پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
چهارشنبه ۰۳ مهر ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۶
کد خبر: ۲۶۲۵

حقوق معلمان واقعا ۶ برابر شده است؟

حقوق معلمان واقعا ۶ برابر شده است؟
رییس جمهور، امروز صبح از ۶ برابر شدن حقوق معلمان، در طول دوره ۶ ساله فعالیت خود خبر داد. ادعایی که مبنای دقیق محاسبه آن مشخص نیست و با اعداد و ارقام بودجه کشور چندان همخوانی ندارد.

«در طول ۶ سال گذشته حقوق معلمان تقریبا ۶برابر افزایش یافته و امروز به طور متوسط به ۴میلیون و ۱۰۰هزار تومان رسیده است». رییس جمهور امروز سال تحصیلی ۹۸-۹۹ را در حالی با این جمله شروع کرد که فراکسیون فرهنگیان مجلس پیش از این گفته بود اکثریت معلمان به طور میانگین کمتر از ۳میلیون تومان حقوق می‌گیرند و با افزایش حقوق‌ها در سال ۹۸، ۲۰درصد به حقوقشان اضافه شده است.

محمدرضا نیک‌نژاد، معلم و فعال صنفی در این باره به فراز می‌گوید: «این عدد چهار میلیون تومان احتمالا با این محاسبات ساده‌انگارانه‌ به دست آمده که بودجه پرداختی را تقسیم بر تعداد حقوق بگیران کرده‌اند. این درحالی است که حقوق دریافتی را نباید به این روش تحلیل کرد. مثل این است که می‌گویند به ازای هر معلم ‍۱۹ دانش آموز در کشور وجود دارد ولی در تهران تعداد دانش‌آموزان به ازای هر معلم ۴۵ نفر است».

به گزارش فراز امسال وزارت آموزش و پرورش سال تحصیلی جدید را با ٨٧٠ هزار نفر نیروی شاغل شروع کرده است که از این تعداد ۶۴ درصد معلم (۵۵۶ هزار و ۸۰۰ نفر) ، ١١درصد نیروهای حق التدریسی، پنج درصد نیروی کیفیت بخشی و٢٠ درصد مدیر آموزشگاهی هستند. از سوی دیگر در بودجه سال ۹۸، کل میزان مبلغی که برای حقوق و مزایای همه افراد در نظر گرفته شده برابر با ۴۰هزار میلیارد تومان است. با تقسیم این بودجه بر کل نیروهای شاغل هر فرد در آموزش و پرورش باید سه میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دریافتی داشته باشد اما از یک سو تعداد زیادی از معلمان حق‌التدریسی هستند و از سوی دیگر دوری از مرکز بر افزایش حقوق معلمان موثر است. همچنین میانگین سابقه معلمان در وزارت آموزش و پرورش حدود ۲۵ سال است که نشان می‌دهد اکثر شاغلان این وزارت‌خانه سقف حقوق را از دولت دریافت می‌کنند.

این معلم مدرسه می‌گوید یکی دیگر از مسائلی که باعث می‌شود عددی که رئیس‌‌جمهور از حقوق معلمان اعلام کرده با دریافتی معلمان متفاوت باشد تفاوت حکم و دریافتی آن‌ها است. چراکه به گفته او هر ماه به صورت اتوماتیک مبلغی بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان برای بازنشستگی، بیمه و سنوات از هر معلم کسر می‌شود: «حکم من سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و دریافتی‌ام دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است».

به گفته نیک‌نژاد دوری به مرکز حقوق معلمان را افزایش می‌دهد. « هنگام پرداخت حقوق این را در نظر نمی‌گیرد که معلم تهرانی در مقایسه به معلم شهرهای دورتر، هزینه‌های سنگین‌تری دارد».

امروز رییس جمهور با اشاره به وضعیت حقوق معلمان گفت: «از آغاز دولت یازدهم بودجه آموزش و پرورش از ۱۵هزار میلیارد تومان به ۴۶هزار میلیارد تومان افزایش یافت. یعنی این بودجه سه برابر شد. همچنین حقوق معلمان نیز که به طور متوسط در سال ۹۲یک میلیون و ۳۰۰هزار تومان بود، امروز به طور متوسط به ۴میلیون و ۱۰۰هزار تومان رسیده است. دولت در حد توان و امکانات تلاش کرده تا مدرسه بهتر و حقوق بیشتر برای معلمان و تلاش بیشتری برای تدوین کتب درسی و همچنین محیط مناسبی برای آموزش و پرورش دانش آموزان آماده کند».

اگرچه حسن روحانی به افزایش بودجه آموزش و پرورش در سال‌های گذشته اشاره کرده اما در مورد ۱۶ هزار میلیارد تومان کسری بودجه این وزارت‌خانه در سال ۹۸ چیزی نگفته است. همچنین، گزارش فراز نشان می‌دهد که در طول دوره ریاست‌جمهوری فراز، هرچند سهم آموزش و پرورش در بودجه کشور به میزان اندکی افزایش یافته، اما این افزایش دائمی نبوده و در سال اخیر سیر نزولی به خود گرفته است.

وزارت آموزش و پرورش همیشه یکی از بزرگ‌ترین وزارت‌خانه‌ها از نظر تعداد نیروی انسانی مشغول به کار بوده اما درآمدش هیچ‌گاه کفاف هزینه‌هایش را نداده است. به همین دلیل هم هر سال بخش زیادی از خدمات خود را به بخش خصوصی واگذار کرده است. برای مثال خرید خدمت از بخش خصوصی یکی از بندهای بودجه ۹۸ بود که سر و صدای زیادی هم به پا کرد و تقریبا هرچند ماه یک بار بهانه تجمع معترضان در برابر مجلس شورای اسلامی بوده است. طرحی که سال ۱۳۹۳ به دلیل جبران کمبود اجرا شده و باعث شده امروز معلم‌های خرید خدمت شده در بهترین حالت با حقوق ۶۰۰ هزار تومانی مشغول به کار ‌شوند. مبلغی که فاصله زیادی تا حقوق اعلام شده از زبان رییس جمهور دارد.

پیشتر، گزارش‌های فراز در مورد سهم آموزش کشور از کل بودجه نشان می‌داد که کشور ما از این نظر در جایگاه خوبی قرار ندارد. ( از اینجا بخوانید ) بر اساس گزارش یونسکو از وضعیت آموزش در جهان در سال ۲۰۱۹، به طور متوسط در جهان ۱۴.۱درصد بودجه عمومی کشورها صرف آموزش عمومی می‌شود. این رقم در ایران پایین‌تر از میانگین جهانی و حدود ۱۰ درصد است.

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!