پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ 25 April 2024
شنبه ۰۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۲
کد خبر: ۴۸۱۸۳
چالش بزرگ والدین و کادر درمان

اصرار عجیب بر بازگشایی مدارس

اصرار عجیب بر بازگشایی مدارس
سید ابراهیم رئیسی، روز شنبه، در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، با تاکید بر این‌که به رعایت اصول و شیوه‌نامه‌های بهداشتی هم‌چنان باید مورد توجه جدی مردم باشد، افزود: با توجه به انجام واکسیناسیون دانش‌آموزان بالای ۱۲ سال و دانشجویان، از ابتدای آذرماه می‌توان برای بازگشایی مراکز آموزشی با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی اقدام کرد. با مجموعه اقدامات پیشگیرانه و مناسبی امیدواریم از موج بعدی جلوگیری و از سلامت مردم به‌طور موثر صیانت شود.
نویسنده :
آذر فخری

 

طبق اعلام وزارت آموزش‌وپرورش، آمار واکسیناسیون دانش آموزان تا 25 مهرماه به ۶۹.۱۳ درصد رسیده است؛ براین اساس، قراربود مدارس کشور از نیمه آبان‌ماه بازگشایی شوند، اما با وجود واکسیناسیون حدود 70درصدی دانش‌آموزان، به دستور رئیس‌جمهور، زمان بازگشایی مدارس برای بار سوم به تاخیر افتاده و به ابتدای آذرماه موکول شد؛ این در حالیست که هم ستاد مقابله با کرونا و هم کارشناسان بخش درمان، در مورد آغاز پیک ششم هشدار می‌دهند. آیا در حالی‌که پیک ششم در راه است و واکسیناسیون هم از عدم ابتلا به صورت صد در صدی جلوگیری نمی‌کند، بازگشایی مدارس، برای دانش‌آموزان مشکلی ندارد؟  

 

آمار وزارت بهداشت و زیرساخت‌های بهداشتی مدارس

علیرضا کاظمی، سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش، از بازگشایی تمامی مدارس تا پایان ماه آبان خبر داده بود. او مدعی است ۷۰ درصد دانش‌آموزان در واکسینه شده‌اند. این در حالی است که بر اساس اعلام وزارت بهداشت، تاکنون حدود ۲۶ میلیون نفر از کل جمعیت ایران با تزریق هر دو دوز واکسن، واکسینه کامل شده‌اند و جمعیت دانش‌آموزی ایران‌ ۱۵ میلیون نفر است. متخصصان هشدار داده‌اند بازگشایی‌های شتاب‌زده و زودهنگام خطر شیوع موج ششم همه‌گیری کرونا را به همراه دارد.  به نظر می‎رسد اصرار بر بازگشایی مدارس در شرایطی که کمتر از ۳۵ درصد مردم کاملا واکسینه شده‌اند، سلامت دانش‌آموزان و خانواده آنان را به خطر می‌اندازد. اما آموزش‌وپرورش با این ادعا که مدارس دیگر کشورها هم بازند، قصد دارد به اجرای طرح آموزش آنلاین پایان دهد. این در حالی است که کشورهای دیگر پس از واکسینه کردن بیش از ۷۰ درصد جمعیت خود مدارس را بازگشایی کردند.

 

طبعا بر اساس مطالعات بین‌المللی و نیز توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی، حتی با وجود واکسینه شدن، افراد باید هم‌چنان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. در واقع هیچ‌کدام از واکسن‌ها، ایمنی قطعی ایجاد نمی‌کنند. بنابراین، اگر قراربر بازشدن مدارس و حضور اجباری دانش‌آموزان باشد، طبعا باید آن «شیوه نامه‌های بهداشتی» مد نظر رئیس‌جمهور و نیز توصیه سازمان بهداشت جهانی، در مورد دانش‌آموزان رعایت شود. اما می‌دانیم و می‌دانند که زیرساخت‌های لازم برای برای رعایت این شیوه‌نامه‌ها، حتی در مدارس شهری کشور آن‌چنان که باید و شاید وجود ندارد، چه برسد به مدارس شهرها و مناطق پرخطر روستایی.

