پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
يکشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۸
کد خبر: ۴۹۱۲۸

غذا خوردن هر روز گران‌تر از دیروز!

غذا خوردن هر روز گران‌تر از دیروز!
خبر بد برای مصرف‌کنندگان آمریکایی: غذا خوردن در بیرون و درون خانه گران‌تر می‌شود.

به گزارش اداره آمار ایالات متحده، قیمت رستوران‌ها در ۱۲ ماه منتهی به نوامبر بدون تعدیل فصلی ۵/۸درصد افزایش یافته است. این بزرگترین افزایش ۱۲ ماهه از سال منتهی به ژانویه ۱۹۸۲ است. و متأسفانه؛ برای کسانی که امیدوارند با روی آوردن به آشپزی خانگی هزینه‌های خود را کاهش دهند، قیمت‌های مواد غذایی نیز در بالاترین حد خود هستند: آنها ۶/۴ درصد جهش کردند، بزرگترین افزایش ۱۲ ماهه از دسامبر ۲۰۰۸. در این میان گوشت گاو با افزایش ۲۰/۹درصدی قیمت، چشمگیرترین افزایش را داشته است.

 

افزایش شدید قیمت‌های مواد خوراکی، این واقعیت را نشان می‌دهد که رستوران‌ها و تولیدکنندگان مواد غذایی از فشارهای زنجیره تامین و نیروی کار که به افزایش قیمت‌ها در سراسر جهان کمک می کند مصون نیستند. با این حال آنها دریافته‌اند که مشتریان مایل به خرج کردن بیشتر هستند. در واقع، رستوران‌ها با افزایش هزینه‌های غذا و نیروی کار، قیمت‌ها را افزایش داده‌اند و به گفته آن‌ها، تا کنون مصرف‌کنندگان این افزایش را پذیرفته‌اند.

 

فروشگاه‌های زنجیره‌ای مک‌دونالدز (MCD) در اکتبر اعلام کرد که انتظار دارد قیمت منوها در سال جاری حدود ۶ درصد بیشتر از گذشته باشد. کریس کمپچینسکی، مدیرعامل این شرکت می گوید: «این افزایش با استقبال خوبی از سوی مشتریان مواجه شده است. مجموعه «Chipotle» امسال نیز قیمت‌ها را افزایش داد، اما شاهد رشد فروش رستوران‌های خود در فروشگاه‌های مشابه بود.

 

فراتر از رستوران‌ها، تولیدکنندگان مواد غذایی و خواربارفروشان با هزینه‌های بالاتری برای کالاها، نیروی کار و حمل و نقل مواجه شده‌اند. این هزینه‌ها در ماه‌های اخیر افزایش یافته است و تولیدکنندگان را وادار کرده است که برخی از این فشار افزایش قیمت را به مشتریان خرده‌فروشی خود منتقل کنند - که به نوبه خود بخشی از این افزایش‌ قیمت را از مصرف‌کنندگان دریافت می‌کنند.

 

چه چیزهایی در نوامبر گران شد

 

در حالی که قیمت برخی از مواد غذایی از اکتبر تا نوامبر ثابت ماند یا حتی کاهش یافت، طبق شاخص قیمت مصرف کننده، سایر اقلام در این دوره گران‌تر شدند.

قیمت کاهو ۶/۹ درصد و میوه های تازه ۲/۲ درصد بر اساس تعدیل فصلی افزایش یافت. پرتقال و نارنگی  شاهد ۲/۴ درصد افزایش قیمت بوده‌اند. در نقطه مقابل این طیف، خوراکی هایی مانند کیک قهوه و دونات تازه ۳/۵ درصد افزایش قیمت داشتند.

 

قیمت گوشت نیز به افزایش خود ادامه داد: قیمت گوشت خوک ۲/۲ درصد، سوسیس صبحانه ۲/۷ درصد و هات‌داگ ۲/۸ درصد افزایش یافت. قیمت کباب گوشت خوک، استیک و دنده ۳/۷ درصد افزایش یافته است.

 

برخی از این اقلام حتی می توانند گران‌تر شوند. سازندگان هات‌داگ، سوسیس و کالباس به خرده‌فروشان هشدار داده‌اند که قصد دارند قیمت برخی از گوشت‌های منجمد و یخچالی را در ژانویه افزایش دهند.

 

افزایش قیمت مواد غذایی بخشی از روند افزایش قیمت‌ها به طور کلی است. تورم قیمت مصرف کننده که شامل قیمت گاز و سایر مقوله ها می شود، در دوره ۱۲ ماهه منتهی به نوامبر ۶/۸ درصد افزایش یافت و به بالاترین سطح خود در ۳۹ سال گذشته رسید.

 

منبع خبر : سی‌ان‌ان
منبع: سی‌ان‌ان
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!