پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ 25 April 2024
يکشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۱
کد خبر: ۴۸۶۲۲
شاید ما فراموشکار باشیم اما

آقای طبیبیان! شما هم مسئول حوادث آبان هستید

آقای طبیبیان! شما هم مسئول حوادث آبان هستید
دکتر طبیبیان یادداشتی در کانال تلگرامی خود داشته که در آن حساب ویژه‌ای بر روی فراموشکاری و ضعف حافظه تاریخی خوانندگانشان داشته‌اند و به وارونه نمایی اتفاقات اقتصاد ایران پرداخته است. اما یا کسی را به غیر از خودشان سراغ دارند که سیاستهایش منجر به این همه حوادث اجتماعی از جمله آبان ۹۸ شده باشد و آنگاه باز برای کشور همان نسخه‌های اقتصادی را تجویز، و در بلندگوهای رسانه‌ای خود با آب و تاب پخش کنند؟

چندی پیش اولین جلسه مشورتی رییس جمهور با اقتصاددانان برگزار شد که البته در این جلسه از تمام اقتصاددانان وطیف‌های فکری دعوت نشده بود و بیشتر اقتصاددانانی که طرفدار اقتصاد دولتی یا اقتصاد اسلامی بودند در اینجلسه حضور داشتند، البته در این جلسه بودند افرادی که نگاهی مخالف با طیف گفته شده داشته باشند اما در هر حال اکثریت جلسه با این گروه فکری بود.

 

اما در این میان از همه جالب‌تر واکنش اقتصاددانان و رسانه‌های طرفدار اقتصاد بازار یا لیبرال بود که نه تنها روی خوشی به این جلسه نشان ندادند بلکه با نگاه تمسخرآمیز و شاید بهتر بگوییم تحقیرآمیز به افراد شرکت‌کننده در این جلسه نگاه کردند. البته در این میان شاید تندترین واکنش را دکتر طبیبیان از خود نشان داد که متنی را در کانال تلگرامی خود در رابطه با این جلسه منتشر کرد که پنج بند اصلی داشت که به شرح ذیل در این کانال منتشر کردند؛

«اول. این آقایان اکثراً از مسئولین سابق هستند. اگر کاری بلد بودند در زمان مسئولیت خودشان صورت داده بودند. 

 دوم. همیشه بلندگو در اختیار داشته‌اند. اگر حرفی کارساز داشته‌اند بایستی قبلاً مطرح کرده بوده باشند. 

 سوم. آقای روحانی هم کار مشابهی انجام دادند، فایده‌اش این بود که یک وقتی بعد از  آن برنامه، مطلبی در این حدود گفتند که با اقتصاددانان هم مشورت کردم همین شد. از این نظر کار آقای رییسی هم خوب است. 

چهارم. جناب رئیس‌جمهور، این مجموعه را خوب می‌شناسید به جز آنچه می‌دانند شما را خوش آید یا آنچه رقبایشان را تخطئه کند مطلبی بر زبان نمی‌رانند. فیلسوف یونانی دو هزار سال پیش به نام پلو تارک  گفته بود که هر کس در رده مسئولیت بالا است باید به دنبال کسانی باشد که حقایق ناخوشایند را با  جرات برایش بیان کنند و بر آن مبنا رای عالمانه بدهند.

پنجم. یک آزمون پیشنهاد می کنم، به این مجموعه بفرمایید که هر کدم جداگانه ده صفحه مطلب مستدل و پیشنهاد مشخص بر اساس آمار و ارقام تدوین کنند، پیرامون تحلیل وضع گذشته و موجود، و راه حل مشخص علمی برای برون رفت از این شرایط، و به شرط انتشار عمومی و آن را برای جنابعالی بفرستند. ملاحظه بفرمایید چند نفر از این آزمون موفق بیرون می آیند، روی آن زیر مجموعه حساب باز کنید.»

شاید اگر شخصی غیر از جناب طبیبیان این متن را منتشر می‌کرد اینقدر تعجب انگیز نبود اما انتشار این متن در کانال تلگرامی ایشان و بعد بازتاب وسیع آن در رسانه‌های همسو را تنها می‌توان به این واقعیت نسبت داد که ایشان حساب ویژه‌ای بر فراموشکاری و ضعف حافظه تاریخی خوانندگانشان داشته باشند و گرنه این صحبت‌ها بزرگترین وارونه نمایی اتفاقات  اقتصاد ایران است.

نخست اینکه جناب طبیبیان و طیف همسو با نظرات ایشان که به واسطه حضور در «موسسه عالی پژوهش و برنامه‌ریزی» که در منطقه نیاوران تهران واقع شده ، به حلقه نیاوران معروف هستند ، بیشترین حضور را در دولت‌های پس از جنگ بر عهده داشتند که این امر بر کسی پوشیده نیست. ایشان و افراد معروف به اقتصاددانان حلقه نیاوران مانند دکتر نیلی  در هشت سال دولت مرحوم هاشمی ، چهار سال نخست دولت خاتمی و هشت سال دولت روحانی به عنوان مغر متفکر تیم اقتصادی حضور داشتند و البته در چهار سال دوم دولت احمدی‌نژاد هم اگرچه اقتصاددانان این حلقه حضور نداشتند اما طراحان و مجریان اصلی دولت از همفکران ایشان در زمینه اقتصاد بودند که سیاست هدفمندی یارانه‌ها و افزایش قیمت حاملهای انرژی را اجرا کردند، بنابراین به جز چهارسال دوم دولت اصلاحات و چهار سال نخست دولت احمدی‌نژاد در باقی سالها عنان اقتصاد کشور دست ایشان و یا دوستان و همفکران ایشان بود، بنابراین وضعیت اقتصاد امروز ایران محصول زحمات این عزیزان است.

