پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
شنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۷
کد خبر: ۵۰۸۱۷

امارات خطاب به امریکا: شما هنوز هم به ما محتاجید

امارات خطاب به امریکا: شما هنوز هم به ما محتاجید
هفته گذشته امارات متحده عربی با کاهش ۱۳ درصدی قیمت‌های نفت تنها در عرض یک روز، قدرت تولیدکنندگان خلیج‌فارس را در بازار به نمایش گذاشت و زنگ خطری برای واشنگتن فرستاد که تلویحاً پیامش این بود: حواس‌تان به متحدان دیرینه‌تان نیز باشد.
نویسنده :
مونس نظری

عربستان سعودی و امارات، یا همان کشورهای سنگین اوپک، که هر دوشان از واشنگتن کینه دارند، درخواست‌های ایالات متحده را مبنی بر استفاده از ظرفیت تولید مازاد خودشان جهت مهار قیمت‌های افسار‎گسیخته نفت خام (که پس از حمله روسیه به اوکراین، تهدیدی برای رکود جهانی محسوب می‌شود) نادیده گرفته‌اند.

کاهش شدید قیمت نفت در روز چهارشنبه، بزرگ‌ترین میزان کاهش یک‌روزه در تقریباً دو سال اخیر بود. کاهشی که به دنبال اظهارات سفیر امارات در واشنگتن مبنی بر حمایت کشورش از پمپاژ بیشتر نفت اتفاق افتاد.

زمانی که وزیر انرژی امارات با او مخالفت کرده و گفت که دولت خلیج‌فارس به توافق تولیدی مورد موافقت با اوپک پلاس (که سازمان کشورهای صادرکننده نفت را گروه‌بندی می‌کند) و متحدان او از جمله روسیه پای‌بند است، شرایط یک بار دیگر تغییر کرد.

عبدالعزیز ساگر، رئیس مرکز تحقیقات خلیج‌فارس، درباره اظهارات ضدونقیض امارات گفت: «این‌ها عمدی است.»

او گفت که واشنگتن باید از مدت‌ها قبل از عبور نیروهای مسکو از مرز در ۲۴‌ام فوریه، طرح‌های روسیه برای حمله به اوکراین را برجسته می‌کرد. و باید با تولیدکنندگان خلیج‌فارس هماهنگی بیشتری می‌داشت... نه اینکه بگذارد بحران شروع شود و بعد به آنها روی بیاورد.

وی در ادامه گفت: «کشورهای خلیج فارس در طول سالیان متمادی روابط خوبی با روسیه ایجاد کرده‌اند و نمی‌توانند به سادگی همه چیز را واژگون کنند.»

حالا ایالات متحده از خلیج فارس می‌خواهد که بر سر بحران اوکراین در کنار غرب باشند. اما واشنگتن، با بی‌توجهی کردن به نگرانی‌های ایشان در مورد ایران (رقیب منطقه‌ای) و پایان دادن به حمایت‌های خود از جنگ آنها در یمن و ایجاد شرایطی برای فروش تسلیحات امریکا به کشورهای حاشیه خلیج فارس، پایتخت سیاسی خود را در ریاض و ابوظبی نابود کرده است.

 

اعتمادسازی مجدد

 

محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان، از اجتناب رئیس جمهور بایدن برای دیدار مستقیم با او که به خاطر قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار سعودی در سال ۲۰۱۸، مقصرش می‌دانسته (بایدن بن‌سلمان را کسی دانسته که دستور قتل خاشقچی را داده است) خشم دارد. یک گزارش اطلاعاتی ایالات متحده، شاهزاده را در این قتل دخیل دانسته است و او اما داشتن هر گونه نقشی را در این زمینه رد می‌کند.

یک منبع خلیج‌فارس با بیان اینکه اعتماد نیاز به بازسازی دارد، گفت: «مشکلات زیادی میان ایالات متحده و متحدانش در خلیج‌فارس وجود دارد، که باید به طور گسترده‌ای مورد توجه قرار گرفته و حل شوند. و این ربطی به روسیه یا جنگ اوکراین ندارد.»

همین منبع گفت که «واشنگتن باید قبل از حمله روسیه وارد عمل می‌شد. دولت ایالات متحده می‌دانست که به سمت یک بحران پیش می‌رود. آنها باید روابط‌شان را با متحدان خود اصلاح کرده، از قبل هماهنگ‌شان کرده و آنها را به صف می‌کردند... نه اینکه حالا ناگهانی انتظار داشته باشند آنها مراعات کرده و به مدیریت قیمت نفت برآیند.»

بی‌اعتمادی از زمان قیام‌های اعراب از سال ۲۰۱۱ پدید آمد؛ زمانی که حاکمان خلیج‌فارس شوکه بودند از اینکه چگونه دولت باراک اوباما، رئیس جمهور وقت ایالات متحده، حسنی مبارک، رئیس جمهوری فقید مصر را پس از اتحادی ۳۰ ساله به حال خود رها کرد. و اجازه داد سقوط کند و نگرانی‌های حاکمان خلیج‌فارس را در مورد ظهور اخوان‌المسلمین نادیده گرفت.

