جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
دوشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۲
کد خبر: ۵۱۸۱۰

ماجرای هواپیمای توقیف شده ایران در آرژانتین

براساس سند وزارت کشور آرژانتین که توسط میلمان با رویترز به اشتراک گذاشته شده، سر‎نشینانِ این هواپیما ۱۴ ونزوئلایی و ۵ ایرانی بودند. این سند، اسامی مسافران هواپیما را نیز ذکر کرده است. رسانه‌های آرژانتینی گزارش دادند که دادگاه‌های آرژانتین همچنین باید پرونده‌ای را که توسط یک وکیل برای آزادسازی هواپیما و بازگرداندن پاسپورت به سر‎نشینان آن تشکیل شده است، به رأی بگذارند.

دبی/بوئنوس آیرس (رویترز)

یک قانون‌گذار اپوزیسیون محلی و نیز رسانه‌های دولتی ایران روز یکشنبه اعلام کردند که مقامات آرژانتینی، یک هواپیمای بار‎بری بوئینگ ۷۴۷ ونزوئلای مرتبط با ایران را (در درامی در حال وقوع که بر جریانات مخفی سیاسی امریکای لاتین تمرکز دارد) متوقف کرده‌اند.

 

مطابق داده‌های ردیابی پرواز، هواپیمای باری Emtrasur که یک‌سال پیش توسط شرکت هواپیمایی ماهان ایران به ونزوئلا فروخته شده بود، در هشتم ژوئن وارد بوئنوس آیرس شد که بر‎اساس گزارش این قانون‌گذار و رسانه‌های ایرانی، هواپیمای مزبور از سوی مقامات توقیف شده است.

 

دولت آرژانتین به صورت علنی این توقیف را تأیید نکرده است؛ اما یک سند وزارت کشور که با رویترز به اشتراک گذارده شده است، می‌گوید که مقامات به سبب مشکوک‌بودنِ دلیلِ اذعان شده برای ورود هواپیما به کشور، اقدام به این کار کرده‌اند.

 

ایران و ونزوئلا که هر دو تحت تحریم‌های امریکا هستند، روابط نزدیکی با یکدیگر دارند. این دو کشور در روز شنبه یک برنامه همکاری ۲۰ ساله را به امضا رساندند.

 

آلبرتو فرناندز، رئیس‌جمهور چپ میانه آرژانتین، از تحریم‌های امریکا علیه کشور ونزوئلا انتقاد کرده است.

 

دولت آرژانتین به پرسش‌های رویترز که خواستار اظهار‎نظر در مورد این هواپیما شده بود، پاسخی نداده است. مقامات ونزوئلا نیز از اظهار‎نظر فوری در مورد این موضوع اجتناب کرده‌اند.

 

روز یکشنبه، جراردو میلمن، قانون‌گذارِ آرژانتینی مجلس نمایندگان، که در روزهای اخیر توجهات بسیاری را در مورد این پرونده به خود جلب کرده است، شکایتی به قاضی ارائه داده و خواستار انگشت‌نگاری خدمه و به اشتراک‌گذاشتن اطلاعات با آژانس اطلاعاتی فدرال شد.

 

میلمن، یکی از اعضای کمیسیون اطلاعات کنگره این کشور گفت: مطابق اطلاعات ما، این هواپیما برای جمع‌آوری اطلاعات به آرژانتین آمده است.

 

براساس سند وزارت کشور آرژانتین که توسط میلمان با رویترز به اشتراک گذاشته شده، سر‎نشینانِ این هواپیما ۱۴ ونزوئلایی و ۵ ایرانی بودند. این سند، اسامی مسافران هواپیما را نیز ذکر کرده است.

 

رسانه‌های آرژانتینی گزارش دادند که دادگاه‌های آرژانتین همچنین باید پرونده‌ای را که توسط یک وکیل برای آزادسازی هواپیما و بازگرداندن پاسپورت به سر‎نشینان آن تشکیل شده است، به رأی بگذارند.

 

هنوز معلوم نشده که آیا این هواپیما با علامت YV3531، در فهرست هواپیماهایِ ایرانیِ تحت تحریم‌های ایالات‌متحده قرار دارد یا خیر. ماهان‌ایر از سال ۲۰۱۱ به سبب حمایت از سپاه پاسداران ایران، تحت تحریم‌های امریکا قرار گرفته است.

 

امیر‎حسین ذوالانواری، سخن‌گوی شرکت ماهان به خبرگزاری رسمی ایرنا گفت که یک‌سال پیش مالکیت این هواپیما واگذار شده و به یک شرکت ونزوئلایی فروخته شده است.

 

منبع خبر : رویترز
منبع: رویترز
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!