنی شده داشت

بنا بر این بمب 50 مگا تنی تزار باید حدود 200000 کیلوگرم اورانیوم غنی شده داشته باشد که این مقدار برای یک بمب غیر منطقیست و نمی توان ان را مدیریت نمود. زیرا بنا به گفته خودشان جرم بحرانی برای انفجار اورانیوم حدود 50 کیلو گرم می باشد . پس باید در بمب تزار 200000 کیلوگرم اورانیوم به 4000 قطعه تقسیم شود و در لحظه انفجار تمام 4000 قطعه در ان واحد به هم جوش بخورند تا بمب منفجر شود. که در عمل چنین چیزی ممکن نیست. زیرا به گفته خودشان به محض عبور جرم توده اورانیوم از 50 کیلوگرم بمب اتمی فعال و منفجر می شود.

4- در طی جنگ جهانی دوم فقط هیروشیما و ناکازاکی نابود نشدند بلکه حدود ۶۰ شهر ژاپن مانند هیروشیما و ناکازاکی اسیب دیدند و سوختند، ازجمله توکیو پایتخت ژاپن.که طبق گفته ها حدود ۵۰۰۰۰۰ نفر در توکیو کشته شدند اما هیچ نامی از توکیو نیست و رسانه ها فقط دو شهر گمنام هیروشیما و ناکازاکی را بر سر زبانها انداختند...
بعضی از افراد و رسانه ها برای باور وجود سلاح هسته ای فقط چسبیده اند به قضیه هیروشیما و ناکازاکی و بدون انکه تحقیق کنند انچه را گفته شده می پذیرند و نمی خواهند فکر کنند که نابودی شهرهای هیروشیما و ناکازاکی که عمدتا” از چوب و پلاستیک و مواد پلیمری با تراکم زیاد بودند با یک بمباران معمولی یا بمباران ناپالم هم امکانپذیر است و برای ایجاد احساس وحشت در دل ملتها وانمود به نابودی این دو شهر با یک سلاح خیالی به نام بمب اتمی کرده اند. ...
در حال حاضر هیروشیما و ناکازاکی دو شهر پیشرفته کشور ژاپن هستند و میلیونها نفر در این دو شهر زندگی می کنند، در صورتی که به ما گفته بودند آثار بمباران اتمی برای هزاران سال باقی می ماند...... برای این موضوع چه توضیحی دارند.
۷۳سال است که مردم هیروشیما و ناکازاکی در این دو شهر بدون هیچ مشکلی زندگی می کنند.
در تمام عکسهای هیروشیما و ناکازاکی یک نکته به خوبی مشهود است و انهم اینکه خانه های چوبی و پلاستیکی از بین رفته اند اما ساختمانهایی که از اجر و فلز هستند باقی مانده اند.
عکسهای هیروشیما و ناکازاکی را در گوگل پیدا کنید و ببینید....

5- قرار شد در 20 فروردین سال 1397 از یک باتری اتمی رونمایی کنند که 50 سال به طور مداوم برق تولید می کند رونمایی شود.

سازمان انرژی اتمی مدعیست که می توان از این باتریها در موبایل ، لپ تاپ ،صنایع و در بیابانهای دور افتاده که فاقد برق هستند استفاده نمود.

مطمئن باشید که هیچگاه چنین چیزی رونمایی نخواهد شد.

اگر چنین باتری هایی وجود داشته باشد یعنی اینکه می توان با اتصال چند عدد از انها یک اتوموبیل را به حرکت دراورد و دیگر در طی 50 سال هیچ نیازی به بنزین ندارد .

ویا با تعدادی از انها برق یک خانه برای 50 سال تامین می شود و دیگرنیازی نیست هیچ هزینه ای برای مصرف برق پرداخت.

اگر چنین است پس چه نیازیست روزانه حدود صد میلیون بشکه نفت ، میلیاردها متر مکعب گاز طبیعی و صدها هزار تن ذغال

سنگ مصرف شود و الودگیهای ان وارد طبیعت شود و در کنار ان جنگ و ادمکشی برای تصاحب منابع نفتی صورت گیرد.

همچنین اگر برای مدتی مثلا" چند روز از برق مداومی که این باتری به اصطلاح اتمی تولید می کند استفاده نشود چه اتفاقی برای این باتری می افتد و انرژی ان صرف چه کاری می شود.

6- مسئله مهم دیگر زباله های به اصطلاح هسته ایست. که می گویند چون زباله های هسته ای دارای تشعشعات پر انرژی هستند باید در کیلومترها عمق زمین دفن شوند.

اگر زباله های هسته ای دارای تشعشعات پر انرژی هستند باید از تشعشعات این زباله ها مجددا" استفاده شود تا زمانی که تشعشعات ان از بین برود و نیازی به دفن انها در اعماق زمین نباشد.

به قول خودشان مواد هسته ای با فراینهای زمانبر و پرهزینه به دست می ایند. بنا براین زباله های تشعشع دار انها که به نوعی دارای انرژی گرمایی هستند باید مجددا" مورد استفاده قرار گیرند نه اینکه دور ریخته شوند.

