جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ 19 April 2024
يکشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۱
کد خبر: ۴۹۸۸۷

قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین از نگاه رسانه‌های خارجی

قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین از نگاه رسانه‌های خارجی
آغاز عملیاتی شدن توافق ۲۵ ساله ایران و چین - هرچند مفاد آن تاکنون به گونه رسمی منتشر نشده- از سوی رسانه‌های خارجی اغلب به عنوان گامی برای مقابه با تحریم‌های آمریکا ارزیابی شده است. در ادامه به مرور برخی از این بازتاب‌ها پرداخته‌ایم.
نویسنده :
مونس نظری

 

1200px-Aljazeera_eng.svg

 ایران می‌گوید توافق ۲۵ ساله با چین وارد مرحله اجرایی شده است

 

این توافق‌نامه که سال پیش امضا شده، شامل همکاری‌های اقتصادی، نظامی و امنیتی است. به گفته وزیر امور خارجه ایران، قرارداد همکاری جامع ۲۵ ساله میان ایران و چین که سال پیش امضا شده، حالا وارد مرحله اجرایی شده است. حسین امیرعبدللهیان، در اولین سفری که به عنوان وزیر امور خارجه به چین داشت، این خبر را در روز جمعه و پس از دیدار با «وانگ یی» همتای چینی‌اش، اعلام کرد. امیر عبدللهیان گفت: «در حین آماده شدن برای سفر به چین، مقدمات کار را نیز فراهم کردیم تا بشود امروز را به عنوان روز آغاز اجرایی شدن توافق جامع میان دو کشور تعیین کنیم... اما او در وضعیت کنونی به هیچ پروژه یا توافق خاصی اشاره نکرده است.» این توافق راهبردی در ماه مارس سال ۲۰۲۱ و در زمان ریاست جمهوری حسن روحانی به امضا رسید... توافقی که مستلزم همکاری‌های اقتصادی، نظامی و امنیتی است؛ آن هم در شرایطی که هر دو کشور در سطوح مختلف تحت تحریم‌های ایالات‌متحده قرار دارند. چین بر‎خلاف تحریم‌های سه سال گذشته، نفت ایران را _‌با درصدی تخفیف‌_ خریداری کرده است. هیچ یک از این دو کشور جزئیات دقیق این معاهده را فاش نکرده‌اند. امیر عبداللهیان همچنین در این سفر نامه‌ای از ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشور ایران برای شی جین پینگ داشت که به گفته خودش حاوی «پیامی مهم» برای دولت رئیسی است.

 

 

download

همزمان با امضای توافق‌نامه همکاری، چین تحریم‌های امریکا علیه ایران را مورد انتقاد قرار داد

 

در حالی که وزرای خارجه چین و ایران از آغاز توافق‌نامه همکاری ۲۵ ساله‌شان با هدف تقویت روابط اقتصادی و سیاسی خبر دادند، چین بار دیگر بر مخالفت خود با تحریم‌های یک‌جانبه ایالات‌متحده علیه ایران پافشاری کرد. «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین، روز جمعه در نشستی در شهر ووشی، در استان جیانگ سو، از تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ میان قدرت‌های بزرگ و ایران حمایت کرد. خلاصه‌ای از دیدار حسین امیر عبداللهیان و وانگ روز شنبه در سایت وزارت خارجه چین منتشر شد. چین قاطعانه اعلام کرد که از از سرگیری مذاکرات در مورد توافق هسته‌ای حمایت خواهد کرد. او گفت با تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران، و همین‌طور دست‌کاری سیاسی از طریق موضوعاتی چون حقوق بشر و مداخله در امور داخلی این کشور و سایر کشورهای منطقه مخالف است. چین و ایران که هر دو مشمول تحریم‌های امریکا هستند، در ماه مارس قرارداد همکاری ۲۵ ساله امضا کردند. قراردادی که ایران را به طرح زیرساختی چند تریلیون دلاری کمربند و جاده چین، که از  شرق آسیا تا اروپا گسترش می‌یابد، وارد می‌کند. هدف این پروژه، گسترش چشمگیر نفوذ سیاسی و اقتصادی چین است و به همین سبب نگرانی‌هایی را در ایالات‌متحده و جاهایی دیگر پدید آورده. در خلاصه سایت وزارت امور خارجه چین آمده است: این توافق باعث تعمیق همکاری‌های چین و ایران در زمینه‌هایی چون انرژی و زیرساخت و کشاورزی و مراقبت‌های بهداشتی و فرهنگی و نیز امنیت سایبری و همکاری با دیگر کشورها می‌شود. وانگ که در اوایل هفته با چندین تن از همتایان کشورهای عربی خلیج‌فارسِ نگران تهدیدهای ایران دیدار کرده بود، همچنین گفت که چین امید دارد یک مکانیسم گفتگو را با کشورهای حوزه خلیج فارس بر سر مسائل امنیتی منطقه داشته باشد.

