جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
سه‌شنبه ۱۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۹
کد خبر: ۵۱۰۱۳

کارگران آمازون متحد شوید!

این یک کمپین سازماندهی اتحادیه بود که شمار کمی انتظار داشتند شانسی برایش وجود داشته باشد. تعداد انگشت‌شماری از کارمندان در انبار عظیم آمازون در استاتن آیلند بدون حمایت سازمان‌های ملی کارگری، در مقابل یکی از قدرتمندترین شرکت‌های جهان صف‌آرایی کردند و به نوعی پیروز هم شدند.
نویسنده :
مونس نظری

کارگران این مرکز با اختلافی زیاد به تشکیل اتحادیه رأی دادند... این مهم یکی از بزرگ‌ترین پیروزی‌های کارگرانِ سازمان‌یافته در طول یک نسل محسوب می‌شود.

در این انبار که تنها مرکز اجرای آمازون در شهر نیویورک است، بیش از هشت‌هزار و سیصد (۸۳۰۰) کار‎گر واجد شرایط رأی‌دادن بودند. بر مبنای ارزیابی شورای ملی روابط کار، نتیجه به دست آمده ۲۶۵۴ رأی به نمایندگی از اتحادیه کارگری آمازون و ۲۱۳۱ رأی مخالف بود.

پیروزیِ کسب‌شده در استاتن آیلند برای اتحادیه کارگری در ایالات‌متحده در برهه‌ی خطرناکی اتفاق افتاد. در مورد زمانی صحبت می‌کنیم که سهم کارگران اتحادیه‌ها در سال گذشته به ۱۰.۳ درصد رسیده بوده است... یعنی پایین‌ترین نرخ موجود در دهه‌های گذشته. این کاهش سهم علی‌رغم تقاضای بالایی بوده که برای جذب کارگر وجود داشته.

منتقدان (که برخی از مقامات کارگری نیز بخشی از آنها هستند) می‌گویند که اتحادیه‌های سنتی به میزان لازم هزینه نکرده‌اند و یا ابتکار کافی را در سازمان‌دهی کمپین‌ها به خرج نداده‌اند. ایشان معتقدند که اغلب آنها روی موضوعات اشتباهی شرط‌بندی کرده‌اند و بعضاً اشاراتی هم به رسوایی‌های فسادانگیز شده است.

پیروزی کنونی اتحادیه در آمازون، اولین پیروزی این شرکت در ایالات‌متحده است؛ آن هم پس از سال‌ها فعالیت کارگری که انجام شده بود... پیروزی‌ای که فرصتی عظیم برای تغییر این مسیر فراهم می‌کند. بسیاری از رهبران اتحادیه‌ها، آمازون را به عنوان تهدیدی وجودی برای استانداردهای کار در نظر می‌گیرند؛ دلیلش هم این است که بسیاری از صنایع را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و اغلب هم بر آنها تسلط دارد.

اما پیروزی‌ای که توسط یک اتحادیه مستقل و کمتر شناخته‌شده به دست آمده باشد؛ آن هم اتحادیه‌ای که پیوندهای کمی با گروه‌های موجود داشته است، پرسش‌های زیادی را برای جنبش‌های کارگری ایجاد می‌کند: اینکه آیا اساساً چیزی در مدل اتحادیه بوروکراتیک سنتی شکسته شده که تنها با جایگزینی آن با سازمان‌های مردمی نظیر آنچه در استاتن آیلند وجود دارد، قابل حل بوده است؟

احتمالاً آمازون به شدت در مقابل این پیروزی اتحادیه خواهد ایستاد. در بیانیه‌ی بدونِ امضایی که در وبلاگ شرکت آمده، نوشته شده است: ما از نتیجه انتخابات در استاتن آیلند راضی نیستیم... چون اعتقاد داریم که برای کارمندان ما بهتر این است که رابطه‌ای مستقیم با شرکت داشته باشند.

نتیجه استاتن آیلند به نظر می‌رسد که ضرر اندکی از جانب اتحادیه خرده‌فروشی، عمده‌فروشی و فروشگاه بزرگ در یک انبار وسیع آمازون در آلاباما باشد. قدرت شگفت‌انگیزی که اتحادیه‌ها از خود نشان دادند به احتمال زیاد آمازون را با سال‌ها فشار در سایر تأسیسات شرکت از سوی گروه‌های کارگری و فعالان مترقی که با ایشان کار می‌کنند، مواجه خواهد کرد. همان‌طور که در رشته اخیر پیروزی‌های استار‎باکس نشان داده شده، پیروزی در یک مکان به تشویق دیگران خواهد انجامید.