مدتی پیش در امریکا افشا شد که مواد هسته ای را در کنار دریا دفن می کنند و این با ادعای انها مبنی بر خطرناک بودن زباله ها برای محیط زیست تضاد دارد.

7- امریکایی ها به قول خودشان اولین ازمایش هسته ای را در سال ۱۹۴۵ انجام دادند و شوروی نیز در سال ۱۹۴۹ یعنی ۴ سال بعد از ازمایش امریکا.
بیش از ۱۳۰ سال است که نوشابه کوکاکولا ساخته شده است و چنان سیستم حفاظتی در شرکت کوکاکولا ( یک شرکت خصوصی غیر نظامی و غیر امنیتی ) برقرار است که تا بحال فرمول ساخت ان فوق سری باقی مانده و هیچ کسی نتوانسته است فرمول انرا پیدا نماید و انحصار ان به طور کامل در اختیار شرکت امریکایی کوکاکولاست.
حال اگر سلاحی به نام بمب اتمی با ان خصوصیات ویرانگری که در مورد ان مدعی هستند و پیچیدگیهای ان قابل مقایسه با کوکا کولا نیست چطور با ان سیستمهای حفاظتی و کنترلی پیشرفته امریکاییها به بیرون درز کرد و ۴ سال بعد در اختیار شوروی که درگیر جنگ داخلی وویرانیهای عظیم ناشی از جنگ داخلی و جنگ جهانی دوم بود قرار گرفت و انها هم راحت در زمان کوتاهی به تمامی مراحل ساخت ان پی بردند و ان را عملیاتی نمودند و همزمان توانستند موشکهای لازم برای پرتاب ان را بسازند و رقیب امریکا شوند.

8- موضوع مهم دیگری که جای تامل دارد این است که تا بحال چندین بار عده زیادی از دانشمندان به اصطلاح اتمی امریکا به روسای جمهور امریکا اوباما و ترامپ نامه نوشته اند و خواستار ان شده اند که توافق هسته ای با ایران را حفظ کنند.

چرا باید دانشمندان به اصطلاح اتمی امریکا نگران از بین رفتن توافق هسته ای باشند. و چه عاملی باعث شد که تعدادی دانشمند اتمی چنین درخواستی از دولت امریکا بکنند.این عامل چیزی نیست جز اینکه منافع این به اصطلاح دانشمندان درخطر است. در واقع همه انسانها وقتی منافعشان در خطر قرار بگیرد واکنش نشان میدهند. مثلا" کارگران در تغییرات کارخانه ها و تعدیل نیرو , کشاورزان در کاهش بارندگی و بروز خشکسالی و تجار در رکود بازار و کاهش قدرت خرید مردم .

اصولا" سیاستمداران و دولتمردان به دانشمندان به عنوان ابزاری نگاه میکنند که باید در راستای منافع انها عمل کنند و هیچ نقشی در سیاستها و تصمیم گیریها ندارند.سیاستمداران انقدر مغرور و از خود راضی هستند که به کسی اجازه اظهار نظر نمیدهند و جز نظر و دیدگاه خودشان نظر و دیدگاه هیچ شخص یا گروه دیگری را قبول ندارند و اصلا" دانشمند هسته ای امریکا از کجا میداند ایران کجاست و در صنعت هسته ای چه وضعیتی دارد؟

در هر اداره , سازمان یا شرکتهای صنعتی کارفرمایان و مدیران از اینکه کارکنانشان یکدست و متحد باشند نه تنها خوششان نمی اید بلکه از این موضوع واهمه دارند چون یکدستی نیروها میتواند به روند کار لطمه بزند و با تحت فشار دادن کارفرما تقاضای حقوق بیشتر نمایند. بنا بر این همیشه کلی هزینه میکنند تا بین نیروها تفرقه بیندازند و حتی هنگام استخدام نیروها افرادی را نیز استخدام میکنند تا بتوانند جو خفقان و ترس ایجاد کنند.

این افراد در سازمانی که کار میکنند به گونه ای عمل میکنند که همیشه یک جو بی اعتمادی بین نیروهای ان سازمان حاکم شود و کارفرمایان و مدیران هوای این افراد را دارند و حقوق و مزایای خوبی به انها می دهند و تا زمانی که بتوانند جو خفقان و بی اعتمادی را در سیستم حفظ کنند از حمایت کارفرمایان و مدیران و حقوق و مزایای عالی برخوردارند واگر زمانی نتوانند این فضا را حفظ کنند بی ارزش میشوند ودیگر به انها حقوق و مزایای عالی نمی دهند.

