پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
دوشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۷
کد خبر: ۲۰۵۶

سایه سنگین حواشی بر متن

سایه سنگین حواشی بر متن
نخستین جلسه رسیدگی به اتهامات شبنم نعمت‌زاده، احمدرضا لشگری‌پور و شرکت توسعه دارویی رسا صبح امروز در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران و مفسدان اقتصادی به ریاست قاضی مسعودی‌مقام برگزار شد.

نخستین جلسه رسیدگی به اتهامات شبنم نعمت‌زاده، احمدرضا لشگری‌پور و شرکت توسعه دارویی رسا صبح امروز در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران و مفسدان اقتصادی به ریاست قاضی مسعودی‌مقام برگزار شد. دادگاهی که بیش از موضوع اصلی آن، حواشی تصاویر منتشر شده‌اش در شبکه‌های مجازی جنجال به پا کرد.

به گزارش فراز، دختر وزیر پیشین صمت در حالی امروز با پوشش چادر وارد دادگاه شد که شواهد و تصاویر قبلی وی حکایت از آن دارند که این پوشش معمول خانم نعمت‌زاده نیست. همین تناقض در کانون توجه برخی رسانه‌ها و کاربران قرار گرفت و کار تا بدانجا پیش رفت که سردبیر خبرگزاری قوه قضائیه نیز به موضوع واکنش نشان داد و گفت: «نعمت‌زاده با تصمیم خودش چادر پوشیده و این تصمیم ربطی به قوه قضاییه ندارد».

شبنم نعمت‌زاده، روز یک‌شنبه ۱۷ شهریور ماه جاری با اتهاماتی درباره انحصار دارو و تحصیل مال از طریق نامشروع بازداشت شد. حساسیت افکار عمومی نسبت به پرونده شبنم نعمت‌زاده تنها به دلیل اتهامات او نیست. او فرزند محمدرضا نعمت‌زاده وزیر اسبق صنعت، معدن و تجارت است، وزیری که همواره حواشی بسیاری درباره فعالیت‌های اقتصادی‌اش مطرح بوده است.

محمدرضا نعمت‌زاده کیست؟

نعمت‌زاده در سال‌های ۵۸ تا ۵۹ وزیر کار و امور اجتماعی بود. همچنین در کابینه بنی‌صدر در سال‌های ۵۹ تا ۶۰، و در کابینه هاشمی رفسنجانی در سال‌های ۶۸ تا ۷۶ وزیر صنایع بود. نعمت‌زاده در دولت‌های هفتم و هشتم معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران بود. در دولت احمدی‌نژاد و سال‌های ۸۴ تا ۸۶، نعمت‌زاده عهده‌دار معاونت وزیر نفت در امور پالایش و پخش و مدیرعاملی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران بود. نعمت‌زاده در سال ۸۶ از معاونت وزارت نفت برکنار و به سمت مشاور عالی وزیر نفت منصوب شد، اما پس از انتقاد از احمدی‌نژاد در یک مصاحبه، از این سمت نیز برکنار و بازنشسته شد. او در دولت یازدهم عهده‌دار وزارت صنعت، معدن و تجارت بود. نعمت‌زاده در حال حاضر مشاور زنگنه، وزیر نفت، است. در سال ۹۲ هنگامی که حسن روحانی، نعمت‌زاده را به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت صنعت به مجلس معرفی کرد، عضویت او در هیئت مدیره ۱۹ شرکت خصوصی مطرح شد. نعمت‌زاده در پاسخ به انتقادات اعلام کرد از هیئت‌مدیره کلیه این شرکت‌ها استعفا داده است. رجانیوز در گزارشی با طرح نام ده‌ها شرکت مدعی شده خانواده نعمت‌زاده عضو هیئت مدیره این شرکت‌ها هستند.

برخی از شرکت‌هایی که گفته می‌شود نعمت‌زاده با دریافت سهام مدیریتی عضو هیئت‌مدیره آن‌ها شده بود عبارتند از: رسا فارمد، پلیمری پویا جم خاورمیانه، ارگ شیمی پارسا، مهندسی توسعه پترو فرایند کرخه، الوند پترو انرژی کیش، هرمزان تجارت گستر کیش، برق انرژی پاینده جم، توسعه پتروشیمیایی ساحل دریا، توسعه نگین مکران، توسعه صنعت نعمت، تولید برق دژپل انرژی و شرکت کیمیا صنایع دالاهو. اغلب این شرکت‌ها در حوزه صنایع پایین‌دستی نفت فعالیت می‌کردند.

در دوران تصدی نعمت‌زاده در وزارت نفت اتهاماتی علیه او مطرح شده بود. در سال ۹۵ احمد توکلی از نمایندگان پیشین مجلس که موسس یک نهاد غیردولتی مبارزه با فساد با نام «دیده بان شفافیت و عدالت» است در نامه‌ای به اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری، نعمت‌زاده را متهم به فعالیت‌های غیرقانونی کرده و خواستار عزل او شده بود. برخی از این اتهامات عبارتند از تلاش نعمت‌زاده برای خارج ساختن محصولات پتروشیمی از بورس کالا که طبق برآورد کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس، ویژه خواری سالانه ۱۰۰۰ میلیارد تومانی را برای معدودی تولیدکننده این صنعت در پی دارد، عضویت در هیئت مدیره ۱۹ شرکت بین سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲ و عضویت همسر نعمت‌زاده، (مریم بختیار) و دخترانش (شبنم و زینب نعمت‌زاده) در ۱۰ شرکت به عنوان مدیرعامل، رئیس، نایب‌رئیس و عضو هیئت مدیره یا بازرس.

