شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ 20 April 2024
سه‌شنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۱
کد خبر: ۴۵۶۹۷
در گفت‌گو با فراز مطرح شد:

طرح مجلس کسب‌ و کارهای کوچک را خُرد می‌کند

طرح مجلس کسب‌ و کارهای کوچک را خُرد می‌کند
یکی از کارشناسان فضای کسب و کارهای اینترنتی معتقد است طرح ساماندهی فضای مجازی کسب و کارهای کوچک را در فضای مجازی از بین خواهد برد و به پلتفرم‌های قدرتمند کمک می‌کند.

با ظهور بیماری کرونا و اینکه شاید این بیماری هیچ‌گاه انسان را رها نکند تمایل خرید و فروش به صورت اینترنتی هر روز گسترش بیشتری می‌گیرد و حتی آنهایی که هیچ روی خوشی با تکنولوژی و فضای مجازی ندارند مجبورند به فعالیت با آن تن بدهند.

 

در این بین کسب و کارهای اینترنتی در کشوری مانند ایران که بسیاری از بازارهای آن به صورت سنتی داد و ستد می‌کنند، در حال گسترش است و رفته رفته صفحه‌هات مجازی جای مغازه‌ها را می‌گیرند ولی برای این موضوع به دلیل بررسی طرح ساماندهی فضای مجازی نگرانی‌هایی را به وجود آمده است. طرح صیانت از فضای مجازی چندی است که به یکی از نگرانی شهروندانی تبدیل شده است که می‌خواهند محصولات خود را از طریق فضای مجازی به فروش برسانند. طبق آخرین تحقیقات در حال حاضر پنجاه میلیون ایرانی در فضای مجازی حضور دارند که بخش قابل توجهی از آن در همین فضا داد و ستد می‌کنند.

 

کارشناسان می‌گویند اگر طرح صیانت از فضای مجازی در مجلس شورای اسلامی رای بیاورد تعداد فعالان فضای مجازی به بیست میلیون کاهش خواهد یافت آن هم به این دلیل که اگر دیگر دسترسی به برنامه اینستاگرام وجود نداشته باشد مخاطبان به برنامه جدید کمتر اعتماد خواهند داشت.

 

مجلس بر بررسی طرح ساماندهی فضای مجازی تاکید دارد

 

اعضای مجلس با درخواست لغو بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی در فضای مجازی براساس اصل ۸۵ قانون اساسی مخالفت کردند. اعضای مجلس در جریان جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس درخواست عده‌ای از نمایندگان به منظور لغو بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی در فضای مجازی براساس اصل ۸۵ قانون اساسی را بررسی کرده و در نهایت با این درخواست مخالفت کردند.

 

آن‌ها دو هفته پیش با درخواست بررسی این طرح براساس اصل ۸۵ قانون اساسی و در کمیسیونی مشترک موافقت کرده بودند و در جلسه علنی امروز نیز  با ۱۳۰ رأی موافق، ۱۲۱ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۶۲ نماینده حاضر در جلسه مجددا بر تصمیم خود پافشاری کردند. پیش از این صبح امروز در جلسه غیرعلنی امروز مجلس شورای اسلامی رای‌گیری برای لغو بررسی این طرح به صورت هشتاد و پنجی به صورت استمزاجی صورت گرفت و نمایندگان با آن موافقت کردند.

 

پیش از این مجلسی‌ها با بررسی این طرح به صورت اصل ۸۵ یعنی در یک کمیسیون مشترک به جای صحن علنی موافقت کرده بودند که با این رای استمزاجی نظر خود را پس گرفتند اما در نهایت در جلسه علنی امروز بر بررسی آن بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی تاکید کردند.

 

طرح ساماندهی فضای مجازی به سود قدرت بازار اینترنتی

محمود راشدی، تحلیلگر کسب و کارهای اینترنتی معتقد است اگر مجلس شورای اسلامی بخواهد چنین طرحی را به تصویب برساند و بر اساس آن بخواهند دسترسی به برنامه‌ها را محدود کنند به کسب و کارهای کوچک و خُرد که در فضای مجازی فعالیت می‌کنند و مانند «دیجی‌کالا» و ... قدرتمند نیستند از بازار خرید حذف خواهند شد.

 

او با اشاره به اعتراضات اعضای صنفی کسب و کارهای مجازی به طرح صیانت از فضای مجازی، به خبرنگار فراز می‌گوید: «هنگامی که بررسی این طرح در مجلس شورای اسلامی مطرح شد کسانی که دراین فضا مشغول کسب درآمد هستند به آنها اعتراض کردند ولی به نظر می‌آید برخی می‌خواهند هرچه زودتر این طرح به تصویب برسد. فراموش نکنید که تنها پلتفرم‌هایی که بسیار مطرح و قدرتمند هستند در هر وضعیتی می‌توانند به شبکه اینترنت ملی وصل شوند و این کسب و کارهای خُرد و کوچک هستند که از بین خواهند رفت و پلتفرم‌های شناخته شده قدرت بیشتری خواهند گرفت.»

 

این کارشناس کسب و کارهای اینترنتی در پاسخ به این سوال که اگر چنین طرحی به تصویب برسد چه وضعیتی در انتظار کسب و کارهای اینترنتی خواهد بود ادامه می‌دهد: «اتفاقی که رخ خواهد داد این است که بسیاری از فضای مجازی دیگر استفاده‌ای که اکنون می‌کنند را انجام ندهند و اگر جایگزینی برای برنامه اینترنتی مانند اینستاگرام هم به وجود بیاید بعید است شهروندان بخواهند به چنین برنامه‌ای اعتماد کنند. نکته این جاست که احتمالا بسیاری از کسب و کارهای اینترنتی به سمت برنامه‌های جدید خواهند رفت تا بتوانند جایگاه گذشته را به دست بیاورند ولی این شهروندان هستند که مسیر دیگری را انتخاب خواهند کرد.»

 

او در پایان با تاکید بر احترام به خواسته شهروندان می‌گویند: «بعد اینکه چنین طرحی را مطرح کردند بسیاری از شهروندان با تاکید بر خواسته‌های مدنی اعلام کردند که تنها راه درآمد آنها از همین کسب و کارهای مجازی است و از مسوولان خواستند که از تصویب این طرح جلوگیری کنند ولی با توجه به شرایط به وجود آمد و اینکه طرح پس از خارج شدن از دستور کار مجدد به کمسیون مربوط بازگشت کمی مشکل خواهد بود.»

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!