جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
سه‌شنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۶:۵۸
کد خبر: ۵۱۱۶۸
چه کسانی در باشگاه‌های میلیاردی بدن‌سازی می کنند؟

یک متر زمین بده، یک سال باشگاه ثبت نام کن!

یک متر زمین بده، یک سال باشگاه ثبت نام کن!
شهریه ۳۲۰ میلیونی باشگاهی در محدوده فرشته تهران. خبری که چند روزی است توجه رسانه‌ها و تعداد زیادی از کاربران فضای مجازی را به خود جلب کرده است. ۲۶ میلیون شهریه ماهانه یک باشگاه بدنسازی در پایتخت،‌ به قدری عجیب است که ایرانیان خارج از کشور را به مقایسه‌اش با گران‌ترین باشگاه‌های آمریکا، انگلیس و استرالیا وا داشته است. کاربری از شهریه ۲۵۰ دلاری باشگاهی لوکس در لس‌انجلس نوشته و کاربری دیگر از هزینه ۳هزار روبلی(۶۰۰هزار تومان) باشگاه مجلل در اعیان‌نشین سن‌پترزبورگ می‌گوید. هزینه ثبت‌نام در باشگاه بدنسازی سام‌سنتر تهران اما، چیزی فرای تمام این‌ها است.
نویسنده :
سینا جهانی

روز جمعه باشگاه بدنسازی سوپرلوکس،در طبقه نهم مجتمع تجاری سام‌سنتر واقع در خیابان فرشته تهران، با حضور «لوتار ماتئوس، مارکوس مرک، آندریاس برمه و پیر لوییجی کولینا» افتتاح شد. «حمید استیلی و دراگان اسکوچیچ» همراه برخی دیگر از چهره‌های فوتبالی داخلی نیز در این مراسم حاضر بودند. عکس‌های مراسم منتشر شد. این‌جا تمام توجه‌ها به زرق و برقی آمیخته به عکس‌ها جلب شده بود. چهره‌هایی شاداب و خنده‌هایی بر لب. لذتی که داشتنش،‌ ماهانه ۲۶۰ میلیون ریال آب می‌خورد.

 

342167_464

 

هزینه ثبت نام در باشگاه‌های بدنسازی تهران، بسته به منطقه و کیفیت و تونع خدماتش، ماهانه بین ۳۰۰هزار تومان تا ۱۰ میلیون تومان متغیر است. شکافی به عمق چند طبقه اجتماعی که در پایتخت به سختی از پس هزینه‌های روزمره‌شان برمی‌آیند. اما تعداد باشگاه‌های لوکس در تهران کم نیست. باشگاه‌های متعددی در مناطق مختلف تهران وجود دارند که پرداخت شهریه ماهانه‌شان از توان بسیاری از ساکنین تهران خارج است. محل تعجب در شهریه ۲۶ میلیونی باشگاه سام‌سنتر تهران چیست؟ در منطقه‌ای که قیمت تنها یک متر مربع از زمینش، شهریه یک سال این باشگاه را پوشش می‌دهد و مصرف‌گراترین ساکنان این منطقه نیز،‌ می‌دانند که این باشگاه خدماتی بیشتر از دستگاه‌های بدنسازی، استخر، بوفه و ماساژ برای ارایه ندارد؛ خدماتی که در باشگاه‌های لوکس دیگر و با هزینه‌ای بسیار کمتر قابل دسترسی است.

 

شکاف طبقاتی در ایران، سال‌هاست که به عنوان پدیده‌ای غیرقابل‌انکار، پذیرفته شده و هر سال، عمیق‌تر و غیرقابل‌ترمیم‌تر از سال‌های قبل، مثل غده‌ای بدخیم طبقات و اقشار بیشتری را در خود فرو می‌برد. اما اتفاقاتی نظیر افتتاح این باشگاه بدنسازی، کارکردی فراتر از به‌رخ‌کشیدن این شکاف دارد. لژهایی با دیوارهای شیشه‌ای مستحکم، که از دسترسی شهروندان معمولی به درون آن جلوگیری می‌کند. حیاط خلوت‌هایی با پوشش باشگاه و رستوران که ارتباط مدیران،‌کلان‌دلال‌ها و تصمیم‌گیرندگان سطح بالا را تسهیل می‌کنند.

یکی از دلالان شناخته‌شده خودرو، در توییتر نوشته: «اونجا یک کلوپ ویژه است و حضور درکنار افرادی که اونجا هستند قطعا سالی۳۵۰(میلیون)می‌ارزه.»

Untitled

 

یکی دیگر از کاربران توییتر در پاسخ به این موضع نوشت: «کلوپ ویژه این مدلی هست که طرف ۲۰میلیارد مالیات داره. می‌ره باشگاه و با پسر رییس سازمان امور مالیاتی کشور یه گپ و گفتی می‌کنه و حاصلش این میشه که ۲ میلیارد بزنه به حساب آقازاده و فرداش پرونده مالیاتیش رو بگیره ببره خونه بده به بچه هاش باهاش موشک درست کنن.»

 

باشگاه بدنسازی سام‌سنتر فرشته، در واقع نماد توزیع نامتوزان فرصت، در تولید ثروت است. فرصت‌های توسعه، توسط طبقه‌ای خاص از افراد، قبضه شده و در نتیجه، به ثروت‌اندوزی بیشتر در همین طبقه و سقوط دیگر طبقه‌ها به لایه‌های پایین‌تر اقتصادی و اجتماعی منجر می‌شود. با این سیر تسلسل بیهوده، انتظاری به تغییر این رویه نیز نباید داشت.

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!