جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
چهارشنبه ۱۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۶
کد خبر: ۵۲۱۴۴
لاپید در کاخ الیزه یادآوری کرد

قول قدیمی مکرون در مورد ایران

[...] البته رهبر فرانسه با وجود برخورد گرمش با لاپید، اشاره‌ای به اظهارات خود در سال ۲۰۱۸ نکرد. و گفت: «مایلم یک بار دیگر تمایل خود را برای به نتیجه‌رسیدن مذاکرات برجام اعلام کنم. باید هر چه زودتر به این توافق بازگردیم.»[...]
نویسنده :
مونس نظری

پاریس (رویترز): یایر لاپید، نخست‌وزیر جدید اسرائیل، روز سه‌شنبه از امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه خواست که پیشنهاد سال ۲۰۱۸ برای توافقی جدید با ایران را مورد ارزیابی مجدد قرار دهد... او گفت بن‌بست دیپلماتیک کنونی، به چالش‌کشیدنِ مبارزه‌ای تسلیحاتی در خاور‎میانه است.

 

در حالی که جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده در تلاش است از خروج سلف خود دونالد ترامپ از توافق ۲۰۱۵ جانب‌داری نکند، مقامات اسرائیلی به طور خصوصی اعلام کردند که قدرت‌های اروپایی حاضرند رویکرد سخت‌گیرانه‌تری نسبت به واشنگتن داشته باشند.

 

این به نوبه خود بدین معناست که سفر لاپید به فرانسه (اولین دیدار او در خارج کشور از زمان تصدی پست نخست‌وزیری)، فرصتی برای لابی‌کردن با اروپاییان به او داده است.

 

لاپید پس از استقبال گرم امانوئل مکرون در پله‌های مقابل کاخ ریاست‌جمهوری الیزه، گفت: «در سال ۲۰۱۸، شما اولین رهبری در جهان بودید که در باب نیاز به توافقی جدید با ایران صحبت کردید.»

 

لاپید گفت: «آن زمان حرف حق را زدید و حالا هم همین‌طور. وضعیت کنونی نمی‌تواند بدین ترتیب ادامه پیدا کند. این موضوع امنیت خاور‎میانه را مورد تهدید قرار می‌دهد.»

 

البته رهبر فرانسه با وجود برخورد گرمش با لاپید، اشاره‌ای به اظهارات خود در سال ۲۰۱۸ نکرد. و گفت: «مایلم یک بار دیگر تمایل خود را برای به نتیجه‌رسیدن مذاکرات برجام اعلام کنم. باید هر چه زودتر به این توافق بازگردیم.»

 

البته اضافه کرد: «با اسرائیل موافقیم که این توافق تأثیر چندانی در مهار فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران در بحث هسته‌ای نخواهد داشت. چون حالا بیش از هر زمان دیگری متقاعد شده‌ام که این کشور در آستانه رسیدن به نقطه بی‌بازگشت هسته‌ای است. و می‌تواند فعالیت‌های خود را خطرناک‌تر از پیش ادامه دهد. بنابراین ما باید از این توافق دفاع کنیم.»

 

ایران، بعد از خروج ایالات‌متحده از معاهده برجام، این توافق را نقض کرده و پروژه‌هایی با پتانسیل ساخت بمب را افزایش داده است... هر‎چند داشتن چنین طرح‌هایی را رد می‌کند.

 

اسرائیل از طرفین مذاکرات هسته‌ای نیست. اما نگرانی‌هایش در مورد دشمن سر‎سختش و تهدیدات پنهان این دشمن، مبنی بر اقدامات نظامی پیش‌گیرانه در صورت به بن‌بست کشیده‌شدن دیپلماسی، پایتخت‌های غربی را مورد توجه قرار داده است.

 

اسرائیل در لبنان، مقر حزب‌الله، جبهه متقابل خودش را دارد.

 

فرانسه، در مقام استعمارگر سابق لبنان، نفوذ بیشتری در بیروت دارد. بیروتی که رهبران بحران‌زده‌ی اقتصادی‌اش روز شنبه از سرنگونی سه پهپاد حزب‌الله (که به سمت یکی از سکوهای گازی مدیترانه پرتاب شده بود) به دست اسرائیل، شگفت‌زده شدند.

 

لاپید گفت: «اسرائیل عقب نخواهد نشست. تا زمانی که این حملات مکرر ادامه داشته باشند، عکس‌العمل نشان می‌دهیم.»

 

لبنان و اسراییل بر سر میدان مورد مناقشه چانه‌زنی می‌کنند

او گفت: «دکل کاریش، در نزدیکی سواحل لبنان، نه‌فقط برای اسرائیل، بلکه در نهایت برای اتحادیه اروپا نیز گاز تولید می‌کند. آن هم در شرایطی که از زمان حمله روسیه به اوکراین، نیاز به جایگزینی منابع انرژی وجود دارد.»

برچسب ها:
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!