کشورهای مسلمان سُنی خلیج‌فارس، حس به حاشیه رانده شدن داشتند، زمانی که واشنگتن در سال ۲۰۱۵ به توافقی هسته‌ای با ایران شیعی دست پیدا کرد که به هیچ عنوان نگرانی‌های همسایگان خلیج‌فارس را پیرامون برنامه موشکی تهران و نیروهای نیابتی منطقه در یمن (جایی که همسایگان خلیج‌فارس درگیر جنگ شدند)، و لبنان که حالا عمیقاً در بحران است، بر‎طرف نکرد.

عربستان سعودی به ویژه در سال ۲۰۱۹، زمانی که حملات موشکی و پهپادی به این پادشاهی با واکنش سرد ایالات متحده مواجه شد، احساس طرد‎شدگی کرد... واشنگتن در حالی این حمله را به دیده اغماض نگریسته بود که ریاض و واشنگتن هر دو تهران را مقصر می‌دانستند. تهران نیز داشتن هر گونه نقشی را تکذیب کرد.

امارات نیز در ماه ژانویه زمانی که حوثی‌های یمن، حملات خود را به ابوظبی آغاز کردند، به همان اندازه احساس ناامیدی کرد. علی‌رغم درخواستی که امارات از بایدن داشته است برای بازگرداندن عنوان تروریست برای گروه مورد حمایت ایران، واشنگتن هنوز این کار را انجام نداده است.

 

امتناع از تماس

 

این منبع خلیج‌فارس و یک منبع آگاه دیگر به رویترز گفتند که بایدن با عدم تماس سریع پس از حمله حوثی‌ها، محمد بن‌زاید، ولیعهد ابو‎ظبی را خشمگین کرده است.

بایدن سه هفته بعد تماس گرفت و بن‌زاید تماس او را بی‌پاسخ گذاشت. منبع خلیج‌فارس گفت: «متحد شما مورد حمله تروریستی قرار گرفته و شما سه هفته صبر می‌کنید تا تماس بگیرید؟»

امیلی هورنای، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز چهارشنبه گفت: «هیچ مشکلی در مورد برقرار تماس وجود نداشته و بایدن به زودی با رهبر امارات صحبت خواهد کرد.» سخنگوی وزارت خارجه امارات نیز گفت که در حال برنامه‌ریزی برای تماس است.

ماه پیش، بایدن در حالی با ملک سلمان پادشاه عربستان صحبت کرد که ولیعهد موسوم به محمد بن‌سلمان نیز در اتاق حضور داشت. منابع گفتند که بایدن درخواست صحبت با ولیعهد را نیز کرده است، اما محمد بن‌سلمان نپذیرفته... دلیلش هم این بود که این تماس‌ها فقط با پادشاه هماهنگ شده بود.

کاخ سفید و دولت عربستان سعودی بلافاصله به درخواست رویترز برای اظهارنظر در این مورد پاسخی ندادند. کاخ سفید روز دوشنبه در جلسه‌ای توجیهی گفت که «در حال حاضر» برنامه‌ای برای تماس بایدن با محمد بن‌سلمان وجود ندارد.

بحران اوکراین در حالی آغاز شده است که ایالات متحده، روسیه و دیگر قدرت‌های جهانی، در حال مذاکره برای احیای توافق هسته‌ای با ایران هستند. اما مسکو شاید با درخواست اخیرش مبنی بر تضمین اینکه تحریم‌های غرب علیه روسیه، هیچ تأثیری بر تجارت این کشور با ایران نخواهند گذاشت، این تلاش‌ها را از مسیر خارج کرده باشد.

کشورهای حاشیه خلیج‌فارس مدت‌هاست که احساس می‌کنند نگرانی‌هاشان در مورد گفتگوهای توافق برجام مورد توجه قرار نگرفته است... آنها می‌ترسند که این توافق، ایران و گروه‌های نیابتیِ منطقه‌ای این کشور را قدرتمند سازد.

کشورهای حوزه خلیج‌فارس، احتمالاً کماکان در کنار ایالات متحده باقی می‌مانند. دلیلش هم این است که امنیت‌شان منوط شده است به این موضوع... حال آنکه روابط آنها با روسیه نیز متمرکز بر انرژی و تجارت است.

نیل کویلیام، از همکاران در چتم هاوس، گفت: «در نهایت اینکه ایالات متحده کشور با‎نفوذی است... اما آستانه مقاومت کشورهایی نظیر عربستان و امارات نیز در حال حاضر بالاست؛ خصوصاً با توجه به نارضایتی عمیقی که از سیاست ایالات متحده در قبال خویش دارند.»

 

#روزنامه اینترنتی فراز #سایت فراز

 

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!