شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ 20 April 2024
يکشنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۰
کد خبر: ۵۵۲۹۸
تاثیر اختلال در اینترنت بر یک کسب و کار سنتی

سمساری‌ها مگس می‌پرانند!

سمساری‌ها مگس می‌پرانند!
از زمان آغاز اختلال در اینترنت، صدها بازار و شغل مرتبط به شبکه‌های اجتماعی با بحران مواجه و برخی تا آستانه ورشکستگی پیش رفته‌اند. فراز در این گزارش رکود بازار سمساری‌ها را بررسی می‌کند.
نویسنده :
شهریار کریمی

 

 

Cover Web copy

 

رکود در بازار سمساری‌های سنتی و اینترنتی

 

دست‌‌دوم فروش‌های لوازم خانگی یا به عبارتی سمساری‌های سنتی و اینترنتی از جمله اقشاری هستند که در نتیجه قطع اینترنت دچار رکود شدید اقتصادی شده‌اند و این روزها با استرس تداوم قطع اینترنت دست و پنجه نرم می‌کنند. این دسته از کاسبان مشتریان خود را با معرفی ونمایش اجناس خود در فضای مجازی به دست می‌آورند و در مغازه و یا منزل شخصی جناس را به مشتریان خود تحویل می‌دادند. تا قبل از آغاز اختلال در اینترنت این اقشار به این طریق امرار معاش می‌کردند و هزینه‌های معیشت خود ا از طریق اینترنت تامین می‌کردند

 

خیابان مازندران میدان امام حسین پایتخت یکی از اماکنی است که تا چندی پیش کالاهای دسته دوم خانگی به قیمت‌های مناسب فروخته می‌شد و در این میان هم سمساری‌ها و مشتریان از معامله صورت گرفته راضی به نظر می‌رسیدند؛ اما ۲ عامل بالا رفتن نرخ تورم و به دنبال آن کم شدن قدرت خرید مردم و همچنین قطع اینترنت آینده این شغل را با خطر جدی مواجه کرده است.

اکنون داد و ستد در سمساری‌ها به صورت قابل ملاحضه‌ای به حالت رکود درآمده است و کاسبان این شغل در مغازه‌های خود به اصطلاح «مگس پرانی» از فقدان خریدار می‌کنند.

 

 

05

 

یک فروشنده میانسال کالاهای دست‌دوم در همین پیوند به فراز گفت: «‌پیش از قطع اینترنت با بالا رفتن نرخ دلار و گران شدن قیمت لوازم خانگی خود به خود قیمت لوازم دسته دوم هم گران شد. فروشندگان کالاهای دسته دوم هم قیمت اجناس دسته دوم خود را افزایش دادند و مشتریان کالاهای دسته دوم نیز به دلیل رشد قیمت‌ها قدرت خریدشان پایین آمد. این موضوع به تنهایی کافی بود بازار ما با کسادی روبرو شود و مشکل قطع اینترنت هم به آن اضافه شد. ما با تبلیغ اجناس خودمشتریان را در پیج‌های اینستا‌گرام و کانال‌های تلگرامی پیدا می‌کردیم و در مغازه به آن‌ها تحویل می‌دادیم؛ اما حالا با این وضعیت به وجود آمده بازار ما خیلی خراب شده است.»

 

 

04

 

این سمسار جوان در ادامه گفت: «ما برای ایجاد بازار مجازی سال‌ها تلاش کردیم و با تبلیغ و گسترش پیج‌ها و کانال‌های مجازی مشتریان زیادی را به دست آوردیم. این بازار اینترنتی باعث می‌شد مشتریان برای خرید اجناس مورد نیاز خود وقت و زمان کمتری را از دست دهند و اجناس را با قیمت‌های مناسب خریداری کنند و در نهایت هر دو طرف معامله به صورت دو‌طرفه از معامله انجام شده راضی بودیم. اما قطع اینترنت آب سردی بر سر امید کم ما برای بهبود شرایط بازار».

 

 

03

فروشنده جوانی که سمساری فروش یخچال دارد در گفتگو با فراز از به صرفه بودن بازار دسته دوم فروشی‌ها صحبت به میان می‌آورد و به فراز گفت: «‌ببینید این یخچال دست کم از یخچال نو ندارد. قیمت دستگاه نو آن ۱۷ میلیون تومان است اما با توجه به گران شدن قیمت‌ها من آن را ۶ میلیون تومان و به صورت تضمینی می‌فروشم. این مبلغ گرچه نسبت به یکی دو سال قبل افزایش پیدا کرده است؛ اما همین قیمت برای بسیاری از همشهری‌ها به صرفه‌تر از خرید دستگاه نو است. قطع اینترنت یک فاصله زیاد بین خریدار و فروشنده ایجاد کرده و در نهایت بازار ما را راکد کرده است.»

 

این فروشنده جوان در ادامه صحبت‌های خود گفت: «وضعیت ما نسبت به سایر همکاران خیلی بهتر است. بعضی از دوستان من که این نوع خرید و فروش‌ها را در منزل و با استفاده از فضای مجازی انجام می‌دادند حالا بیشتر از یکماه است که تقریبا بیکار شده‌اند و با زحمت خیلی زیاد هزینه‌های زندگی خود را به دست می‌آورند. خدا کند اینترنت وصل شود تا سفره دوستانمان هم پربرکت شود.»

 

 

سفره‌هایی که چشم به اینترنت دوخته‌اند

 

در پی اعتراضات اخیر و قطع اینترنت به بسیاری از مشاغل اینترنتی آسیب جدی وارد شده است‌، تجارت نیوز در خبری زیان محدودیت‌های ایجاد شده یازده روز در پهنای باند بین الملل اینترنت را روزانه هزار میلیارد تومان اعلام کرده است. محدودیت‌هایی که البته از روز نخست اعلام شد موقتی هستند و روز چند روز پیش عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی و گردشگری درباره‌شان گفته است با حل بحران‌ها برچیده می‌شوند و اینترنت پر سرعت برای حمایت از کسب و کارهای اینترنتی در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

«نت بلاکس» طی یک بررسی اعلام کرد که قطعی اینترنت در ایران ساعتی یک و نیم میلیون دلار معادل ۴۵ میلیارد تومان زیان اقتصادی به کشور وارد می‌کند. یعنی حدودا روزی هزار میلیارد تومان و در مجموع این ۳۵ روز، رقمی معادل ۳۵ هزار میلیارد تومان به مشاغل مرتبط با اینترنت زیان وارد شده است.

بر اساس نظر کارشناسان وضعیت فعلی، علاوه بر زیان اقتصادی مستقیم، می‌تواند مشاغل ایجاد شده اینترنتی بسیاری را تحت تاثیر قرار دهد. بر اساس برخی از گزارش‌ها یک میلیون شغل تنها در اینستاگرام ایجاد شده است که با تداوم قطع اینترنت حیات این مشاغل با خطر نابودی مواجه می‌شود.

با توجه به تداوم قطع اینترنت چنین به نظر می‌رسد که بسیاری از افراد که پیشتر با کارآفرینی در فضای مجازی برای خود کسب و کاری را راه‌اندازی کرده بودند با وضعیت کنونی اینترنت معیشت خود و خانواده‌هایشان با بحران جدی مواجه شده است و بررسی و رفع موانع فیلترینگ توجه و نگاه خاص دولت ابراهیم رئیسی را می‌طلبد.

 

 

02

برچسب ها:
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!