جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ 26 April 2024
شنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۴۹۱۱۴

هزینه هر زندانی؛ ۲۰ برابر هر دانش‌آموز!

هزینه هر زندانی؛ ۲۰ برابر هر دانش‌آموز!
بودجه ۱۴۰۰ آموزش‌وپرورش با رشد ۵۵.۵۹ درصدی نسبت به بودجه ۱۳۹۹به میزان ۱۱۳ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. این رقم در سال ۷۲۹۹هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بود. مهم‌ترین مشکلی که هرسال در بودجه آموزش‌وپرورش وجود دارد بیش‌ برآوردیِ منابع و کم برآوردی در هزینه‌هاست؛ به این معنا که آموزش‌وپرورش از صرف حدود ۵.۹۶ درصد بودجه خود که در بخش اعتبارات هزینه‌ای صرف پرداخت حقوق و مزایا، جبران خدمات کارکنان، استفاده از کالا و خدمات و رفاه اجتماعی برای پرسنل می‌شود. با توجه به این نکته، درعمل کمتر از ۴ درصد بودجه آموزش‌وپرورش، صرف خود دانش‌آموزان و بهبود و افزایش کیفیت فضای آموزشی (بازسازی، تعمیر و نوسازی فضای آموزشی، تامین سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی، تامین امکاناتی مانند آزمایشگاه، سرویس‌های مناسب بهداشتی و ...) می‌شود. بر همین اساس مدتی است برخی کارشناسان، با اعتراض به سهم اندک دانش‌آموزان از بودجه آموزش‌و‌پرورش، هزینه‌کرد دولت برای هر دانش‌آموزان را با هزینه‌کرد برای هرزندانی، مقایسه کرده و طبعا علاوه برایجاد انتظار از دولت و آموزش‌وپرورش، موجب بروز شایبه‌‎‌هایی هم در این زمینه شده‌اند.
نویسنده :
آذر فخری

دانش‌آموزی برای دولت ارزان‌تر تمام می‌شود!

 

تا قبل از انتشار آمار رسمی، باورش سخت بود که چنین فاصله عمیقی بین هزینه‌های دولت برای یک دانش‌آموز و یک زندانی در کشور وجود داشته باشد. وزیر آموزش‌وپرورش دولت یازدهم در خصوص هزینه دولت برای هر دانش‌آموز در ایران چنین آماری ارائه داده بود: «حدود ۱۱ و نیم میلیون دانش‌آموز در مدرسه دولتی داریم که اگرعدد ۳۱ هزار میلیارد تومان-بودجه آموزش و پرورش- را تقسیم بر ۱۱ و نیم میلیون دانش‌آموزان کنید، می‌بینید که میانگین هزینه هر دانش‌آموز که توسط دولت تامین می‌شود، حدود دومیلیون و۷۰۰هزار تومان دولت سالانه بابت هر دانش‌آموز میانگین هزینه می‌کند.» با توجه به هزینه‌های دولت برای زندانیان و محاسبه آن برای هر زندانی به آمار قابل تاملی می‌رسیم. ۵۴ میلیون تومان هزینه نگهداری زندانی در زندان می‌شود و فقط دو میلیون ۷۰۰ هزار تومان برای هر دانش آموز اختصاص پیدا می‌کند!

 

زندانی‌ها و خرجی که روی دست دولت می‌گذارند!

 

رئیس‌کل زندان‌های ایلام گفته است هر زندانی روزانه ۱۲۰هزارتومان خرج روی دست دولت می‌گذارد؛ که در سال می‌شود مبلغی در حدود ۵۴ میلیون تومان. این در حالی است که بر مبنای اظهارات وزیر پیشین آموزش‌و‌پرورش سرانه هزینه دولت برای هر دانش‌آموز رقمی در حدود ۲ میلیون و ۷۰۰هزار تومان است. اگرمحاسبات این دو مقام مسئول درست باشد، سرانه هزینه دولت برای هر زندانی در حدود ۲۰ برابر هزینه دولت برای هر دانش‌آموز است. البته با فرض مبنا گرفتن ارقام بودجه و در نظر گرفتن تعداد زندانیان کشور در حدود ۲۰۰هزار نفر، سرانه هزینه سالانه زندانیان حدود ۵‌میلیون و ۴۰۰ هزار تومان خواهد بود، که تفاوت آشکاری با رقم عنوان شده از سوی رئیس کل زندان‌های ایلام دارد. اگر ارقام بودجه به‌عنوان مبنا در نظر گرفته شود، در این صورت سرانه بودجه‌ای هر زندانی در حدود دو برابرسرانه هزینه دولت برای تحصیل شهروندان است.

 

خیران هزینه دانش‌آموزان را تامین کنند!

 

عضو هیات رئیسه مجلس و عضو کمیسیون آموزش و فرهنگ می‌گوید با توجه به بودجه آموزش‌وپرورش که تنها کفاف دستمزد کارکنانش را می‌دهد، این وزارتخانه منتظر ورود خیران برای تعمیر، بازسازی و نوسازی و حتی ساخت مدارس، هستند. در غیر این صورت، نمی‌توان در زمینه توسعه مدارس و استانداردسازی و ساخت‌وساز در این زمینه، انتظار فعالیت قابل توجهی داشت.

 

قوه قضائیه و افزایش حقوق و دستمزد کارکنان

 

همه این‌ها در حالیست که معاونت نیروی انسانی قوه قضائیه در یک نشست با اصحاب رسانه، عنوان کرد که این وزارتخانه در پی افزایش حقوق و دستمزد کارکنان خود، در کنار افزایش دستمزد سالیانه بر اساس اشل دولت است، این معاونت انتظار همکاری و همراهی رسانه‌ها در این مورد را داشت. هم‌چنین، چندی پیش همین قوه، در مجلس، طی نشستی، تلاش کرد تا توجه نمایندگان را به این درخواست جلب کند و این درخواست به صورت طرح ار سوی نمایندگان به مجلس ارائه شود؛ هدف از افزایش حقوق کارکنان قوه قضائیه هم، جلوگیری از فساد است؛ زیرا که به زعم معاونت انسانی و به گفته سعدی همگان را دندان از ترشی کند شود و قاضی را از شیرینی!

 

رتبه بندی‌معلمان؛ هم‌چنان در هاله‌ای از ابهام

 

در مقایسه با تلاش قوه قضائیه که با هر یک زندانی، چنان خرجی روی دست دولت می‌گذارد و در عین حال بازهم تقاضای افزایش حقوق خارج از اشل معمول دولت دارد، معلمان کشور که وزارت آموزش‌وپرورش مدعی است بیشترین بودجه این وزارتخانه را می‌بلعند، هنوز به مطالبات بر حق خود دست نیافته‌اند و معضل رتبه‌بندی آنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و معلوم نیست که در نهایت چه تصمیمی در این مورد گرفته شود.

پرسش مهم این است که آیا وزیر آموزش‌وپرورش، که در راس عریض و طول‌ترین و پرجمعیت‌ترین وزارتخانه کشور قرار دارد، نمی‌تواند مانند قوه قضائیه، در یک نشست با اصحاب رسانه و نیز نمایندگان مجلس، از مشکلات بزرگ این وزارتخانه گفته و تقاضای همراهی و همکاری رسانه‌ها و نمایندگان و افزایش بودجه داشته باشد؟ آن‌هم بودجه‌ای در جهت آسایش خاطر معلمانی که وظیفه‌شان تربیت نسلی باسواد و سالم از نظر روحی و روانی است؟ تا شاید به ترتیب، از تعداد زندانیان و این‌همه هزینه، کاسته شود.  

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!