پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ 25 April 2024
شنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۹
کد خبر: ۵۰۷۰۸
تحریم به روایت آمار

تحریم‌های غرب چقدر به روسیه ضرر زده است؟

تحریم‌های غرب چقدر به روسیه ضرر زده است؟
۷۰درصد ذخایر روسیه همچنان در کشورهایی باقی مانده که با اعمال تحریم‌ها، توانایی روسیه را برای حمایت از روبل محدود می‌کند.درآمد حاصل از نفت و گاز یک‌سوم بودجه دولت روسیه را در سال ۲۰۲۱ تامین کرد. این درآمد برای تامین دوسال از هزینه‌های نظامی پیش از جنگ کافی است.

روسیه، گلاویز با چهارمین بحران مالی در ۲۵ سال اخیر

تحریم‌ها بی‌سابقه‌اند اما نتایج آن آشناست. با بلوکه شدن ذخایر بانک کرکزی روسیه توسط کشورهای غربی و تحریم دسترسی چند بانک روسی دیگر به «سوئیفت»، ارزش دارایی‌های روسیه سقوط کرد.

شیب تند نرخ فروش سهام، نشان داد که روسیه با چهارمین بحران مالی‌اش در ۲۵ سال گذشته روبه‌رو شده‌است. در سال ۱۹۹۸، روسیه بدهی‌هایش را نپرداخت و حمایت از ارز ملی‌اش را متوقف کرد. یک دهه بعد، در کشاکش بحران مالی بین‌المللی، «ولادیمیر پوتین» دستور یورش به گرجستان را صادر کرد. در سال ۲۰۱۴ نیز با تسلط پوتین بر شبه جزیره کریمه، سرمایه‌گذاران، یکی پس از دیگری خاک روسیه را ترک کردند.

1

از زمانی که «پوتین» نیروهای خود را در مرز اوکراین منسجم کرد، روبل روسیه ۳۳ درصد از ارزش خود را در برابر دلار از دست داده‌است. ارزش روبل، سریع‌تر از سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۴ سقوط کرده‌است. اگرچه کاهش آن تا امروز، به اندازه سال ۲۰۱۴ نیست. مشکلات مالی روسیه هنوز به اندازه سال ۱۹۹۸ که ارزش روبل ۷۰ درصد کاهش یافت، حیاتی نشده است. یک بدهی دیگر اما، می‌تواند به همان اندازه ویرانگر باشد.

 

خروج ذخایر ارز ملی از آمریکا، ترفند از پیش تعیین‌شده پوتین

 

2

«پوتین» سال‌ها را برای آماده‌سازی یک بن‌بست‌ اقتصادی با غرب صرف کرده‌است. از سال ۲۰۱۵، ذخایر بانک مرکزی روسیه ۷۱درصد افزایش داشته‌است. بیشترین افزایش در مقدار طلا و یوآن چین بوده‌است. این بانک، سهم ذخایر خود را در آمریکا و فرانسه کاهش داده‌است. با این وجود، ۷۰درصد ذخایر روسیه همچنان در کشورهایی باقی مانده که با اعمال تحریم‌ها، توانایی روسیه را برای حمایت از روبل محدود می‌کند. اگر دولت روسیه، صادرکنندگان را مجبور به فروش ۸۰درصد ارزهای خارجی به دولت و خارجی‌ها را از فروش دارایی‌های روسیه منع نمی‌کرد، روبل حتی بیشتر از امروز تضعیف می‌شد.

 

افزایش قیمت حامل‌های انرژی به نفع سهامداران خارجی شرکت‌های روسی نبوده!

 

امروز تنها مشکل روسیه این است که هزینه صادرات کالاهای این کشور افزایش یافته‌است. دولت‌های اروپایی، فروش انرژی را از تحریم خارج کردند و به مشتریان اجازه دادند به خرید گاز طبیعی از روسیه(که قیمت آن دوبرابر شده بود) ادامه دهند. درآمد حاصل از نفت و گاز یک‌سوم بودجه دولت روسیه را در سال ۲۰۲۱ تامین کرد. این درآمد برای تامین دوسال از هزینه‌های نظامی پیش از جنگ کافی است.

 

همه چیز در مورد تحریم‌ها علیه روسیه را در ۹۰ ثانیه بدانید!

 

در تئوری، شرکت‌های انرژی باید از افزایش قیمت‌ها سود کنند. بازار سهام روسیه در هفته گذشته تعطیل بود. با این حال، ارزش سهام چهار شرکت نفت و گاز روس در بورس لندن، که سهام داخلی آن‌ها به طور مشترک یک‌سوم ارزش بازار بورس مسکو را تشکیل می‌دهد، قبل از توقف معاملات ۹۷ درصد کاهش یافت. حتی اگر این شرکت‌ها سود بادآورده‌ای از این شرایط به دست آورند، سرمایه‌گذاران انتظار ندارند که این سود، به جیب سهامداران خارجی سرازیر شود.

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!