جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
شنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۳
کد خبر: ۵۱۴۳۵

یورو زیر فشار روسیه

یورو کماکان به مبارزه خود ادامه می‌دهد و در پایین‌ترین سطح خویش که آخرین بار در ژانویه ۲۰۱۷ دیده شده بود، مورد معامله قرار می‌گیرد.
نویسنده :
مونس نظری

جنگ اوکراین به اقتصاد منطقه یورو ضربه وارد کرده و به سقوط یورو انجامیده است. آخرین تحولی هم بر یورو تأثیر گذاشت، اعلام روسیه در مورد تحریم برخی از واردکنندگان گاز اروپایی، آن هم در زمانی بود که اتحادیه اروپا تلاش در ترغیب ممنوعیت‌های گاز روسیه داشت. آلمان اعلام کرده که می‌تواند بدون نفت روسیه نیز به کار خود ادامه دهد؛ اما به نظر می‌رسد که مانع اصلی این ممنوعیت مجارستان باشد که شدیداً وابسته به منابع انرژی روسیه است.

یورو از خطوط اصلی حمایتی در ۱.۰۸ و ۱.۰۵ عبور کرده است و اگر از خط ۱.۰۳ نیز بگذرد، می‌توانیم شاهد حرکتی به سوی برابری با دلار باشیم.

یورو متزلزل، هیچ‌وقت حمایتی از بانک مرکزی اروپا دریافت نکرده است؛ زیرا این بانک عملکرد کندی در کنار‎گذاشتن سیاست‌های خود دارد.

اعضای بانک مرکزی اروپا، حالا پس از سال‌ها تسهیل پولی، درباره نیاز به سیاست‌های سخت‌گیرانه‌تر صحبت می‌کنند. و کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا، اوایل این هفته گفت که QE (تسهیل کمّی) در سه‌ماه دوم پایان یافته و مدتی پس از آن «افزایش نرخ بهره» اتفاق خواهد افتاد.

در اوایل ماه جولای می‌توانیم شاهد افزایش نرخ بهره باشیم... گر‎چه مشخص نیست که بانک مرکزی اروپا چرخه نرخ را با افزایش ۲۵ یا ۵۰ واحدی آغاز خواهد کرد یا خیر.

گزارش تورم ماه آوریل ایالات‌متحده نشان داد که هنوز زود است که انتظار اوج تورم را داشته باشیم. زیرا CPI (شاخص قیمت مصرف‌کننده) اندکی کاهش داشته و از ۸.۵ درصد به ۸.۳ درصد رسیده بود.

جروم پاول، رئیس فدرال‌رزرو اعلام کرده است که فدرال‌رزرو در ماه‌های ژوئن و جولای، افزایش نرخ بهره ۰.۵ درصدی خواهد داشت... علتش هم این است که فدرال‌رزرو بر کاهش تورمی متمرکز شده که حالا به بالاترین حد خود در ۴۰ سال اخیر رسیده است.

حرف از افزایش ۰.۷۵ درصدی تورم هست... اما به احتمال زیاد فدرال‌رزرو به حرکت‌های ۰.۵ درصدی خود ادامه خواهد داد؛ با این امید که با این ترفند بتواند تورم را کاهش دهد.

 

#روزنامه اینترنتی فراز #سایت فراز

 

 

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!