پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
يکشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۵
کد خبر: ۴۳۲۵۱
تحلیلگر مسایل اقتصادی:

طرح جلیلی برای تشکیل «تیم تحریم» ارتجاعی است

طرح جلیلی برای تشکیل «تیم تحریم» ارتجاعی است
تشکیل تیم تحریم توسط سعید جلیلی یکی از شعارهای عجیب این دوره از انتخابات ریاست جمهوری بود که به نظر تحلیل‌گران اقتصادی این تئوری اصلا علمی و عملی نیست.

مناظره‌های تلویزیونی نامزدهای سیزدهمین دوره ریاست جمهوری به پایان رسید ولی در این دوره آن‌قدر وعده‌های عجیب و غریب از سوی کاندیدها مطرح شد که می‌شود گفت برای آنکه بتوان در دراز مدت به این وعده‌ها پرداخت و آنها را راستی‌آزمایی کرد ماه‌ها زمان نیاز است ولی تجربه نشان داده است که بعد از پایان رای‌گیری همه این شعله‌ها خاموش می‌شوند و دیگر کسی یادش نمی‌آید که چه وعده‌هایی داده‌ است و یا اینکه احساس مسوولیت کند تا وعده‌های خود را عملی کنند چون وعده‌های آنها از نظر علمی مردود است مانند پرداخت یارانه توسط دولت نهم و دهم که سودی برای ملت نداشت.

مناظرها و شعارهای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در این دوره نشان می‌دهد که از نظر تعدد شعارها و سطح شعارها باید یک رکورد به ثبت رساند چون نامزدها که همگی از مسوولان نظام محسوب می‌شوند در دادن شعارها با یک‌دیگر رقابت تنگاتنگی دارند و سعی می‌کنند در حوزه‌هایی که شهروندان به آنها واکنش نشان می‌دهند از یکدیگر سبقت بگیرند ولی در یک سوی این مناظرات و تبلیغات انتخاباتی شعارهای «سعید جلیلی، دبیر پیشین شورای امنیت ملی» که برخی او را جزو گزینه‌های اصلی ریاست جمهوری می‌دانند، با دیگر نامزدها کاملا متفاوت است آن هم از این نظر که کسی توان رقابت با شعارهای او را ندارد به‌عنوان مثال تاکید او بر «تهاتر» که این روزها بسیاری در رسانه‌ها و فضای مجازی به آن اشاره می‌کنند و برخی هم با طعنه این سوال را مطرح می‎‌کنند که آیا با تهاتر می‌توانیم جایزه نایب قهرمانی پرسپولیس در آسیا که AFC  به‌دلیل تحریم‌ها نمی‌تواند حدود 70 میلیارد تومان را به این تیم ایرانی پرداخت کند را دریافت کرد؟

بیشتر بخوانید:

http://طعنه هواداران پرسپولیس به جلیلی: خواهشمندیم با «تهاتر» پول ما را زنده کنید

http://فریدون مجلسی در گفت‌وگو با فراز: پرسپولیس برای دریافت جایزه نایب قهرمانی ۱۰ سال صبر کند

با توجه به این مسایل، سعید جلیلی، نامزدی که از سوی پایداری‌چی‌ها وارد گود رقابت ریاست جمهوری شده است در آخرین مناظره نامزدهای ریاست جمهوری گفت که می‌خواهد با اتحاد بین کشورهایی که توسط آمریکا تحریم شده‌اند «تیم تحریم» تشکیل بدهد.

یکی از تحلیل‌گران اقتصادی با یادآوری اینکه اصلا فردی سیاسی نیست، معتقد است تشکیل تیم تحریم شدنی نیست زیرا تعداد کشورهای تحریم شده به اندازه‌ای نیست که بتوانند در مقابل آمریکا ایستادگی کنند.

