پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ 25 April 2024
شنبه ۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۶
کد خبر: ۵۸۹۹۵
دلایل سازمان سنجش داوطلبان و موسسه‌ها را قانع نکرد

آیلتس؛ یک حسرت «معمولی» دیگر در زندگی ایرانیان!

آیلتس؛ یک حسرت «معمولی» دیگر در زندگی ایرانیان!
توقف برگزاری آزمون آیلتس خبری بود که روز پنجشنبه در سایت‌های مختلف منتشر شد و نگرانی زیادی به دنبال داشت. سکوت سازمان سنجش، نگرانی‌ها را تشدید کرد. اطلاعیه‌ی دیرهنگام و مبهم روابط عمومی این سازمان و توقف ثبت‌ نام آیلتس باعث شده است پرسش‌ها درمورد برگزاری این آزمون در ایران باقی بماند.
نویسنده :
زهره صدری‌نژاد

از عصر چهارشنبه ۲۱ دی‌ماه متنی در بعضی سایت‌های مرتبط با آموزش زبان و برگزاری آزمون، منتشر شد که از لغو برگزاری آزمون آیلتس در ماه‌های پایانی سال خبر می‌داد. بر اساس ادعای این سایت‌ها  پیامکی با این مضمون به داوطلبان فرستاده شده بود:

عطف به دستور سازمان سنجش کشور تمامی آزمون‌های آیلتس در سراسر کشور تا اطلاع ثانوی برگزار نخواهد شد.

برگزاری آزمون فقط برای داوطلب‌هایی که تا به امروز در ماه‌های اسفند به بعد ثبت‌نام کردند، برگزار خواهد شد.

این خبر  ناگهانی و واکنش دیرهنگام سازمان سنجش با واکنش‌های زیادی روبه‌رو شد و نگرانی داوطلبان و ابهام‌های مرتبط همچنان ادامه دارد.

 

منشأ خبر توقف آزمون آیلتس

 

خبر توقف برگزاری آزمون آیلتس ابتدا در سایت‌های مرتبط با آموزش و دوره‌های آزمون اعلام شد. با انتشار تصویر پیامک و بسته شدن امکان رزرو آزمون، در سایت‌های مختلف و شبکه‌های اجتماعی، صبح روز پنج‌شنبه ۲۲ دی‌ماه با نگرانی و استرس برای داوطلبان آزمون شروع شد. از ساعت ۸ به بعد شماره تلفن تمامی موسسه‌های برگزاری آزمون آیلتس در تهران و سایر شهرها به حالت اشغال درآمد و امکان تماس و پرسش درمورد شرایط و آینده‌ی امتحان وجود نداشت.

 

روی سایت بعضی از این موسسه‌ها امکان انتخاب و ثبت‌نام در اسفندماه وجود داشت که در مدت کوتاهی تمامی تاریخ‌های برگزاری آزمون تا پایان سال در تمامی شهرها، تکمیل شد.  سایت یکی از موسسه‌های اصلی برگزاری آزمون در سراسر کشور، به دلیل ورود تعداد زیاد کاربران از دسترس خارج شد و حتی شماره تلفن این موسسه نیز مدتی همین وضعیت را داشت. خبرگزاری‌های مختلف نیز خبر مربوط به توقف برگزاری آزمون را منتشر کردند و سکوت سازمان سنجش و نبود هیچ تاییدیه یا تکذیبیه‌ای از طرف روابط عمومی این سازمان، گمانه‌زنی و احتمال‌هایی را مطرح کرد.

 

دلایل احتمالی توقف ثبت نام آزمون آیلتس

 

اولین و اصلی‌ترین احتمال این بود که سازمان سنجش قصد دارد با توقف برگزاری آزمون آیلتس، مانع دیگری بر سر راه مهاجرت ایجاد کند. با توجه به افزایش چشمگیر آمار مهاجرت افراد تحصیل‌کرده، متخصصان و پزشکان و سیاست‌‌های پیشین دولت برای ممانعت (مانند افزایش هزینه‌ی دریافت مدرک، قوانین جدید درمورد فارغ‌التحصیلان رشته‌های پزشکی و...) این مسئله دور از ذهن به نظر نمی‌رسید و نمی‌رسد.

نقد اصلی به چنین راهکاری این است که برگزار نشدن آزمون آیلتس مانع مهاجرات نمی‌شود، بلکه صرفا داوطلبان را راهی کشورهای همسایه می‌کند که نتیجه‌ی آن خروج ارز بیشتر از کشور و تحمیل هزینه‌ی چند صد دلاری به شهروندان ایرانی برای اقامت و آزمون در کشورهای اطراف خواهد بود. هر داوطلب مجبور می‌شود غیر از هزینه‌ی آزمون، هزینه‌ی رفت و آمد و اقامت هم بپردازد که دست‌کم ۳۰ تا ۳۵ میلیون تومان برآورد می‌شود.