نکته دوم اینکه از نظر داشتن بلندگو و تریبون هیچ گروهی قدرت و امکانات ایشان را نداشته و ندارد. در واقع پرتیراژترین روزنامه اقتصادی کشور بلندگوی رسانه‌ای ایشان است چرا که نام ایشان و دوستانشان در حلقه نیاوران به عنوان شورای سیاستگذاری آن آمده است و البته بسیاری از روزنامه‌ها و سایت‌های اقتصادی دیگر نیز وابسته به این جریان فکری هستند.

اما نکته جالبتر این است که دکتر طبیبیان به تمسخر اطلاعات و سواد و دانش افراد حاضر در جلسه می‌پردازید و پیشنهاد برگزاری آزمون از این افراد می‌کنید و می‌گویند ده صفحه مطالب مستند بر اساس آمار نمی‌توانند تهیه کنند. در واقع نکته اصلی اینجاست که همه از پیشنهادات اقتصادی ایشان برای اقتصاد ایران مطلع هستند و بارها دیده‌اند که اجرای این پیشنهادات راهی جز اعتراض و آشوب و کشته شدن عده‌ای بی گناه ثمری نداشته است. آیا جز این است که اگر به ایشان بگویند چه پیشنهادی برای وضعیت کشور دارید همان گزینه های همیشگی از افزایش حاملهای انرژی مانند بنزین ،  حذف یارانه اقلام ضروری مانند نان و ...،  حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و گران شدن کالاهای مرتبط با معیشت مردم ، افزایش قیمت ارز و تک نرخی کردن آن و در نتیجه گرانی مجدد کالاها را در قالب نمودارها و جداول پیشنهاد می‌دهند؟ جناب طبیبیان این پیشنهادات شما را کشورهایی که دارای ثبات اقتصادی نیز هستند نیز با احتیاط انجام می‌دهند چه برسد به کشور ما که در تحریم و به نوعی جنگ اقتصادی هست و باید سیاستهای رفاهی بیشتری را انجام دهد. آیا نمی‌دانید که حتی انگلستان هم  در جنگ جهانی دوم بسیاری از صنایع خود را دولتی کرد و سیاستهای حمایتی و کوپنی را به اجرا گذاشت چرا که در شرایط جنگی قرار داشت ، حال ما که در شرایط بدتر از شرایط جنگی هستیم ، مدام در حال تبلیغ نسخه‌های بازار آزاد برای اقتصاد بحران زده خود هستیم و به تمسخر طرفداران اقتصاد دولتی در این شرایط می‌پردازیم. مصاحبه بهزاد نبوی با روزنامه فراز موجود است ، ببینید در آن شرایط سخت چگونه کشور اداره شد و شما و همفکران شما چگونه کشور را اداره کردید.

همین الان در رسانه‌های وابسته به طیف فکری ایشان مدام در حال تبلیغ بالا بردن قیمت بنزین هستند و از یارانه‌های پنهان انرژی می‌گویند اما آیا مسئولیت گران کردن قیمت بنزین را به عهده می‌گیرید؟ آیا به غیر از این است که ایشان اعتقاد دارند جراحی اقتصادی نیاز به خون دارد و یا اینکه برخی افراد باید در زیر چرخ توسعه باید «له» شوند؟ یا صریحا بگویند به نظر ایشان گران کردن بنزین در سال ۹۸ اقدام درستی بود یا خیر؟ آیا دکتر طبیبیان اقدامی غیر از اقدامی که رییس جمهور وقت آقای روحانی در آن سال کرد و گزینه شوک درمانی را انجام داد انجام می‌دادند؟ آیا به غیر از این است که کارشناسان اقتصادی  «موسسه عالی پژوهش و برنامه‌ریزی یا نیاوران» پیشنهاد این کار به دولت روحانی دادند و عواقب اجتماعی آن را ناچیز دانستند؟ آیا به غیر این است که سیاستهای اقتصادی ایشان در دولت مرحوم هاشمی منجر به اعتراضاتی در آن سالها در نقاط مختلف کشور شد؟ نظر ایشان در رابطه با معترضان به سیاستهای اقتصادی چیست؟ با آنها باید چگونه برخورد شود؟ آیا همانقدر که به آزادی اقتصادی عقیده دارند آزادی در اعتراض را هم حق مردم می‌دانند یا معتقدند هر سیاست اقتصادی ناچارا هزینه‌هایی دارد که باید پرداخت شود حتی به قیمت جان انسانها؟ باز هم بگوییم؟

ایشان آیا کسی را به غیر از خودشان سراغ دارند که سیاستهایش منجر به این همه حوادث اجتماعی از جمله آبان ۹۸ شده باشد و آنگاه باز برای کشور همان نسخه‌های اقتصادی را تجویز کند و در بلندگوهای رسانه‌ای خود با آب و تاب پخش کنند و در آخر کار افراد ناهمسو با خود اینگونه به تمسخر بکشد؟

آقای طبیبیان دیگران را متهم می‌کنید که  حرفهایی برای خوشایند رییس‌جمهور فعلی می‌زنند اما خودتان آیا مگر کاری غیر از این کردید؟ هنوز چند روزی نیست که خبر عضو هیئت علمی شدن جناب روحانی در «موسسه عالی پژوهش و برنامه‌ریزی یا نیاوران» و تدریس در آن موسسه به گوشمان رسیده است، این کار برای خوشایند چه کسی انجام شده است؟ هر چه که بوده و هست جناب طبیبیان وضعیت اقتصاد امروز کشور حاصل تفکرات شما و همفکران شماست، مسئولیت خود را در این مورد و حوادث مربوط به آن بپذیرید. مسئولیتی که متاسفانه بخشی زیادی از آن به ناحق به پای اصلاح‌طلبان نوشته شده است.

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!