مهدی پازوکی، تحلیل‌گر مسایل اقتصادی در پاسخ به این سوال که برخی از شعارهای انتخاباتی مانند تشکیل «تیم تحریم» چقدر می‌تواند به واقعیت نزدیک باشد به خبرنگار فراز می‌گوید: «اینکه بگوییم می‌خواهیم برای بی اثر کردن تحریم‌های آمریکا کشورهایی که توسط آمریکا تحریم شده‌اند را متحد کنیم و با تهاتر بخواهیم امورات اقتصادی خود را انجام بدهیم نه‌تنها امکان‌پذیر نیست بلکه کاملا بی‌ربط و غیر کارشناسی است به‌نظر بنده این تفکر متعلق به دوران پیش از ظهور پیامبر اسلام(ص) است. مگر در حال حاضر چند کشور مانند ایران توسط دولت آمریکا تحریم شده‌اند که بتوان با حضور آنها بر علیه یکی از قطب‌های اقتصادی صد سال اخیر جهان تیم قدرت‌‎مندی تشکیل داد؟»

او در همین زمینه و با تاکید بر عدم کارایی تهاتر و تیم‌کشی در برابر آمریکا ادامه می‌دهد: «تهاتر و تشکیل تیم برای بی‌اثر کردن تحریم‌های آمریکا طرحی است که به زمان اعراب بادیه‌نشین باز می‌گردد. زمانی که نه پول رایجی وجود داشت و نه کشورها برای مراودات اقتصادی تا این حد به یک‌دیگر نیازی نداشتند نه در زمانه کنونی که اصل تجارت و پیشرفت اقتصادی به ارتباط بین‌المللی باز می‌گردد و هر کشوری که بتواند ارتباط فعال‌تر، قوی‌تر و با اعتمادی داشته باشد می‌تواند برای شهروندان و کشور خود سود مالی بیشتری کسب کند.»

پازوکی با اشاره به عدم دریافت طلب‌های مالی ایران از کشوری مانند عراق که در همسایگی ما قرار دارد اضافه می‌کند: «اگر با تشکیل تیم تحریم می‌توان مطالبات مالی ایران را از سایر کشورها کسب کرد پس چرا تاکنون نتوانستیم مبالغی که از کشور همسایه عراق طلب داریم را دریافت کنیم؟ کشور عراق بعد از سرنگونی صدام با ایران نزدیکی بسیاری دارد چه از نظر سیاسی و اجتماعی و چه از نظر اقتصادی ولی با این حال به‌دلیل اینکه نمی‌خواهد وضعیت اقتصادی‌اش از این بحرانی‌تر بشود مجبور است بین ایران و آمریکا، آمریکا را انتخاب کند.»

این تحلیل‌گر اقتصادی با طعنه زدن به سعید جلیلی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه می‌دهد: «هیچ رییس جمهوری نمی‌تواند با صادرات روده گوسفند و ... تکنولوژی را وارد کشورش کند. این یک امر نشدنی است که برخی کاندید‌ها به آن تاکید دارند. این معنا از تهاتر به هیچ عنوان علمی محسوب نمی‌شود و کاملا ارتجاعی و عقب‌افتاده است.»

پازوکی در پایان با یادآوری سیاست‌های اقتصادی حکومت گذشته در برابر ایر کشورها می‌گوید: «آخرین شاه ایران هم معتقد بود که می‌توان با تهاتر و بدون نیاز به دلار با جهان ارتباط داشت و مراودات اقتصادی مستحکمی ایجاد کرد ولی نتوانست آن را عملی کند. به‌نظر بنده که دیدگاه‌ سیاسی ندارم راه گذر از تحریم‌ها این است که بیاییم با جهان تعامل بهتری داشته باشیم و بدانیم که تنها در صورتی می‌توانیم از این بحران اقتصادی جان سالم به در ببریم که با جهان ارتباط صمیمانه و مستحکمی داشته باشیم و به‌دنبال شعارهایی که عملی نخواهد شد و کاملا غیر علمی است نرویم.»

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!