شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ 20 April 2024
سه‌شنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۵:۱۳
کد خبر: ۵۱۳۷۷

روسیه به ایرانِ دوم تبدیل می‌شود؟

ایالات‌متحده، از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین، تحریم‌های متعددی را علیه این کشور اعمال کرده و بانک مرکزی این کشور الیگارش‌های روسی، وام‌دهندگان بزرگ و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور این کشور را هدف اصلی این تحریم‌ها قرار داده است. در اینجا به روش‌های متعددی اشاره شده است که ایالات‌متحده با آنها می‌تواند تحریم‌ها علیه روسیه را سخت‌تر کند...
نویسنده :
مونس نظری

 

انرژی

 

مقامات اجرایی اتحادیه اروپا روز چهار‎شنبه، سخت‌ترین بسته تحریمی علیه کشور روسیه را پیشنهاد کردند، که تحریم‌های نفتی از جمله مفاد این بسته تحریمی بود. دیپلمات‌ها گفتند که مذاکرات پیچیده بوده‌اند؛ اما در عین حال با قطعیت اعلام کردند که تا پیش از پایان هفته آینده، تمام ۲۷ دولت اتحادیه اروپا به توافق خواهند رسید.

 

ادوارد فیشمن، که در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما، در وزارت‌خارجه و بر روی تحریم‌های روسیه کار می‌کرده، گفت: حرکت اتحادیه اروپا به سوی تحریم‌های نفتی، فرصت‌هایی نیز در مورد اقدامات بعدی برای واشنگتن و متحدان آن فراهم می‌آورد. فیشمن گفت: «من فکر می‌کنم گام بعدی می‌تواند این باشد که ایالات‌متحده با سایر اعضای جی‌هفت برای جهانی‌سازی این کمپین علیه فروش نفت روسیه وارد عمل شود. برخی اقداماتی که غرب می‌تواند برای محدودکردن روسیه از دریافت پول نفت اعمال کند، می‌تواند شامل الزام تمام پرداخت‌های نفت روسیه به حساب‌های امانی خارج این کشور باشد؛ به علاوه‌ی تعیین سقف قیمتی برای آنچه که می‌توان برای نفت روسیه پرداخت؛ به انضمام حمایت از تحریم‌های ثانویه.» فیشمن گفت: «گزینه دیگری که برای اتحادیه اروپا وجود دارد: وضع مالیات بر واردات نفت روسیه است.»

 

برایان تول، از مقامات سابق وزارت خزانه‌داری که حالا در اندیشکده شورای آتلانتیک کار می‌کند، گفت که همچنین ایالات‌متحده می‌تواند ارائه بیمه برای محموله‌های نفتی را ممنوع کند؛ به علاوه اینکه هر شخص خارجی که با کشتی باری روسیه معامله‌ای مهم انجام می‌دهد را تهدید به «اعمال تحریم‌های ثانویه» کند. او گفت که چنین اقدامی «توان روسیه برای ارسال نفت به مناطق دیگر را نیز به شدت پیچیده خواهد کرد.»

ایالات‌متحده همچنین می‌تواند تحریم‌های مرتبط با انرژی را با افزودن شرکت‌های بزرگی نظیر غول انرژی روسنفت (oil giant Rosneft) و یا گاز‎پروم (MCX:GAZP) به فهرست اتباع ویژه تعیین‌شده (SDN) به انجام برساند.

 

تشدید تحریم‌ها علیه بانک‌ها و شرکت‌های دولتی

 

کارشناسان گفتند که ایالات‌متحده همچنین می‌تواند اقدامات تنبیهی خود را علیه بانک‌ها و شرکت‌های دولتی روسیه گسترش دهد. ایالات‌متحده، تحریم‌هایی را علیه بانک‌های بزرگ روسیه که اسبر‎بنک (بزرگ‌ترین وام‌دهنده این کشور) نیز از جمله آنهاست، اعمال کرده است.

اوتول گفت که واشنگتن می‌تواند گاز‎پروم‌بنک و سایرین را بیشتر هدف قرار داده و با استفاده از قدرتمندترین ابزار تحریمی واشنگتن، آنها را به فهرست SDN اضافه نماید. چنین اقدامی عملاً آنها را از سیستم بانکی ایالات‌متحده بیرون رانده، تجارت آنها با امریکاییان را ممنوع می‌کند؛ به علاوه‌ی اینکه دارایی‌های امریکاییِ آنها را نیز مسدود می‌نماید. اوتول گفت: «حالا به غیر از گاز‎پروم‌بنک، هیچ‌چیز از اهمیت استراتژیک در دنیای بانک‌داری روسیه باقی نمانده است. بنابراین صادقانه باید بگویم که اگر آنها بخواهند فعالیت‌های گاز‎پروم‌بنک را به طور جداگانه انجام دهند (حساب گاز‎پروم‌بنک را جدا کنند)، مرحله بعدی یک تحریمِ مالیِ کامل خواهد بود.»

 

تحریم مالی

 

اوتول گفت که تحریم مالی کامل روسیه احتمالاً از طریق یک فرمان اجرایی جدید عملی خواهد شد؛ که این فرمان، امریکایی‌ها را از انجام صادرات و واردات کالاها، خدمات و فناوری‌ها با روسیه منع می‌کند. او گفت: «پس از آن روسیه به ایرانِ دوم تبدیل می‌شود.»

 

تحریم‌های ثانویه

 

فیشمن گفت که ایالات‌متحده همچنین می‌تواند تحریم‌های ثانویه‌ای را علیه نهادها و افرادی تعیین‌شده اعمال کند؛ بدین‌ترتیب هر کسی که در جهان با روسیه معامله‌ای انجام دهد، مورد تهدید قرار می‌گیرد.

 

محدودیت‌های بیشتر سوئیفت

 

اتحادیه اروپا اوایل ماه مارس از هفت بانک نام برد که از سوئیفت (شبکه اصلی پرداخت بین‌المللی جهان) محروم خواهند شد؛ وی‌تی‌بی بانک روسیه هم که دومین بانک بزرگ این کشور است، از جمله این هفت بانک بود. با این وجود، وام‌دهندگانی که پرداخت‌های انرژی را انجام می‌دادند، در امان ماندند. ایالات‌متحده و متحدانش می‌توانند این محدودیت‌ها را تشدید کرده و دسترسی اغلب یا تمام بانک‌های روسیه به سوئیفت را مسدود نمایند. آخرین دور تحریم‌های اتحادیه اروپا، پیشنهاد قطع ارتباط اسبر‎بنک با سوئیفت است.

 

الیگارش‌ها

 

ایالات‌متحده همچنین می‌تواند الیگارش‌های روسی را نیز که هنوز هدف قرار نگرفته‌اند، تحریم کند. شاید با هم‌سو‎شدن و تطبیق اقدامات خویش با اتحادیه اروپا و بریتانیا که چندین الیگارش روسی را (که تاکنون توسط واشنگتن هدف قرار نگرفته‌اند) هدف تحریم‌های خویش قرار داده‌اند. این الیگارش‌ها شامل آبراموویچ میلیاردر و میخائیل فریدمن سرمایه‌دار می‌شوند. بایدن در سخنرانی خود در ماه مارس اعلام کرد که ایالات‌متحده تلاش خود را برای مصادره قایق‌های تفریحی، آپارتمان‌های مجلل و جت‌های شخصی روس‌های متمولی که با پوتین در ارتباط هستند، انجام خواهد داد.

 

#روزنامه اینترنتی فراز #سایت فراز

 

 

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!