جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ 19 April 2024
شنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۳
کد خبر: ۵۱۳۵۳

ماکارونی؟ گشتم نبود، نگرد نیست!

ماکارونی؟ گشتم نبود، نگرد نیست!
دیده‌هاو شنیده‌های خبرنگار فراز نشان می‌دهد ماکارونی که از نیاز‌های اساسی هر خانواده ایرانی است پس از گران شدن قیمت آن، در بسیاری از فروشگاه‌ها وجود ندارد و قفسه ها خالی است.

در روزهای اخیر پس از افزایش قیمت آرد، ماکاورنی و کمیاب شدن روغن در بازارهای  پایتخت و شهرهای دیگر کشور، خبر افزایش قیمت نان باگت شوک دیگری است که به مردم وارد شده است.

 

وزیر اقتصاد روز شنبه در حساب توییتر خود نوشت: قیمت نان افزایش نمی‌یابد و به‌ازای فروش نان، یارانه به حساب نانوا واریز می‌شود. خاندوزی گفت: «دولت اجرای طرح در خصوص نان سنتی را به خود ما سپرده است، از این هفته در برخی استان‌ها آغاز خواهد شد».  این در حالی است که قیمت هر نان باگت معمولی  به ۱۰ هزار تومان و قیمت هر نان باگت فرانسوی به ۱۵ هزار تومان افزایش داشته است.

 

موضوع افزایش قیمت نان، بعد از افزایش قیمت گندم و آرد خبرساز شد. ماجرا از این قرار بود که نرخ فروش گندم دولتی از کیلویی۲۷۰۰ تومان در سال گذشته به ۱۲ هزار تومان در سال جاری افزایش داشت، یعنی افزایشی حدود ۵ برابر. در پی این افزایش، قیمت آرد نیز جهش داشته و از ۴ هزار تومان به ۱۶ هزار تومان رسید.

 

وزیر اقتصاد چند روز قبل قیمت نان سنتی را تا پایان سال جاری تغییر ناپذیر دانسته و گفت: «با زیرساختی که دولت طراحی کرده، تا پایان سال جاری قیمت نان سنتی برای مردم هیچ‌گونه افزایشی نخواهد داشت. با وجود اینکه قیمت آرد اصلاح خواهد شد تا جلوی قاچاق گرفته شود، اما تأکید می‌کنم که با زیرساخت بانکیِ دیده‌شده، قیمت پرداختی نان برای مردم افزایش نخواهد یافت.»

 

دیده‌های خبرنگار فراز از محله نسیم شهر بهارستان تهران نشان می‌دهد، حجم هر قرص نان بربری که قبلا دو هزار تومن بود کم شده است.  نانوایان دلیل این کارشان را افزایش قیمت آرد می‌دانند. اینکه چقدر وزن نان تغییر کرده است تا لحظه تنظیم این گزارش مشخص نیست.

 

در همین حال معاون اول رئیس جمهوری کشور در شبکه خبر سیما با بیان اینکه یارانه نان و دارو به هیچ وجه حذف نمی‌شود گفت: «برای نان سنتی، یارانه‌ای در نظر گرفته شده که طبق مصوبه مجلس باید به صورت کالابرگ الکترونیکی پرداخت شود و برای کالا‌های اساسی دیگر نیز مبلغی ماهانه در نظر گرفته شده تا افزایش قیمت‌ها جبران شود.» محمد مخبر دلیل افزایش قیمت کالاهای اساسی را خشکسالی مناطق محل تولید و  جنگ اوکراین بیان کرد و افزود: «جمع‌آوری عجیب کالا‌های اساسی در نقاط مختلف دنیا است که باعث کم شدن عرضه و در نتیجه افزایش قیمت‌ها و مسائل مختلف شد.» این در حالی است که آژانس مواد غذایی سازمان ملل متحد، روز جمعه اعلام کرد که قیمت‌های جهانی مواد غذایی در ماه آوریل (پس از ثبت رکوردی در ماه مارس) اندکی کاهش یافته است.

 

کاهش قیمت مواد خوراکی در جهان

 

دیده‌ها و شنیده‌های خبرنگار فراز نشان می‌دهد، ماکارونی که از نیاز‌های اساسی هر خانواده ایرانی است پس از گران شدن قیمت آن، در بسیاری از فروشگاه‌ها وجود ندارد و قفسه ها خالی است. فروشنده‌ها نیز بابت تحویل به موقع آن به فروشگاه از  دولت شکایت می‌کنند. گزارش‌ها همچنین  از افزایش ۱۱۴ درصدی قیمت ماکرونی در دو ماه اخیر حکایت دارند. اکنون قیمت ماکارونی در بسته‌های ۵۰۰ گرمی شرکت تک‌ماکارون به حدود ۱۶ هزار تومان رسیده است. قیمت همین محصول در اسفندماه سال قبل هفت هزار و ۴۰۰ تومان بود.

 

 

روغن نیز که از جمله کالای اساسی و مورد نیاز شهروندان و مردم است، همچنان در بازار و فروشگاه ها کمیاب است. دیده های خبرنگار فراز، نشان می دهد که در بیش‌تر در فروشگاه‌ها روغن مایع وجود ندارد و اگر هم وجود دارد بسیار کم است.

 

روغن در فروشگاه‌های شهر وجود ندارد؟!

 

این ها در حالیست که معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی روز چهارشنبه در یک گفتگوی تلویزیونی گفته بود: کمبود روغن تا یک هفته آینده رفع می‌شود. عسگرزاده افزود: «بر اساس توافق صورت گرفته وزارت جهاد کشاورزی با تولید کنندگان، کمبود موجود در بازار روغن برطرف می‌شود. دولت هزینه‌های سربار تولید کنندگان را جبران می‌کند و به طور مستقیم یارانه ای به خود کارخانه دار داده می شود تا فشاری به قیمت مصرف کننده وارد نشود. ولی همچنان روغن مایع در برخی از فروشگاه ها کمیاب است و مردم برای تهیه آن باید به چندین فروشگاه سر بزنند.

 

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

نقش اصلی روسیه در راه‌اندازی کانال زنگزور؛ ایران دور می‌خورد؟

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!