پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ 25 April 2024
سه‌شنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۳
کد خبر: ۵۱۸۳۰
عبدالملکی رفت، عبدالملکی‌ ها هستند

آیا ایده لامبورگینی ایرانی هم به پارکینگ می رود؟

آیا ایده لامبورگینی ایرانی هم به پارکینگ می رود؟
اولین خروجی دولت سیزدهم کسی بود که قبل از این دولت بزرگترین شعارها را می داد؛ حجت الله عبدالملکی. او که تا قبل از روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی از انقلاب اقتصادی و ایجاد افق تمدنی سخن می گفت، در دولت مطلوبش ۳۰۰ روز بیشتر دوام نیاورد و با استعفایش از هیات دولت خارج می شود، بی آنکه حتی ذره ای از ایده های اقتصادی اش را بتواند در عمل محقق کند.

آنطور که از اخبار بر می آید، حجت الله عبدالملکی اگر هم با استعفاء خودش عطای پاستور را به لقائش نمی بخشید، عنقریب بود که با استیضاح مجلسی ها به خانه برگردد. در واقع این استعفاء یک خداحافظی آبرومندانه برای او و دولت بود. آن هم در شرایطی که به نظر می‌رسید خود مقامات عالی دولت و از جمله رئیس جمهوری هم دیگر علاقه چندانی به ادامه کار عبدالملکی در مسند وزرات کار ندارند. 

 

عبدالکملکی در مردادماه سال ۱۴۰۰ به عنوان سمبلی از «جوان انقلابی» وارد ترکیب کابینه ابراهیم رئیسی شده بود. پشتوانه او شعارهای شاذی بود که سال ها درباره مسایل اقتصادی مطرح می کرد؛ از ماجرای لامبورگینی ایرانی و ایجاد شغل با یک میلیون تومان گرفته تا رویای انقلاب اقتصادی و تصویرسازی های عجیب برای افق تمدنی. همان زمان هم بسیاری از دانشگاهیان و صاحبنظران تاکید می کردند که حرف های عبدالملکی و امثال او فقط در مقام رویا زیباست. حرف هایی که پشتوانه علمی و عملی لازم را نداشتند. 

 

عبدالملکی در ۳۰۰ روزی که وزارت را تجربه کرد نه تنها نتوانست حتی ذره‌ای از این رویاها را به واقعیت بدل کند بلکه مشکل اصلی او این بود که از انجام ساده‌ترین و معمولی‌ترین وظایف وزارتخانه‌اش هم درمانده بود. نمونه مهمش افزایش ۵۷ درصدی سقف حداقل دستمزد بود. برنامه‌ای که باز هم صاحبنظران و فعالان اقتصادی هشدار می دادند چیزی بیشتر از جنس یک رویای خام نیست و در واقعیت امکان تحقق ندارد. عبدالملکی اما گویا فقط مرد رویاها بود. حالا همین سقف حداقل دستمزد رویاگونه، یکی از مهمترین مشکلات دولت از ابتدای سال ۱۴۰۱ است که در خیلی جاها برای قوه مجریه نه راه پس باقی گذاشته و نه راه پیش. 

 

چرا کسی به عدم صلاحیت عبدالملکی شک نمی کند؟

 

اکنون عبدالملکی با تمام رویاهایش از بدنه دولت جدا شده و باید کس دیگری جایگزین او شود. اما مساله اصلی بر جای خود باقی است؛ مساله رویابافی به جای برنامه ریزی و سیاست گذاری. آیا عبدالملکی بعد از پایان کارش در دولت به خانه برخواهد گشت و یا رویاهای او محل داوری صاحبنظران قرار خواهد گرفت؟ قطعا چنین نیست. سخنگوی دولت گفته او مشاور رئیس جمهوری خواهد شد. آیا او تنها رویاباف حاضر در میان تصمیم گیران و سیاست گذاران کشور است؟ باز هم قطعا پاسخ منفی است. متاسفانه در کشور کم از رویاهای بلندپروازانه اما غیرمنطقی و بدون محاسبه نمی شنویم. حتی بدتر اینکه خیلی از این رویاها بر خلاف حرف های عبدالملکی بارها قبل از این واقع بینانه بودنشان مورد محک قرار گرفته و نمره رد گرفته اند و همچنان قرار است برای بار چندم آزمایش شوند. 

 

در واقع مساله صرفا بودن یا نبودن عبدالملکی بر سر کار مهمی چون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیست. مساله جولان ایده های امثال او در امور اجرایی و تصمیم گیری است. اتفاقی که باید بیفتد این است که فراتر از عبدالملکی ها، ایده های شاذ آن باید تعیین تکلیف شوند. آنچه لازم است این است که اصل ایده لامبورگینی ایرانی باید به پارکینگ برگردد. و گرنه عبدالملکی و یا افراد نظیر او فردا و فرداهای دیگر هزاران بار خواهند گفت که بدخواهانی اجازه کار به انها ندادند و اگر اجازه می یافتند لامبورگینی ایرانی را می ساختند. بعد از این بهانه ها هم بعید نیست ایده لامبورگینی سازی برای ارائه به نهادی دیگر یا در زمانی دیگر دوباره روی میز گذاشته شود و دوباره این چرخه معیوب تکرار گردد.

 

برچسب ها:
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!