پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
شنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۲
کد خبر: ۵۱۳۴۶

کاهش قیمت مواد خوراکی در جهان

...«کاهش اندک این شاخص، به ویژه برای کشورهای کم‌در‌آمد و با کمبود مواد غذایی، خبر تسکین‌بخشی است. اما قیمت مواد غذایی کماکان نزدیک به بالاترین حد خود باقی می‌ماند؛ که منعکس‌کننده تنگنای مداوم بازار بوده و چالشی برای امنیت غذایی جهانی برای آسیب‌پذیر‎ترین اقشار محسوب می‌شود.»...
نویسنده :
مونس نظری

رم‌_ آژانس مواد غذایی سازمان ملل متحد، روز جمعه اعلام کرد که قیمت‌های جهانی مواد غذایی در ماه آوریل (پس از ثبت رکوردی در ماه مارس) اندکی کاهش یافته است؛ اما به سبب شرایط دشوار بازار، امنیت غذایی جهانی، کماکان به صورت یک نگرانی باقی مانده است.

شاخص قیمت مواد غذایی سازمان خوار‎بار و کشاورزی (فائو) که بیشترین تجارت جهانی اقلام غذایی را ردگیری می‌کند، ماه پیش میانگین امتیاز ۱۸۵.۵ را در مقابل ۱۵۹.۷ اصلاح‌شده‌ی ماه مارس نشان داد.

پیش از این رقم ماه مارس، ۱۵۹.۳ بود.

ماکسیمو تورو کالن، اقتصاددان ارشد فائو گفت: «کاهش اندک این شاخص، به ویژه برای کشورهای کم‌در‌آمد و با کمبود مواد غذایی، خبر تسکین‌بخشی است. اما قیمت مواد غذایی کماکان نزدیک به بالاترین حد خود باقی می‌ماند؛ که منعکس‌کننده تنگنای مداوم بازار بوده و چالشی برای امنیت غذایی جهانی برای آسیب‌پذیر‎ترین اقشار محسوب می‌شود.»

با وجود کاهشِ ماه‌به‌ماه این شاخص، میزان این مؤلفه در ماه آوریل ۲۹.۸ درصد بیشتر از سال قبل بود... دلیل آن هم تا حدی بر‎می‌گردد به تأثیراتی که تهاجم روسیه به اوکراین بر جا می‌گذارد.

در ماه آوریل، شاخص بهای غلات آژانس، پس از جهش ۱۷ درصدی در ماه مارس، ۰.۷ درصد کاهش پیدا کرد. این در حالی بود که قیمت ذرت ۳.۰ درصد کاهش داشت و قیمت گندم نیز ۰.۲ درصد افزایش پیدا کرد. فائو اعلام کرد که مسدود شدن بنادر در اوکراین به وضعیت گندم آسیب وارد کرده و این سازمان نگران شرایط این محصول در ایالات‌متحده است. با این حال، این نگرانی‌ها تا حدی با محموله‌های بزرگ‌تر از هند و صادراتی بالاتر از حد انتظار از روسیه، جبران شده است.

در ماه آوریل، شاخص قیمت روغن‌نباتی ۵.۷ درصد کاهش داشت؛ زیرا سهمیه‌بندی تقاضا، به کاهش قیمت روغن‌های پالم و آفتابگردان و سویا انجامیده بود.

قیمت شکر ۳.۳ درصد، شاخص قیمت گوشت ۲.۲ درصد و شاخص لبنیات، ۰.۹ درصد افزایش یافت.

فائو در بر‎آوردهای جداگانه عرضه و تقاضای غلات در روز جمعه، پیش‌بینی خود را از تولید جهانی گندم در سال ۲۰۲۲، از ۷۸۴ میلیون تن در ماه گذشته به ۷۸۲ میلیون تن کاهش داد.

این پیش‌بینی باعث کاهش ۲۰ درصدی سطح برداشت در اوکراین و کاهش پیش‌بینی‌شده‌ی تولید در مراکش (به سبب خشک‌سالی در این ایالت شمال افریقا) شد.

با برداشت تقریباً تمامیِ محصولات، پیش‌بینی جهانی غلات فائو با رقم ۲.۷۹۹ میلیارد تن، برای سال ۲۰۲۱ بدون تغییر باقی ماند؛ در حالی که ۰.۸ درصد نیز نسبت به سطوح سال ۲۰۲۰ افزایش داشته است.

آژانس، پیش‌بینی خود را از تجارت جهانی غلات در سال ۲۲/۲۰۲۱ به ۴۷۳ میلیون تن افزایش داد؛ یعنی افزایش ۳.۷ میلیون تنی نسبت به پیش‌بینی ماه گذشته، و کاهش ۱.۲ درصدی از سطح رکورد ۲۱/۲۰۲۰.

فائو گفت که باز‎نگریِ رو به بالا، منعکس‌کننده صادرات قوی‌تر روسیه و تداوم ارسال محموله‌های این کشور به عمدتاً کشور‎های مصر و ایران و ترکیه بوده است.

در ماه مارس فائو هشدار داد که در نتیجه درگیری‌های اوکراین، ممکن است قیمت اقلام غذایی تا ۲۰ درصد افزایش یافته و خطر سوء‌تغذیه را بالاتر ببرد.

 

#روزنامه اینترنتی فراز #سایت فراز

 

 

منبع خبر : Investing.com
منبع: INVESTING.COM
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!