جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ 19 April 2024
سه‌شنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۷
کد خبر: ۲۶۷۵

۲۰۰ میلیارد تومان برای توزیع شیر رایگان در مدارس

۲۰۰ میلیارد تومان برای توزیع شیر رایگان در مدارس
«پوکی استخوان»،«چاقی»، «مشکلات اسکلتی و عضلانی» دانش‌آموزان به دلیل تغییر سبک زندگی خانواده‌های ایرانی چالشی است که در سال‌های اخیر بارها مسئولان آموزش و پرورش زنگ خطر آن را به صدا درآورده‌اند.

«پوکی استخوان»،«چاقی»، «مشکلات اسکلتی و عضلانی» دانش‌آموزان به دلیل تغییر سبک زندگی خانواده‌های ایرانی چالشی است که در سال‌های اخیر بارها مسئولان آموزش و پرورش زنگ خطر آن را به صدا درآورده‌اند.

اگر چه ۱۹سال پیش برای حل این معضل توزیع رایگان شیر در مدارس را برای نخستین بار به طور آزمایشی برای ۴۲۰ هزار دانش‌آموز اجرا شد اما صحبت‌های دیروز رئیس دانشگاه ایلام که از اهمیت طرح «پایش سلامت جسمانی» به ایسنا گفته‌بود و مدعی شده بود برخی از دانشجویان حتی از انجام یک پرش ساده هم عاجزند، نشان از این دارد که این مشکل هم‌چنان ادامه دار است. آمارها نیز نشان می‌دهند که در سال‌های اخیر بازهم ایرانیان با مشکلات جسمانی مانند پوکی استخوان، کوتاهی قد، مشکلات دهان و دندان و مسائلی از این قبیل دست و پنجه نرم می‌کنند که بی‌شک نمی‌توان نقش تغذیه را در نقص‌ها و ناتوانی‌های جسمانی افراد یک جامعه نادیده گرفت.

سرانجام طرح توزیع رایگان شیر در مدرسه‌ها در سال ۱۳۸۰ به طور رسمی اجرا شد که در پی آن، یک‌میلیون و ۲۰۰هزار دانش‌آموز شیر رایگان دریافت کردند. این طرح که با هدف کاهش سوءتغذیه و جلوگیری از شیوع بیماری پوکی استخوان به‌ویژه در مناطق کم‌برخوردار و محروم طراحی شده است، از مدارس ابتدایی شهر تهران آغاز و به‌تدریج توسعه یافت تا امروز فراز و نشیب‌های بسیاری را پشت سر گذاشته‌است.

سال گذشته نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تصویب لایحه بودجه سال جاری ۲۰۰ میلیارد تومان به منظور توزیع رایگان شیر مدرسه تصویب و به دولت ابلاغ کردند، این موضوع وقتی مهم می‌شود که بدانیم در دو سال ۹۶ و ۹۷ چنین ردیفی در بودجه در نظر گرفته نشده بود. درباره این موضوع بشیر خالقی دبیر کمیسیون بهداشت و درمان به خبرنگار فراز می‌گوید که اساسا توزیع رایگان شیر در مدارس قانون است و به صورت لایحه‌ای از دولت آمده‌است. هنگامی که لایحه‌ کلان است اعتبار خاص لازم دارد.

او ضمن اشاره به این که توزیع شیر در مدارس هماهنگی سه وزارت‌خانه «جهاد و کشاورزی»،‌ «صنعت، معدن و تجارت» و «آموزش و پرورش» را می‌طلبد، می‌گوید که درسال‌های گذشته توزیع شیر در مدارس با ناهماهنگی‌هایی درگیر بود. وزارت آموزش و پرورش همیشه با کمبود اعتبار مواجه می‌شد و هر دو سه ماه یک‌بار در مدرسه‌ها شیر توزیع می‌شد که امید است با تخصیص بودجه برای این مسئله مهم مشکلات برطرف شود. او درباره اولویت‌بندی استان‌ها برای دریافت شیر می‌گوید: «همیشه مناطق محروم بر دیگر مناطق ارحجیت دارد».

خالقی درباره نظارت بر نحوه اجرا این لایحه می‌افزاید: «در بودجه‌ای که برای هر مسئله‌ای تعریف می‌شود، مبلغی نیز برای نظارت بر اجرای امر مورد نظر در نظر گرفته می‌شود. مسئولیت این موضوع با دیوان محاسبات است که باید مراقب باشد بودجه به موقع و در مکان‌های مناسب هزینه شود. این نهاد زیرمجموعه مجلس است.» او از نهاد دیگری که مسئولیت نظارت بر عملکرد توزیع شیر در مدارس را دارد نیز یاد می‌کند و می‌گوید: «سازمان بازرسی زیرمجموعه قوه قضائیه است و باید به دادرسی،‌شکایت و تخلفاتی که در این باره صورت گرفته رسیدگی کند».

اهمیت مصرف شیر میان کودکان موضوعی جهانی است و حتی در بیشتر کشورهای عضو فائو، روز جهانی «شیر مدارس» جشن گرفته می‌شود. در ایران نیز با وجود آن‌که فقر گستردگی دهه‌های ۴۰ و ۳۰ را ندارد، ولی در جامعه ما کودکان زیادی هستند که تغذیه مناسب ندارند و برنامه تغذیه رایگان در مدارس، می‌تواند بخشی از نیاز آنها را به مواد غذایی تامین کند.

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

نقش اصلی روسیه در راه‌اندازی کانال زنگزور؛ ایران دور می‌خورد؟

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!