 

کارشناسان بخش درمان؛ مخالف بازگشایی مدارس

علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با انتقاد از «بازگشایی‌های شتاب‌زده» گفته است «واکسیناسیون محصلان و دانشجویان بسیار مهم است. این مسئله یک گزاره و واقعیت علمی است که ۹۰ درصد مبتلایان و مرگ‌ومیرها در افراد غیرواکسینه رخ می‌دهد.»

او با تاکید بر این‌که واکسیناسیون دانشجویان و دانش‌آموزان باید در سطح بالا انجام شود، گفت معیار ۷۰ درصدی واکسیناسیون دیگر صدق نمی‌کند، بلکه باید بیشتر جامعه را واکسینه کنیم و این عدد به بالای ۸۰ درصد برسد. به گفته وی، هرقدر به بیش از ۸۰ درصد نزدیک شویم، با خیال راحت‌تر می‌توانیم اماکن عمومی را بازگشایی کنیم.

سید احمد طباطبایی  دبیر بورد ریه اطفال کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا هم گفته است با طیف گسترده‌ای از علائم ابتلا به کرونا در کودکان روبه‌رو هستیم؛ ولی معمولا مجموعه علائم با شدت کمتری در آن‌ها دیده می‌شود. تب چند روزه،‌ گلودرد، سرفه‌های مزاحم و علائم گوارشی از علائم شایع کرونا است که البته در کودکان شدت کمتری دارد و همه این علائم کنار یکدیگر در کودک دیده نمی‌شود. هرعضو و ارگانی می‌تواند مستقلا درگیر شود. با افزایش سطح واکسیناسیون به بالای ۸۰ درصد، می‌توان با شرط رعایت مسائل بهداشتی به سمت بازگشایی‌ها گام برداشت. در مورد واکسیناسیون زیر ۱۲ سال هم هنوز اطمینان خاطری نسبت به نوع واکسن وجود ندارد.

 

بازگشایی مدارس در بحبوحه پیک ششم؛ نگرانی والدین و کادر درمان

سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش در حالی از رعایت موارد بهداشتی در مدارس سخن می‌گوید که تعداد زیادی از مدارس در مناطق روستایی و محروم از کمترین امکانات هم محروم‌اند و در فصل سرد سال حتی وسایل گرمایشی مناسب هم ندارند. رئیس بخش اورژانس بیمارستان مسیح دانشوری هم می‌گوید شمار شهرهایی که در وضعیت قرمز (بسیار پرخطر) قرار دارند در حال افزایش است و آن‌را «زنگ خطر» آغاز پیک بعدی می‌داند. اعلام زنگ خطر از سوی رئیس بخش اورژانس بیمارستان مسیح دانشوری، در حالیست که بسیاری از مردم به ایمن شدن پس از تزریق واکسن، اعتماد کرده‌اند. اگر طبق آمار وزارت آموزش‌و‌پرورش، تعداد افراد واکسینه شده علاوه بر واکسینه شدن 70 درصدی دانش‎آموزان نیز، رو به افزایش است و واقعا اگر تا 70 درصد واکسینه شده داریم، چرا اولا پیک ششم در راه است؟ و دوم این‌که چرا زنگ خطر؟ مگر واکسیناسیون حتی در صورت ابتلا به کرونا، از شدت آن نمی‌کاهد و موجب کاهش مرگ و میر نمی‌شود؟ طبیعی است که با نزدیک شدن پیک ششم، انتظار مردم آن باشد که فعلا تصمیم جدی در مورد بازگشایی مدارس گرفته نشود. برخی از والدین، حتی با این‌که فرزندان خود را واکسینه کرده‌اند، می‌گویند ترجیح می‌دهند، امسال هم بچه‌ها در خانه بمانند. آنان معتقدند یک‌سال عقب ماندن از تحصیل، بهتر از نگرانی و استرس در مورد سلامت فرزندان‌شان است.

 

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!