در مورد دانشمندان هسته ای موضوع مشابهی بر قرار است. دولت امریکا افرادی را به عنوان دانشمند اتمی استخدام نموده که کار انها این است که یک ژست عجیب وغریب به خود بگیرند و موضوعاتی از قبیل انرژی هسته ای , کوانتوم و .... را واقعی جلوه دهند و ترس و وحشت از بمب اتم و دیگر موضوعات دروغین را پیوسته در دنیا ایجاد کنند. یکی ابروی پرپشت میگذارد و هنگام مطالعه با دست ابروهایش را بالا می اورد. یکی جلوی تخته سیاه می ایستد و در پشت سرش بر روی تخته سیاه چند عبارت و معادله ریاضی نوشته وبجای نمادهای متداول ریاضی از حروف پیچ و خم دار یونانی استفاده میکند تا موضوع را پیچیده تر و با ابهت تر نشان دهد.دیگری با یک قیافه کج و معوج و با حالت عصبی حود را در حال مطالعه و انجام محاسبات پیچیده نشان میدهد.عده ای هم قیافه متفکرانه ای به خود گرفته اند و خود را مشغول کار با دستگاه های عجیب و غریب نشان میدهند .

این دانشمندان عجیب و غریب از زندگی و امکانات خوبی برخوردار هستند. حال اگر دروغ بودن سلاح هسته ای فاش شود این افراد بی ارزش می شوند و دولت امریکا دیگر به انها بهایی نمیدهد و از زندگی و مزایای عالی محروم می شوند و چون هیچ کاری بلد نیستند معلوم نیست که با لو رفتن دروغ سلاح اتمی تکلیف انها چیست.

پس دانشمندان هسته ای امریکا نگران منافع خود و زندگی راحت و مفت خوریشان هستند نه نگران امنیت جهان.

چرا زمانی که کشورهایی مثل پاکستان ، افریقای جنوبی ، برزیل ، هندوستان ، چین ، کره شمالی ، اسراییل و... به دنبال ساخت سلاح به اصطلاح اتمی بودند نمایشنامه هایی مشابه برجام اجرا نمی شد.

چرا دانشمندان به اصطلاح اتمی روسیه مثل دانشمندان اتمی امریکا در مقابل ایران جبهه نمی گیرند و خیلی از انها هم در دهه 90 میلادی از کشور شوروی سابق فرار کردند و به کشورهای جهان سوم پناهنده شدند و در این کشور ها چکار می کنند.
ایرانی
عزیزم شمایی که میگی بمب اتم دروغه باید به شما بگم که این پنج کشور شورای امنیت که خودشون هم خدای بمب اتم هستند آنقدر مغرورند که غیر از جلسات شورای امنیت هیچ قدرتی نمیتونه آنها را یک جا جمع کنه ولی ترس از بمب اتم ساخته نشده ایران الان بیست سال است که صد ها بار آنها را به محضر ایران جهان سومی شرفیابشان کرده است آن هم با شرط و شروط مختلفی که ایران میگذارد مثلا با همه در یک اطاق مذاکره میکنم و آمریکا غیر مستقیم در یک اطاق دیگه یا مثلا محل مذاکره در ایران باشه یا در وین و یا در دوحه قطر باشه و خلاصه اینکه ما اون بمب اتمی که شما میگویید دروغه را دوست داریم و میخواهیمش
مهران
-
چهارشنبه ۲۲ تير ۱۴۰۱
0
این دوست عزیزی که گفت قدرت اتمی و بمب اتم واقعیت ندارد واقعا رکورد توهم را زد!و در مورد ساختگی بودن قدرت نظامی روسیه و حتماً توهم بودن قدرت پهبادی ایران باید گفت این دست افراد فقط زمانی که مورد هدف یک سلاح واقعی قرار بگیرند به حقیقت ان ایمان می اورند خخخخخ
Ali
-
چهارشنبه ۲۲ تير ۱۴۰۱
0
دوستانی که خبر رو خوندن لطفن جوگیرنیشید.ایران اگه پهبادبه روسیه داد یعنی قبرخودش رو کنده اینو هم توذهنتون باشه که روسیه نیازبه سلاح نداره ولی یه نقشه ای باغرب واسه ایران کشیده
رضا
-
چهارشنبه ۲۲ تير ۱۴۰۱
0
دلتان به حال مردم اوکراین نسوزد و روسیه را اشغالگر و متجاوز نگویید هر چی بر سر اوکراین بیاید حقش است اوکراین نباید بهانه دست روسیه را می داد باید با پیوستن اوکراین به ناتو مخالفت می کرد باید از انتقال تسلیحات تهاجمی ناتو به مرزهای شرقی و هم مرز روسیه ممانعت می کرد نباید ازمایشگاه تسلیحات میکروبی ، شیمیایی و تسلیحات اتمی ناتو را مستقر می کرد اوکراین و کشورهای ناتو قبلا به روسیه تعهداتی داده بودند که همه انها را نقض کردند دلتان به حال اوکراین می سوزد که همیشه به تحریمهای امریکا علیه ایران رای مثبت می داد و حتی غذا و دارو را هم از ایران محروم می کرد ان موقع که ۳۶ کشور با صدام همراه بودند و ملت مظلوم ایران را قتل و عام می کردند دولت اوکراین در خواب بود چرا دلش به حال ملت ایران ، سوریه ، عراق ، فلسطین و ... نمی سوخت دولت اوکراین نژاد پرست است تنها مو بلوند و چشم ابی مهم است و تنها خودشان را لایق رفاه می دانند
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!