 

IELTS-Exam-1 (2)

 

گمانه‌ی بعدی این بود که سازمان سنجش قصد دارد شیوه‌ی برگزاری آزمون آیلتس را تغییر دهد و با بالا بردن هزینه‌ی فعلی، درآمد بیشتری برای دولت ایجاد کند. در حال حاضر هزینه‌ی شرکت در این آزمون حداکثر ۶۷۰۰۰۰۰ تومان است ولی احتمال افزایش ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی مبلغ پرداختی مطرح شده است. 

در هر صورت این تغییر و افزایش هزینه برای داوطلبان چالش بزرگی خواهد بود، به‌ویژه آن‌که تعداد قابل توجهی از افراد شرکت‌کننده در آزمون آکادمیک آیلتس، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان با درآمد متوسط هستند. بر اساس داده‌های سالنامه مهاجرت ۱۴۰۱،  از بهمن ۱۳۹۵ تا اواخر مهر ۱۴۰۱ بیش از ۳۵۳ هزار نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های کشور برای آزادسازی مدرک خود به سازمان دانشجویی درخواست داده‌اند که با ۲۲۴ هزار مورد موافقت شده است.

با شروع اعتراض‌ها از ابتدای مهرماه امسال و تداوم و افزایش ناآرامی‌ها تلاش برای مهاجرت و تقاضای ثبت‌نام در دوره‌های آمادگی آزمون آیلتس در کشور بالا رفت، واکنشی که به گفته‌ی کارشناسان و همچنین افراد درگیر با حوزه‌ی مهاجرت، هر بار پس از یک دوره ی‌ اعتراض بی‌نتیجه، ناآرامی، افزایش تورم و بی‌ثباتی اقتصادی معمول است.

 

 اطلاعیه‌ی دیرهنگام و مبهم سازمان سنجش

 

تا ظهر پنج‌شنبه ۲۲ دی‌ماه، لغو برگزاری آزمون آیلتس در ایران به یکی از خبرهای اصلی و پرمخاطب رسانه‌های دیجیتال تبدیل شد و نگرانی داوطلبان و گمانه‌زنی‌ها ادامه داشت. همچنان خبری از پاسخ سازمان سنجش نبود تا این‌که بالاخره ساعت ۳ بعد از ظهر اطلاعیه‌ی روابط عمومی این سازمان منتشر و اعلام شد که توقف برگزاری آزمون آیلتس در ایران، موقتی است.

در این اطلاعیه ادعا شده دلیل اصلی توقف برگزاری آزمون، منع انحصار، تسهیل رقابت مؤسسات متقاضی اجرای آزمون و نظارت مؤثر بر روند اجرایی آزمون‌های بین‌المللی است! به همین دلیل فعلا ثبت‌نام جدید برای آزمون در اسفند ۱۴۰۱ و سال ۱۴۰۲ نخواهد بود و فقط کسانی که پیش‌تر ثبت‌نام کرده‌اند، امکان شرکت در آزمون را خواهند داشت. سازمان سنجش در پایان اطلاعیه‌ی خود به داوطلبان اطمینان داده است با رسیدن به این اهداف آزمون برگزار می‌شود و نباید نگران باشند!

هرچند اعلام ناگهانی خبرهای مهم و شوک به جامعه، در کشور ما، رفتار معمول دولتی است ولی همچنان این سوال باقی می‌ماند که چرا سازمان سنجش به‌طور مستقیم خبر را اعلام نکرده و اجازه داده است تعداد زیادی از داوطلبان و خانواده‌های آن‌ها چندین ساعت با استرس و نگرانی درگیر باشند؟

واکنش و اطلاعیه‌ی دیرهنگام سازمان سنجش، اعلام ناگهانی لغو آزمون‌های پیش‌رو با پیامک و از طریق موسسه‌ها، اطلاعیه‌ی مبهم روابط عمومی و دلایل ذکر شده، نتیجه‌ی کاملا برعکس دارد و نگرانی داوطلبان به درستی همچنان ادامه دارد. در حالی‌که با تعطیلی اداره‌های دولتی روابط عمومی این سازمان برای پاسخ و توضیحات بیشتر در دسترس نیست،

امروز نیز تلفن موسسه‌های برگزاری اشغال است یا پاسخگو نیستند. داوطلبان هنگام ثبت‌نام روی سایت یکی از موسسه‌های اصلی برگزارکننده‌ی آزمون آیلتس اطلاعیه‌ی زیر روبه‌رو می‌شوند:

IELTS-Exam-1 (3)

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!