آمازون طی دو سال اخیر شمار زیادی از افراد را به استخدام خود در‎آورده است. و حالا ۱.۶ میلیون جمعیت کارمند در سراسر جهان دارد. اما در عین حال گردش مالی‌اش نیز بالاست و همین موضوع به کارمندان احساس قدرت فزاینده بخشیده است؛ ضمن آنکه نگرانی‌ها در مورد ایمنی محل کار را نیز تشدید کرده.

انبار استاتن آیلند، معروف به JFK۸، موضوع تحقیقاتی گسترده در سال گذشته بود. تحقیقاتی که نشان دادند استرس‌هایی که بر کارگران در آمازون وارد می‌شده _‌از جمله اخراج‌های ناخواسته و تنش‌های بسیار بالا_ به مدل استخدام آمازون تبدیل شده است.

سازمان‌دهندگان خواستار افزایش دستمزدها، وقفه‌های طولانی‌تر، مرخصی‌های استعلاجی و مرخصی با حقوق برای آسیب‌های ناشی از کار شده‌اند. دستمزد آمازون در استاتن آیلند از ۱۸.۲۵ دلار در ساعت شروع می‌شود که از بسیاری از رقبای خود بالاتر است؛ اما اسمالز استدلال کرده که این میزان دستمزد در نیویورک مقدار بالایی محسوب نمی‌شود (به اندازه کافی بالا نیست). او پاییز گذشته به NPR گفت: «بیشتر کارگران آمازون یا شغل دوم دارند و یا هنوز از کمک‌های دولتی برخوردار می‌شوند. ما باید به سطوح بالاتر فکر کنیم؛ خصوصاً زمانی که داریم در مورد یکی از ثروتمندترین خرده‌فروشان در جهان صحبت می‌کنیم.»

 

 

انبار استاتن آیلند دومین مرکز آمازون بود که انتخابات اتحادیه را برگزار کرد. اولی در رأی‌نامه‌ای پستی برگزار شد؛ آن هم در انبار آمازون در بسمر آلاباما. روز پنجشنبه آراء تکمیلی شمارش شدند؛ اما نتایج آن‌قدر نزدیک بود که نمی‌شد اعلام‌شان کرد. ۹۹۳ کارگر رأی منفی داده بودند و ۸۷۵ نفر رأی مثبت. و بیش از ۴۰۰ نفر نیز بین انتخاب یکی از این دو گزینه تردید داشتند. البته این هفته قرار است جلسه استماع تشکیل شود.

مشارکت در دومین رأی‌گیری بسمر ۳۸.۶ درصد بوده... یعنی نسبت به انتخابات سال گذشته که در آن کمی بیش از نیمی از کارگران بسمر رأی داده بودند، کاهش داشته است. اما در عین حال سهم رأی‌دهندگان حامی اتحادیه افزایش پیدا کرده. کارگران در انتخابات اول، با نسبتی بیش از دو به یک، عضویت در اتحادیه‌های خرده‌فروشی و عمده‌فروشی و فروشگاه‌های بزرگ را رد کرده بودند. نیروی کار از آن زمان گردش مالی بالایی را تجربه کرده و سازمان‌دهندگان معتقدند که حالا با کاهش همه‌گیری، دسترسی‌ها ساده‌تر شده‌اند.

جنیفر بیتس، کارگر آمازون گفت: «این بار توانستیم بیشتر در مورد اتحادیه‌ها آموزش بدهیم. سال گذشته نتوانسته بودیم آن‌قدری به کارگران نزدیک شویم که با آنها صحبت کنیم.»

موج سازماندهی کارگران کم‌دستمزد حالا فراتر از محدوده‌های آمازون نیز در حال گسترش است. تحرکات اتحادیه در فروشگاه‌های استار‎باکس از ماه دسامبر آغاز شد؛ زمانی که دو مکان استار‎باکس در بوفالو، نیویورک به پیوستن به کار‎گران متحد رأی دادند. از آن زمان هفت فروشگاه دیگر، و از جمله یکی در شهر زادگاه استار‎باکس (یعنی سیاتل) راه‌اندازی شده‌اند. در سراسر کشور بیش از ۱۸۰ مکان استار‎باکس برای انتخابات اتحادیه در‎خواست داده‌اند و هر روز نیز به شمارشان افزوده می‌شود.

 

#روزنامه اینترنتی فراز #سایت فراز

 

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!