جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ 19 April 2024
يکشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۴:۲۱
کد خبر: ۴۵۵۸۵

وزیران رئیسی چه کسانی هستند

وزیران رئیسی چه کسانی هستند
فهرست وزیران کابینه ابراهیم رئیسی در حالی قرار بود امروز به مجلس فرستاده می‌شود که تا آخرین ساعت‌ها، گمانه‌زنی‌ها در مورد نام وزیران پیشنهادی برای اخذ رای اعتماد ادامه داشت.

پیش از این انتصاب محمد مخبر به عنوان معاون اول و تنی چند از وزیران قطعی شده بود اما نام برخی از وزیران هم‌چنان در هاله‌ای از ابهام به سر می‌‌برد. «فراز» هفته پیش گزارش داد سه وزیر کابینه سیزدهم قطعی شده است. بنابر این گزارش، ابراهیم رییسی با «محمد اسلامی» و «امیر حاتمی»، وزیران «راه و شهرسازی» و «دفاع» کابینه دوم حسن روحانی برای ماندن در دولت سیزدهم به توافق رسیده است. همچنین تصدی وزارت کشور توسط سردار احمد وحیدی قطعی شده است. 

 

وزیران روحانی که وزیر رییسی می‌شوند

 

«محمد جواد اسلامی ورنامخواستی» در دولت دوم حسن روحانی و پس از عباس آخوندی ویزر راه و سهرسازی شد. او زاده ۱۳۳۵ و استاندار سابق استان مازندران است. او دانش‌آموخته مهندسی راه و ساختمان از دانشگاه دیترویت ایالت میشیگان آمریکاست. او از سال ۱۳۹۷ به این سو عهده‌دار سمت وزارت بوده است.

 

سرتیپ امیر حاتمی دیگر وزیر دولت روحانی است که قرار است در دولت رییسی نیز به کار خود ادامه بدهد. او که بر خلاف اغلب وزیران دفاع پیشین جمهوری اسلامی، ارتشی است در فاصله سالهای ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ قائم‌مقام وزیر دفاع بود. او در فاصله سال‌های ۱۳۷۷ تا ۱۳۸۴ معاونت اطلاعات ارتش را برعهده داشت، از ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۰ به‌عنوان معاون نیروی انسانی ستاد کل نیروخهای مسلح فعالیت می‌کرد و از ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲ نیز جانشین معاونت ارکان و امور مشترک ستاد کل بود. امیر حاتمی در سال ۹۶ وزیر دفاع شد.

 

وزیر دفاع سابق احمدی‌نژاد، وزیر کشور رییسی

 

سرتیپ پاسدار احمد وحیدی فرمانده دانشگاه عالی دفاع ملی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است. او که در سال ۱۳۳۷ در شهر شیراز زاده شد. دارای مدرک کارشناسی مهندسی الکترونیک از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، کارشناسی ارشد مهندسی صنایع از دانشگاه علم و صنعت و دکتری مطالعات استراتژیک از دانشگاه امام صادق است. احمد وحیدی د رسال ۱۳۸۸ به کابینه دوم محمود احمدی‌نژاد پیوست و عهده‌دار سمت وزارت دفاع شد.

 

وزارت قاضی‌زاده هاشمی قطعی شد

 

روز گذشته همچنین تصدی وزارت بهداشت توسط امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی قطعی شده است. قاضی‌زاده هاشمی روز گذشته در نخستین جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا به ریاست رییسی شرکت کرد و در بخش خبری ساعت ۲۱ شبکه یک سیما نیز به ارایه گزارش در مورد تازه‌ترین تصمیات این ستاد پرداخت. قاضی‌زاد‌ه‌هاشمی نماینده اصول‌گرای مشهد در دوره‌های هشتم، نهم، دهم و یازدهم است. او که پزشک متخصص گوش و حلق و بینی است تا خرداد ۱۴۰۰، نایب رئیس اول مجلس شورای بود. قاضی‌زاده هاشمی نامزد انتخابات ریاست جمهوری دوره پیش بود که با حدود یک میلون رای در جایگاه چهارم قرار گرفت.

