پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ 18 April 2024
پنجشنبه ۳۰ دی ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۲
کد خبر: ۴۹۹۵۷

جنگ نرم و هزینه هشتگ‌ها!

جنگ نرم و هزینه هشتگ‌ها!
جنگ نرم، پس از ورود جهان به عرصه فضاهای مجازی، شکل و شمایلی خاص و البته بسیار گسترده به خود گرفت. معمولا در این نوع جنگ، تلاش می‌شود با استفاده از روش‌های معمول در فضای مجازی مانند هشتگ سازی، تاثیرروانی نسبت به کشورو ملتی خاص ایجاد شود. بنابراین، هشتگ در جنگ نرم بین دو یا چند کشور، به عنوان یک جنگ افزار، مورد استفاده قرار می‌گیرد و لابد این نوع جنگ افزار هزینه‌های خاص خودش را هم دارد؛ وگرنه چرا باید افرادی مانند رائفی پور، از بابت فاکتور شدن برخی هشتگ‌ها، توسط دیگرن عصبانی باشد؟
نویسنده :
آذر فخری

این افشاگری نیست، مطالبه‌گری است!   

شاید توئیت عباس عبدی، در رابطه با چانه‌زنی و عصبانیت رائفی پور نسبت به فاکتورکردن هشتگی خاص را، خیلی‌ها خوانده باشند، توئیتی که در آن اشاره به انقلابیونی می‌کند که درپی جعل فاکتورسازی از هشتگ‌های زیر پتویی هستند. زیرپتویی را هم می‌گذاریم به حساب همان جنگ نرم! حالا که دست رائفی پور از درآمد هشتگی که به گفته خودش، متعلق! به موسسه مصاف بوده-موسسه‌ای که حامی مالی آن مشخص نیست-خالی مانده، تشت این نوع هشتگ‎گذاری‎ها و هزینه‎کرد برای آن‎ها، از بام افتاده است. جنگ نرم در فضای مجازی با هشتگ یا با هر ترفند دیگری، مسلما متولی خاص خودش را در بدنه حاکمیت دارد و نهاد یا نهادهایی این نوع جنگ را فرماندهی و ساماندهی می‌کنند؛ کافی است در گوگل «مجازی‌های انقلابی» را جست‌وجو کنید تا با انواع کانال‌های تلگرامی-که فیلتر است!- و اینستاگرامی و توئیتری-که این هم فیلتر است!- مواجه شوید. این کانالها و صفحات مجازی، در زمینه هشتگ‌سازی فعال هستند، چرا که ما- مانند اغلب کشورهای جهان-درگیر جنگ نرم هستیم و باید از ابزارهای این جنگ استفاده کنیم؛ استفاده از ابزار، شامل افسران جنگ نرم هم می‌شود که احتمالا هزینه‌های خاص خود را دارند. نکته این که چنین جنگی، آن‌چنانکه رائفی‌پور گفته، خیلی هم فی‌سبیل الله نیست. که اگر بود صدای اعتراض او درنمی‌آمد!

 

اعتراضی که تشکیک و تردید مردم را پی دارد

 

اعتراض رائفی پور و افشای فاکتورسازی در تولید هشتگ، نشان داد که برای هشتگ‌سازی در فضای مجازی هم پول و هم نیروی انسانی هزینه می‌شود. در این میان تکلیف مردمی که با علاقه و احساس غیرت نسبت به وطن، این هشتگ‌ها را ری‌توئیت و استفاده می‌کنند، از این پس چه خواهد شد؟ آیا اکنون که متوجه شده‌اند در این فضا، به عنوان رقم و عدد محاسبه شده و برای استفاده از هشتگ‌ها، نفر به نفر، فاکتور شده و از آنان به عنوان محل کسب درآمد استفاده شده، در این جنگ نرم، دوباره همراهی خواهند کرد؟ شاید اگر از ابتدا این ماجرا روی واقعی خود را نشان می‌داد، مردم با جان و دل همراهی می‌کردند، همچنانکه در ۸ سال دفاع مقدس بسیاری بدون هیچ انتظاری از جان و مال خود مایه گذاشتند. اما دعوای بین مجازی‌های انقلابی در شرایط فعلی کشور، که افرادی خاص با استفاده از اهدافی خاص-و با نیتی غیراصیل- برای چنین فعالیت هایی کیسه دوخته و صرفه اقتصادی می برند، احتمالا موجب انزجار مردم از ترند کردن هشتگ‌ها و حداقل بی‌تفاوتی آنها شود. اما چه جای نگرانی؟! این انقلابیون مجازی می توانند-حتما هم چنین کرده‌اند- با بی شمار اکانت فیک، یک هشتگ را ترند کنند و پولش را بالا بکشند، حتی اگر هشتگ مال رائفی پور باشد. به هرحال جنگ- سخت یا نرم- همواره برای عده‌ای، منافع اقتصادی و اجتماعی خاصی داشته، همان برخی که با لباس افسران مجازی به میدان می آیند تا فقط غنیمت جمع کنند.

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

نقش اصلی روسیه در راه‌اندازی کانال زنگزور؛ ایران دور می‌خورد؟

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!