 

1

 

ایران و چین به طور مشترک، اجرایی‌شدن طرح همکاری دوجانبه را اعلام کردند

 

چین آماده همکاری با ایران برای اجرایی کردن اجماع مهم میان سران دو کشور است؛ تقویت ارتباطات و هماهنگی اقدامات، غنی‌سازی مفهوم مشارکت استراتژیک جامع میان چین و ایران و گشایش دوران جدیدی برای توسعه روابط دو جانبه در ۵۰ سال! آینده. عبداللهیان به نمایندگی از ابراهیم رئیسی گفت که ایران، قاطعانه از چین در حفظ منافع اصلی خود حمایت کرده و به سیاست چینِ واحد پای‌بند است. او ایران را قدردان این اتفاق دانسته و اعلام کرده است که این کشور در ساخت مشترک کمربند و جاده، مشارکت فعال خواهد داشت. عبدللهیان گفت: توسعه روابط با چین، تصمیم اصلی ایران است. طرف ایرانی، قاطعانه به پیش‌برد همکاری‌های این دو کشور پای‌بند است و از المپیک زمستانی پکن نیز حمایت می‌کند. دو طرف به طور مشترک از آغاز اجرای طرح همکاری جامع ۲۵ ساله خبر داده و گفتگوهای عمیقی انجام دادند. هر دو طرف توافق کردند که همکاری‌ها در زمینه‌های انرژی، زیرساخت، ظرفیت تولید، علم و فناوری و مراقبت‌های پزشکی و بهداشتی افزایش خواهد یافت. همچنین که توافق کردند که همکاری‌هاشان در کشاورزی، شیلات و امنیت سایبری و نیز ترویج همکاری‌های سه‌جانبه و تعمیق تبادلات مردمی و فرهنگی در بحث آموزشی و فیلم و آموزش پرسنل میان‌شان گسترش خواهد داشت. دو طرف همچنین که تبادل نظراتی در مورد وضعیت هسته‌ای ایران داشتند.

 

Trt_int

 

چین و ایران، اجرای پیمان استراتژیک ۲۵ ساله را آغاز کردند

 

قرارداد ۳۰۰ میلیارد دلاری شامل تعاملات اقتصادی و فرهنگی میان طرفین است و همچنین راه را برای مشارکت حمل و نقل و جاده‌ای هموار می‌کند. چین و ایران در ماه مارس ۲۰۲۱ قرارداد همکاری ۲۵ ساله امضا کردند. چین در حالی اعلام کرده است که اجرای توافقی راهبردی با ایران و تقویت همکاری‌های اقتصادی و سیاسی میان دو کشور را آغاز خواهد کرد که پکن، تحریم‌های واشنگتن علیه تهران را به باد انتقاد گرفته است. براساس بیانیه CGTN چین، وزرای خارجه توافق کردند که همکاری‌شان در زمینه‌های انرژی، زیرساخت، ظرفیت تولید، علم و فناوری و مراقبت‌های پزشکی و بهداشتی افزایش خواهد داشت. در این بیانیه آمده است که همکاری‌های دو‎جانبه، به کشاورزی، شیلات، امنیت سایبری و بازار شخص ثالث و نیز تبادلات مردمی و فرهنگی در آموزش، و فیلم و آموزش پرسنل گسترش خواهد داشت. امیر عبدللهیان پس از دیدار با وانگ یی، همتای چینی خود، در جمع خبرنگاران در پکن گفت که دو کشور «توافقات کلی» را برای اجرایی کردن این معاهده انجام داده‌اند... او این توافق را «یکی از دستاوردهای مهم» در این سفر ارزیابی کرد.

 

 

3

چین و ایران اجرای توافق‌نامه راهبردی گسترده را آغاز کردند

 

پکن می‌گوید به مخالفت خود با تحریم‌های یک‌جانبه علیه تهران ادامه خواهد داد. چین روز شنبه اعلام کرد که اجرای توافق راهبردی با ایران و تقویت همکاری‌های اقتصادی و سیاسی میان دو کشور را آغاز خواهد کرد... در حالی که پکن تحریم‌های واشنگتن علیه تهران را نیز به باد انتقاد گرفت. چین و ایران سال گذشته پس از سال‌ها گفتگو، توافقی را امضا کردند که شامل مشارکت گسترده در حوزه‌های نظیر انرژی و امنیت و زیرساخت و ارتباطات می‌شود. جزئیات کمی از این قرارداد منتشر شده است، اما نیویورک‌تایمز در سال ۲۰۲۰ گزارش داد که با استناد به پیش‌نویس توافق‌نامه‌ای که به این روزنامه درز کرده است، عرضه منظم نفت به چین تضمین می‌شود. چین شریک تجاری پیش‌روی ایران است و از دیرباز یکی از بزرگ‌ترین خریداران نفت این کشور محسوب می‌شده است... البته تا پیش از آنکه دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ با اعمال تحریم‌های یک‌جانبه ایران را تحت فشار بگذارد. چین رسماً واردات نفت را از ایران متوقف کرده است، اما تحلیل‌گران می‌گویند نفت خام ایران همچنان به عنوان واردات از سایر کشورها به چین ورود می‌کند. مطابق بیان وزارت امور خارجه، آقای وانگ روز جمعه به همتای ایرانی خود گفت که چین به مخالفت با تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران ادامه خواهد داد.

 

#روزنامه اینترنتی فراز #سایت فراز

 

 

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

نقش اصلی روسیه در راه‌اندازی کانال زنگزور؛ ایران دور می‌خورد؟

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!