 

امیرعبداللهیان، جانشین ظریف

 

پیگیری‌های خبرنگار «فراز» همچنین حاکی از این است که حسین امیرعبداللهیان در دولت ابراهیم رییسی عهده‌دار سمت وزارت امورخارجه خواهد بود. او که زاده ۱۳۴۳ خورشیدی در دامغان است در دوره وزارت علی‌اکبر صالحی به عنوان معاون وزیر خارجه منصوب شد و در سه سال اول وزارت محمدجواد ظریف هم در این سمت ابقا شد. برکناری او از سمت معاونت عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه با انتقاداتی از سمت جریان اصولگرا همراه بود. گفتنی است محمد جواد ظریف قصد داشت امیرعبدالیهان را به عنوان سفیر ایران در عمان منصوب کند که امیرعبداللهیان از پذیرش این سمت سر باز زد. از امیر عبداللهیان که جریان اصول گرا از او به نام «دیپلمات محور مقاومت» نام می‌برد، نماد تغییر رویکرد خارجی دولت رییسی نسبت به دولت روحانی و جایگزینی نگاه منطقه‌ای و رو به شرق، به جای سیاست تعامل با غرب است که محمد جواد ظریف پرچمدار آن بود.

 

رفاه؛ سهم بذرپاش

 

مهرداد بذرپاش، رییس اسبق بسیج دانشجویی دانشگاه شریف که توسط محمود احمدی‌نژاد به مدیر عاملی پارس خودرو، سایپا و سپس معاونت امور جوانان رییس جمهوری منصوب شد و سپس به نمایندگی مجلس رسید، هم‌اکنون رییس دیوان محاسبات است. انتصاب او به ریاست دیوان محاسبات منجر به حرف و حدیث‌های فراوانی در مورد تز دکترا و نیز سابقه اجرایی لازم برای تصدی این سمت (۲۰) سال شد. اکنون اما خبر می‌رسد که نشستن بر روی صندلی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی توسط بذرپاش قطعی است و نام او به عنوان نیز امروز در فهرست وزیران کابینه سیزدهم به مجلس فرستاده می‌شود. این وزارتخانه که در تیرماه ۱۳۹۰ با دو وزارتخانه تعاون و کار و امور اجتماعی ادغام شده، یکی از ثروتمندترین وزرات‌خانه‌های کابینه و به خاطر برخورداری از شرکت‌ها و هولدینگ‌های عظیم سرمایه‌گذاری به نوعی «حیاط‌خلوت» دولت‌ها به شمار می‌رود.

 

وزیر صمت از آستان قدس می‌آید؟

 

در گمانه‌زنی‌هایی که در مورد وزارت صمت (صنعت، معدن و تجارت) انجام می‌شود یک نام بیش از دیگران به چشم می‌خورد؛ سید رضا فاطمی امین، مدیرعامل پیشین سازمان اقتصادی آستان قدس رضوی بود و قائم مقام کنونی این نهاد. بیش‌تر سوابق اجرایی فاطمی‌امین که زاده شاهرود اما ساکن مشهد است مربوط به همین شهر و زیر مجموعه‌های آستان قدس رضوی است. او که متولد ۱۳۵۳ است در زمان ریاست ابراهیم رییسی بر آستان قدس به رده‌های بالای مدیریتی این سازمان رسید و همین آشنایی و سابقه کاری مشترک، بیش‌تر ناظران را مجاب کرده‌ است که گمانه‌‌زنی‌ها در مورد وزارت او به حقیقت نزدیک است.

 

آن‌ها که شانس بیشتری دارند

 

ابهام در مورد تنی چند از وزیران کابینه سیزدهم همچنان باقی است هر چند این ابهام تا ساعاتی دیگر با رونمایی از فهرست کابیه پایان می‌یابد. برای نمونه بسیاری از رسانه‌های اصول‌گرا از رستم قاسمی، وزیر نفت محمود احمدی‌نژاد به عنوان وزیر نفت کابینه رییسی نام می‌برند. برخی نیز نام «فرهاد رهبر» رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی دولت احمدی‌نژاد را برای این سمت مطرح کرده‌اند اما هیچ‌کدام از این گمانه‌زنی‌ها قطعی نیست و حتی ممکن است نام فرد دیگری برا یتصدی این وزارت‌خانه مطرح شود.

 

گفته می‌شود برای وزارت امور اقتصادی و دارایی، یکی از این سه نفر؛ محمدهادی زاهدی‌وفا، محمدرضا فرزین و سید احسان خاندوزی معرفی خواهد شد.

 

زاهدی وفا که دانش‌آموخته دانشگاه امام صادق است در دولت اول محمود احمدی‌نژاد، معاونت امور اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی را بر عهده داشت. او در زمان تصدی سعید جلیلی، عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای شد.

 

محمدرضا فرزین نیز مدیرعامل صندوق توسعه ملی احمدی نژاد بود. البته در کنار این دو از احسان خاندوزی استاد اصول‌گرای اقتصاد دانشگاه و نماینده کنونی مجلس نیز برای تصدی این سمت نام برده می‌شود.

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

نقش اصلی روسیه در راه‌اندازی کانال زنگزور؛ ایران دور می‌خورد؟

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!