پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
يکشنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۱
کد خبر: ۵۰۴۱۳
دستور کاهش مالیات بر ارزش افزوده مواد غذایی

تورم واقعی ترکیه به ۱۱۵ درصد رسید!

تورم واقعی ترکیه به ۱۱۵ درصد رسید!
ترکیه مالیات بر ارزش افزوده مواد غذایی اساسی را از ۸ درصد به ۱درصد کاهش داد.

رئیس جمهور ترکیه روز شنبه از کاهش قابل توجه مالیات بر مواد غذایی اساسی خبر داد زیرا این کشور با تورم افسارگسیخته و اعتراضات متعدد به کاهش استانداردهای زندگی مواجه است. رجب طیب اردوغان، گفت که مالیات بر ارزش افزوده از ۸ درصد برای خرید مواد غذایی به ۱ درصد کاهش می یابد. تصمیم وی در روزنامه رسمی منتشر و از روز دوشنبه لازم الاجرا خواهد شد.

 

به گزارش «ای‌بی‌سی» اردوغان گفت، علاوه بر تخفیف مالیاتی، دولت انتظار دارد شرکت‌های مواد غذایی قیمت های خود را تا ۷ درصد کاهش دهند. او گفت: این مواد خوراکی نقش مهمی در تورم دارند.

 

داده‌های رسمی ژانویه نشان می‌دهد که تورم سالانه ترکیه به رقم خیره کننده ۴۸/۶۹ درصد رسیده است، اگرچه کارشناسان مستقل می گویند که رقم واقعی بسیار بیشتر است و بیش از ۱۱۵ درصد است. با وجود این تورم افسار گسیخته اردوغان گفت: «ما اجازه نخواهیم داد که تورم ملت ما را در هم بکوبد.»  منتقدان اما می‌گویند که دلیل تروم بالا در این کشور ، اصرار اردوغان بر کاهش نرخ بهره است. 

 

بانک مرکزی ترکیه که استقلال آن توسط دولت تضعیف شده است، از سپتامبر تاکنون نرخ بهره را ۵۰۰ واحد کاهش داده و به ۱۴ درصد رسانده است، اما در ژانویه کاهش نرخ را متوقف کرده است.

 

ترکیه همزمان با بحران ارزی رویروست و ارزش لیر در ماه دسامبر به پایین‌ترین سطح خود رسید. از آنجایی که ترکیه برای تامین انرژی مورد نیاز خود و همچنین مواد خام و بسیاری از منابع غذایی به واردات متکی است، قیمت ها به شدت افزایش یافته است.

 

دولت اصرار دارد که رکود اقتصادی ترکیه ناشی از دخالت خارجی و عوامل خارجی بوده است. اردوغان روز شنبه اعلام کرد که ترکیه با تمام ابزارهای موجود با آنچه «تهدیدات نابودی اقتصاد ما» می‌نامید مبارزه خواهد کرد.

 

 

اکنون در ترکیه خانوارها و مشاغل از افزایش شدید قیمت انرژی رنج می برند. مقامات تعرفه‌های برق را در اول ژانویه افزایش دادند و قیمت‌ها را برای بسیاری از خانه‌ها بیش از ۵۰ درصد و برای مشاغل و خانوارهای پرمصرف تا ۱۲۷ درصد افزایش دادند. برخی از اعتراضات شروع شده و بسیاری از مشاغل کوچک مانند رستوران‌ها قبض برق خود را در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند تا نشان دهند که چقدر به ورشکستگی نزدیک هستند.

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!