شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ 20 April 2024
يکشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۶
کد خبر: ۴۹۸۹۴
محمدصالح جوکار در گفتگو با «فراز»:

توافق‌نامه ایران و چین باید به مجلس بیاید

توافق‌نامه ایران و چین باید به مجلس بیاید
یقینا همه توافقنامه‌ها برای اینکه جنبه اجرایی پیدا کند و در قبال آن تعهد وجود داشته باشد باید به مجلس بیاید و مجلس آن را تصویب کند/گفته شده جزییات را بعدا به مجلس ارائه می‌دهند.

محمدصالح جوکار، رییس کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس در پاسخ به این سوال که آیا توافق ایران و چین در مجلس مورد بررسی قرار گرفته است یا خیر؟ به خبرنگار فراز گفت: یقینا همه توافقنامه‌ها برای اینکه جنبه اجرایی پیدا کند و در قبال آن تعهد وجود داشته باشد باید به مجلس بیاید و مجلس آن را تصویب کند مگر اینکه این توافقنامه، تعهداتی را برای ما دربرنداشته باشد و در واقع صرفا یک توافقنامه کلی باشد که بحث دیگری است. 

 

او افزود: در مجموع اگر توافقنامه‌ای، یک سری تعهدات را برای کشور ما به همراه داشته باشد مجلس باید آن را مورد بررسی قرار داده و در مجلس بیاورد و تصویب شود.  جوکار در پاسخ به این سوال که آیا تمام جوانب این توافقنامه تاکنون مورد بحث و بررسی قرار گرفته است یا خیر؟ تعهداتی که به آن اشاره کردید چطور؟ بیان کرد: آن چیزی که نمایندگان مورد بررسی قرار دادند در رسانه ها منتشر شده است یعنی کلیات توافق ایران و چین به مجلس ارائه شده است و گفته شده اجمالی، جزییات را بعدا به مجلس ارائه می‌دهند. 

 

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم درباره ابهامات این توافقنامه و نگرانی‌ها در این باره اشاره کرد:  زمانی که این توافقنامه عملیاتی و اجرایی شود و تعهداتی را برای کشور به همراه داشته باشد حتما قبل از اجرا مورد بررسی مجلس قرار خواهد گرفت.

 

قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین از نگاه رسانه‌های خارجی

 

محمدصالح جوکار ادامه داد: بنابراین اگر تعهداتی برعهده کشور ما باشد یقینا باید به داخل مجلس بیاید تا مجلس نظر دهد. چیزی که ما از توافقنامه دیدیم کلی بوده است. تنها محورها را مشخص کردند مبنی بر اینکه در چه محورهایی قرار است سرمایه گذاری اتفاق بیفتد. بنابراین تاکنون هیچ گونه تعهدی مطرح نشده است. 

 

او در پاسخ به این سوال که آیا قرار نیست مجلس از جزییات آن باخبر شود؟ تصریح کرد: یقینا مجلس در جریان جزییات قرار خواهد گرفت و دولت، جزییات توافقنامه را به مجلس ارائه می‌کند. جوکار درباره زمان تقریبی ارائه جزییات این توافقنامه به مجلس اظهار کرد: ما نمی توانیم برای دولت زمان و تاریخ تعیین کنیم. کلیه مقاوله‌نامه و توافقنامه‌های دولت خارجی باید به مجلس ارائه شود این حرف قانون اساسی است. در حال حاضر نمایندگان مجلس چیزی از جزییات این توافقنامه نمی‌دانند که بگویند ابهامی وجود دارد یا ندارد. باید جزییات توافقنامه را برای ما ارسال کنند تا بگوییم ابهامی در آن وجود دارد یا ندارد. دولت هم یقینا این توافقنامه را به مجلس می‌دهد چراکه مجلس باید در جریان آن باشد. در حال حاضر به مجلس چیزی اعلام نشده است.

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!