جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
دوشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۴
کد خبر: ۵۴۵۰۷
قانونی در قراردادهای بیمه که باید بدانید

خسارت ناشی از «اعتراضات» شامل قراردادهای معمول بیمه نمی‌شود

خسارت ناشی از «اعتراضات» شامل قراردادهای معمول بیمه نمی‌شود
در جریان ناآرامی‌‌های اخیر بسیاری از خودرو‌ها دچار صدمه و خسارت شدند اما شرکت‌های بیمه پاسخگوی خسارات وارد شده به مشتریان خود نیستند. لذا شهروندان در زمان عقد قرارداد بیمه باید نکاتی را رعایت کنند تا بتوانند حق خود را به صورت قانونی از این شرکت‌‌ها مطالبه کنند.
نویسنده :
شهریار کریمی

طی روز‌های اخیر در جریان اعتراضات به مرگ «‌مهسا امینی» بسیاری از خودرو‌ها و وسایل نقلیه عمومی و شخصی که در خیابان‌ها در تردد بودند دچار صدمه و متحمل شدید شدند و شرکت‌های بیمه در خصوص این‌گونه خسارات پاسخگوی خسارات وارد شده به مشتریان خود نیستند. 

 

بنا بر گزارش خبرنگار فراز پس از وارد شدن خسارت به تعداد زیادی از وسایل نقلیه تعداد زیادی از مالکین خودرو‌ها و وسایل نقلیه برای استفاده از بیمه بدنه و گرفتن خسارات وارد شده به خودرو‌هایشان به نمایندگی‌های بیمه مراجعه کردند؛ اما مراجعه‌کنندگان با یک پاسخ مشابه از طرف شرکت‌های بیمه مواجه شدند: «خودرو‌ها و وسایل نقلیه‌ای که در جریان آشوب، بلوا و شورش دچار خسارت شده باشند تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرند.»

 

این موضوع در حالی است که بسیاری از هموطنان که پیشتر با مشقت فراوان و چشم‌پوشی از هزینه‌های رفاهی، زندگی را به کام خود خانواده‌هایشان تلخ کردند تا با تامین بهای بیمه، خودروهای خود را در برابر حوادث غیر مترقبه تحت پوشش شرکت‌های بیمه قرار دهند؛ اما اکنون در شرایطی که خیابان‌های بسیاری از شهرها به محل درگیری معترضان‌، نیروهای ضد شورش و لباس شخصی‌ها تبدیل شده و خودروهایشان و توسط یکی از طرف‌های درگیری دچار خسارت شده است، با این مشکل مواجه شده‌اند که شرکت‌های بیمه‌کننده از پرداخت خسارات ناشی از شورش‌، بلوا و آشوب سر باز می‌زنند و به خسارت دیده‌گان حوادث‌های اخیر پاسخ‌های مشابهی می‌دهند.

تماس خبرنگار فراز با نمایندگی‌های چند شرکت بیمه دولتی بیانگر این موضوع است که شرکت‌های بیمه در اقدامی هماهنگ خسارات ناشی از شورش‌، آشوب و بلوا را تحت پوشش قرار نمی‌دهند. 

 

خسارت جنگ و اعتراضات در بیمه بدنه

 

متصدی دفتر خدمات یکی از شرکت‌های معتبر و با قدمت بیمه که همواره تبلیغات گسترده‌ای در زمینه خدمات بیمه‌ای در صدا و سیما و روزنامه‌های کثیر الانتشار برای جلب مشتری بیشتر انجام می‌دهند در خصوص علت و چرایی عدم پرداخت خسارات ناشی از صدمه به بدنه و آتش‌سوزی در جریان اعتراضات به «فراز» گفت: «‌به جز بیمه آتش سوزی، خسارت جنگ و اعتراضات در بیمه بدنه خودرو هم جزو استثنائات است. یعنی وقتی شما بیمه بدنه خریداری می‌کنید و ماشین شما در جریان جنگ، آشوب و … آسیب می‌بیند، خسارت‌های آن به صورت پیش فرض توسط بیمه‌نامه شما پرداخت نمی‌شود، مگر اینکه در زمان خرید بیمه بدنه، با پرداخت حق بیمه بیشتر، این پوشش را به بیمه‌نامه خود اضافه کرده باشید».

 

 پرداخت خسارت اغتشاشات اخیر از زبان رئیس کل بیمه مرکزی

 

پیشتر هم رئیس کل بیمه مرکزی در نشست خبری با اصحاب رسانه که در آبان ماه ۱۳۹۸برگزار شد، در پاسخ به پرسشی پیرامون خسارت‌های به بارآمده در اغتشاشات اخیر، گفته بود که ساختمان‌های دولتی و بانک‌های آسیب دیده، بیمه آتش سوزی با پوشش آشوب و بلوا را داشته‌اند و خسارت‌های آنها توسط بیمه جبران خواهد شد.

همچنین اگر خودروهای آسیب دیده در این حوادث، بیمه بدنه با پوشش آشوب و بلوا را داشته باشند، بیمه خسارتشان را پرداخت خواهد کرد، در غیر این صورت هیچ خسارتی بابت اعتراضات به بیمه شدگان پرداخت نمی‌شود.

 

خودرو‌های خود را با قید خسارات ناشی از اعتراضات بیمه کنید

 

با در نظر گرفتن این موضوع که شرکت‌های بیمه قراردادهای خود را با مشتریان خود هوشمندانه منعقد می‌کنند، متقاضیان بیمه نیز می‌بایست در زمان انعقاد قرارداد با شرکت‌های بیمه هوشمندانه رفتار کنند تا بتوانند به وقت لزوم از بیمه‌های خود نهایت استفاده را انجام دهند.

در واقع هنگام عقد قرارداد بیمه، شرکت ها عموما هیچ اطلاعی از وجود چنین ضوابطی به مشتریان خود ارائه نمی دهند و در آن سو نیز مشتریان عموما گمان می کنند که خسارت های ناشی از حوادثی چون اعتراضات خیابانی به طور طبیعی مشمول قرادادهای بیمه آنها خواهد شد. اما حالا مشخص است که ماجرا فرق دارد. 

بنا به گفته رئیس کل بیمه مرکزی بیمه شده به هنگام عقد قرارداد باید از بیمه‌گر خود بخواهد در قرارداد منعقد شده صدمات ناشی از اعتراضات، آشوب یا جنگ و زلزله را بگنجاند تا به هنگام وقوع حادثه بیمه شده بتواند خسارات ناشی از این حوادث را از بیمه‌گذار خود بگیرد. 

 

 

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!