جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ 26 April 2024
شنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۲
کد خبر: ۵۰۴۹۵
افزایش شکایت خریداران از کیفیت مبلمان

رئیس اتحادیه مبلسازان: حضوری شکایت کنید تا به شورای حل اختلاف بفرستیم!

رئیس اتحادیه مبلسازان: حضوری شکایت کنید تا به شورای حل اختلاف بفرستیم!
برای بسیاری پیش آمده جهت خرید لوازم خانگی مانند مبل، به بازارها و فروشگاه‌های مربوطه مراجعه و مدلی را انتخاب کرده و در نهایت با پرداخت مقداری از مبلغ کالا، منتظر دریافت آن مانده‌اند، اما درعمل حتی اگر کالای مورد نظر به‌موقع ارسال شده، با مشکلاتی مانند پارگی روکش، عدم تطابق آن با رنگ و طرحی که انتخاب شده ومشکلات دیگری از این دست مواجه شده‌اند، اما شکایت و اعتراض آنان به فروشنده، به جایی نرسیده است.

متاسفانه تخلفات در اینگونه خریدها و نیز خریدهای اینترنتی، بسیار رخ می‌دهد؛ مشتری در نهایت کالایی را دریافت می‌کند که یا بسیار کم و یا اصلا تطابقی با آنچه انتخاب کرده ندارد. در این روزهای پایانی سال، برخی از مردم، در پی تغییر وسائل منزل و نوسازی آن هستند. یکی از کالاهایی که معمولا برای خرید آن اقدام می‌شود، سرویس مبلمان است. اما اخیرا تعداد زیادی شکایت در مورد غش در معامله، مانند مخدوش بودن کالایی که تحویل گرفته شده، رخ داده است. بسیاری از خریداران مبلمان که با چنین مشکلی مواجه شده‌اند، می‌گویند علاوه بر این‌که فروشندگان حاضر به تعویض نشده و یا یکی دوماه بعد، پول آنان را پس داده‌اند که در عمل دیگر با آن پول نمی‌شود، همان مبلمان را خرید، اتحادیه صنف مبلسازان، نیز از پاسخ به تلفن‌های مکرر آنان خودداری کرده است.

برای بررسی این مشکل، «فراز» با علیرضا عباسی رئیس اتحادیه صنف درودگران و مبلسازان تهران، تماس گرفته است.

 

آقای عباسی، مشتریان بازار مبل، که با مشکلاتی مواجه شده‌اند، معترض‌اند که نمی‌توانند برای شکایت با اتحادیه تماس تلفنی برقرارکنند، دلیل این عدم پاسخگویی چیست؟

در قانون، روش حل این‌گونه اختلافات مشخص شده است. خریدارانی که با چنین مشکلاتی مانند گرانی و معیوب بودن کالا مواجه می‌شوند و از طرف فروشنده، تغییر واصلاحی صورت نمی‌گیرد، باید با مدارک خرید و فاکتور و مدارک شخصی، به اتحادیه مراجعه کرده و فرم درخواست کارشناسی را پرکرده و پرونده تشکیل بدهند تا ما بتوانیم برای بررسی مشکل، به منزل آن‌ها کارشناس بفرستیم. کارشناس ما پس از بررسی مشکل و درست بودن آن، نتیجه را مکتوب کرده و ما آن‌را به تعزیرات ارسال می‌کنیم و در نهایت قاضی است که در مورد این مشکلات تصمیم خود را علام می‌کند. در مورد دیر شدن و یا عدم تحویل کالا هم عملا اتحادیه کاری نمی‌تواند بکند و خریدار باید با مدارکش به شورای حل اختلاف مراجعه کند.

 

یعنی مورد دیرکرد و یا عدم تحویل کالا، اساسا به اتحادیه مبلسازان ربطی ندارد؟

نه به ما ربطی ندارد؛ چون در قانون مشخص شده که در چنین مواردی باید به مرجع قضایی و شورای حل اختلاف مراجعه کنند.

 

پس اگر باید خریدار به شورای حل اختلاف مراجعه کند،عملا وظیفه اتحادیه در این میان چیست؟

همانطورکه اشاره کردم وظیفه ما به بعد از دریافت کالا مربوط می‌شود، اگر فردی کالا را بخرد و به منزل ببرد و ببیند کالایی نیست که سفارش داده یا کالا معیوب و مخدوش است، باید با مدارکی که به آن‎ها اشاره کردم به اتحادیه مراجعه کرده و درخواست کارشناسی کند.

 

چرا باید حتما این شکایت به صورت حضوری باشد؟

ببینید هیچ مرجعی، حتی مراجع قضایی نمی توانند بدون حکم وارد منزل کسی بشوند. ما هم ناچاریم برای بررسی مشکلی که در کالا وجود دارد کارشناسی به منزل خریدار بفرستیم، پس از نظر قانونی ما نمی‌توانیم بدون درخواست شاکی و فرم درخواست کارشناسی که توسط او امضا شده، کارشناسی به منزل وی بفرستیم، بنابراین حضور خریدار شاکی و ارائه مدارک و پر کردن فرم درخواست کارشناسی حتما الزامی است. 

 

در صورتی که کارشناس با بررسی مبلمان مخدوش و معیوب، به این نتیجه رسید که ادعای خریدار درست است، مشتری وارد چه پروسه‌ای می‌شود؟

نتیجه این کارشناسی، به تعزیرات ارسال می‌شود و از اینجا به بعد، وظیفه تعزیرات است که مشکل را حل کند. اما بازهم اشاره می‌کنم که بدون حضور در اتحادیه و ارائه مدارک و تشکیل پرونده با فرم درخواست کارشناسی، نمی‌توانند مورد خود را پیگیری کنند. چون فرستادن فردی، حتی یک کارشناس به خانه مشتری، نیازمند تشریفات قانونی است واتحادیه نمی‌تواند فقط با یک تلفن، فردی را به منزل خریدار بفرستد. خریدار حتما باید به صورت حضوری در اتحادیه و با ارائه فاکتور و مدارک شناسایی خودش، پرونده تشکیل دهد.

 

چرا نتیجه کارشناسی به تعزیرات ارسال می‌شود و اتحادیه خودش به فروشنده متخلف اخطار نمی‌دهد و آن برخورد نمی‌کند؟

چون با وجود مراجع قانونی مانند شورای حل اختلاف و تعزیرات، ما قدرت اجرایی نداریم. ما فقط به‌عنوان واسطه بین خریدار شاکی و مراجع قانونی، کارشناسی و بررسی انجام داده و سپس مدارک را دراختیارآن مراجع می‌گذاریم و قاضی با بررسی پرونده، نتیجه را اعلام می‌کند!

 

ارسال نظر
نظرات بینندگان
مریم علیزاد
-
شنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۰
0
سلام به نظر بنده اساسا اتحادیه هم باید یک قسمت نظر سنجی کارشناسی شده وپویا برای هر یک از فروشندگان خود داشته باشد که تنها زیر نظر اتحادیه بررسی میگردد وهر خریدار مستقیم پس از خرید ودریافت کالا وشل بشه به این نظر سنجی، بنابراین به فروشندگانی که همواره در موارد مهم پایینتر از حد نرم هستند ویا در کل پایینتر از حد نرم هستنند تذکر مورد داده شده ودر صورت لزوم از اتحادیه حذف شوند وهمه مبل فروشان موظف بهنشان دادن کد اتحادیه پویا به مشتری باشند
مجید پورحسن
-
شنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۰
0
چاقو دسته خودش رو نمیبره.
اتحادیه یعنی یکی از همکاران که توسط بقبه انتخاب شده
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!