در ۱۶ آذر ۱۳۹۴، نعمت‌زاده برای سومین بار برای پاسخ به سؤال حمید رسایی مبنی بر دلیل عضویت نعمت‌زاده در هیئت مدیره ده‌ها شرکت خصوصی، در مجلس حضور یافت اما این بار نیز نمایندگان از پاسخ او قانع نشدند و با ۷۳ رأی موافق، ۱۰۶ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع از مجموع ۱۸۹ رأی مأخوذه، سومین کارت زرد را به وزیر صنعت دادند.

اتهامات شبنم نعمت‌زاده چیست؟

شبنم نعمت‌زاده در سال ۱۳۷۵ از دانشگاه شهید بهشتی در تهران فارغ التحصیل شد و در سال ۱۳۸۰ در داروخانه یک بیمارستان مشغول به کار شد. شبنم نعمت‌زاده چند سال پس از کار کردن در داروخانه‌های مختلف، از سال ۱۳۸۸ چند شرکت تاسیس کرد و به مالکیت چندین شرکت رسید. نعمت‌زاده در سال ۹۶ در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس ارتباط فعالیت‌های اقتصادی با پدرش را رد کرده بود.

در اسفند سال گذشته تخریب حدود ۱۰۰۰ متر بنای غیرمجاز متعلق به او در لواسانات با دستور مقام قضایی خبرساز شده بود. به گزارش ایسنا هفته گذشته شبنم نعمت‌زاده به اتهام انحصار دارو و تحصیل مال از طریق نامشروع بازداشت شد. پیشتر نیز خبر کشف یک انبار دارو متعلق به شرکت توزیع دارو با مدیریت شبنم نعمت‌زاده در برخی رسانه‌ها مطرح شد. همچنین به گزارش روزنامه شرق ارزش داروهای کشف شده در انبار شبنم نعمت‌زاده بین پنج تا شش میلیارد تومان بوده است.

او متهم به مشارکت در اخلال عمده درنظام اقتصادی کشور از طریق اخلال در امر توزیع مایحتاج عمومی (دارو) به منظور ایجاد انحصار و اخلال در نظام تولیدی کشور از طریق تخلف از تعهدات مربوط در قبال تامین‌کنندگان دارو با علم به موثر بودن اقدام‌ها در ضربه به نظام جمهوری اسلامی ایران منجر به کسب منفعت، مشارکت در اخلال در نظام توزیع دارویی کشور، فعالیت غیرمجاز در شبکه دارویی استان البرز از طریق ایجاد موسسه پزشکی در استان مزبور بدون مجوز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نگهداری غیرمجاز دارو (قاچاق) بدون انجام تشریفات قانونی است.

به گزارش ایسنا در نخستین جلسه دادگاه نماینده دادستان در بیان اتهامات شرکت توسعه دارویی رسا گفت: «این شرکت با مدیرعاملی احمدرضا لشگری پور و با هیات مدیره خانم شبنم نعمت زاده متهم است به مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق اخلال در نطام توزیع مایحتاج عمومی دارو به مبلغ یک هزار و ۸۵۰ میلیارد و ۱۴۸ میلیون و ۳۷۹ هزار و ۵۹۹ ریال، مشارکت در اخلال عمده از طریق اخلال در توزیع دارو برای ایجاد انحصار دارو در کشور، مشارکت در تحصیل مال از طریق نامشروع به مبلغ یک هزار و ۸۵۰ میلیارد و ۱۴۸ میلیون و ۳۷۹ هزار و ۵۹۹ ریال، مشارکت در اخلال در نظام توزیع دارویی کشور است».

گفتنی است ۹۰ درصد از سهام شرکت سهامی خاص دارویی رسا متعلق به دختران نعمت زاده است و ۴۰ درصد از سهام آن را شبنم نعمت‌زاده دارد.

به گفته نمانده دادستان محتوای پرونده حاکی از آن است در پی دپوی دارو و بازدید عوامل و مسولین از انبار مقادیر قابل توجهی داروی ایرانی و خارجی و تاریخ مصرف گذشته کشف و توقیف شد. با بررسی‌های انجام شده مشخص شد که این اموال هم مجوزی از سوی وزارت بهداشت نداشته و ارزش داروهای کشف شده بالغ بر ۵۰ میلیارد ریال بوده است که دادسرای کرج نیز دادسرای تهران را صالح دانسته و پرونده را به تهران ارسال می‌کند.

نیازآبادی درباره تسهیلات بانکی دریافت شده در این پرونده توسط متهمان گفت: طبق اظهارت متهمه نعمت زاده ۴ میلیارد تومان از بانک ملت و ۴ میلیارد تومان از بانک شهر و برای شرکت دارویی رسا ۴ و نیم میلیارد تومان از بانک ملت و ۶ میلیارد تومان از بانک سینا تسهیلات گرفته است.

نماینده دادستان با اشاره به اظهارات شبنم نعمت زاده گفت: «متهمه اعتراف کرده که در شرکت پدرش نیز حضور داشته و به او کمک می‌کرده و به گفته او دست راست پدرش در این شرکت‌ها بوده است».

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!