جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ 19 April 2024
شنبه ۲۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۱
کد خبر: ۴۴۶۶۶
رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی:

نیازی به واردات محصولات چینی نداریم!

نیازی به واردات محصولات چینی نداریم!
قطعی گسترده برق در روزهای اخیر آسیب‌های زیادی به لوازم برقی شهروندان وارد کرده است. نوسان برق در منزل، ضعیف شدن برق خانه، قطع و وصل شدن برق خانه و سوختن وسایل برقی در اثر قطعی برق تنها بخشی از مشکلات شهروندان در روزهای بی‌برقی است.
نویسنده :
هانیه احمدی

به گفته رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده و تعمیرات لوازم خانگی افزایش پیدا کرده است. گفت‌وگوی تصویری «فراز» با «اکبر پازوکی» رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی پیش از این منتشر شده است اما مشروح این گفت‌وگو را در ادامه بخوانید.

 

تحریم بود اما وضعیت صنعت لوازم خانگی خوب بود!

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی معتقد است صنعت لوازم خانگی در ۴ سال اخیر با توجه به شرایط تحریم، برای تولید وضعیت خوبی داشته است. او در این‌باره به «فراز» می‌گوید: «صنعت لوازم خانگی در چهار سال گذشته با توجه به پیامدهای تحریم، برای تولید خوب بود. هرچند به جایگاهی که می‌خواست نرسید اما توانست خودش را نشان بدهد. اما متاسفانه توزیع کنندگان در مظان اتهام قرار گرفتند. در قوانینی که دولت مصوب و اجرایی می‌کند، همیشه پایین دستی‌ها در مظان اتهام قرار می‌گیرند. در جریان تولید کالا تا مصرف آن در هر بخشی خللی به‌وجود بیاید همه‌ی افراد متضرر می‌شوند چه تولید کننده، چه توزیع کننده و چه مصرف کننده. بیشتر مردم تصور می‌کردند که در این چهار سال مسبب گرانی و کمبود کالا بخش توزیع‌کنندگان کالا هستند. در صورتی که اگر شما به فرآیند تولید هر کالایی توجه کنید، متوجه می‌شوید که در فرآیند تولید کالا باید یک برنامه‌ریزی دقیق وجود داشته باشد و هرگونه مشکل در آن باعث اخلال در این فرآیند خواهد شد. در بخش توزیع نیز این‌گونه است. ما به عنوان واسطه بین تولید کنندگان و مصرف کنندگان لوازم خانگی هستیم و میزان سودی که قانون مصوب کرده را بعد از خرید کالا طبق همان قانون به آن کالا اضافه می کنیم و به دست مصرف کننده می‌رسانیم .»

 

با گران‌فروشی و احتکار برخورد شود

پازوکی  می‌گوید: «متاسفانه مشکلات بوجود آمده مثل گرانی، کمبود، احتکار و ... را به کاسبان و بخش توزیع نسبت می‌دهند که این موضوع حقیقت ندارد و حتی در سالی که محدودیت‌های کرونا و تحریم وجود داشت هم بخش تولید و هم بخش توزیع به وظیفه خود عمل کرد، البته مسائلی همچون گران‌فروشی و احتکار در همه صنوف وجود دارد که باید با آن برخورد شود .»

 

قدرت خرید مردم پایین آمده است

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در پاسخ به این سوال که آیا قطعی برق به لوازم خانگی آسیب می‌رساند می‌گوید:«قطعی برق و نوسانات برق باعث خرابی لوازم خانگی برقی می‌شود اما بدلیل پایین بودن قدرت خرید، بیشتر مردم به تعمیرات لوازم خانگی تمایل دارند تا خرید دوباره آن. اما از سوی دیگر بخش توزیع نیز تعطیل است و به ما اعلام کرده‌اند که تا پانزده روز نباید فعالیت داشته باشید.»

 

نیازی به واردات محصولات چینی نداریم

 اخیرا شایعه‌ای به وجود آمده است که مافیایی برای قطعی برق و خرابی لوازم خانگی وجود دارد که به منظور واردات لوازم خانگی شرکت‌های چینی فعالیت می‌کند.  پازوکی در خصوص این شایعه‌ می‌گوید: «زمانی که مردم قدرت خرید ندارند، دیگر فرقی ندارد که آن کالا تولید کدام کشور است. در حال حاضر تولیدات داخلی ما کفاف مصرف کشور را می‌دهد. اما نظر ما این است که باید در کشور بین تولیدگنندگان رقابت وجود داشته باشد تا بابت تولیدات خود به دولت تعهد بدهند. او در ادامه اضافه کرد: «خوشبختانه در سال‌های اخیر تکنولوژی تولید لوازم خانگی در کشور پیشرفت خوبی داشته و با تولید لوازم برقی کم مصرف به کاهش مصرف برق نیز کمک کرده است. تولیدات ما قابل رقابت با محصولات اروپایی است و نیازی به واردات محصولات چینی نداریم.»

 

۷۰ درصد قطعات اولیه لوازم خانگی کشور در ایران تولید می‌شود

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی، در پاسخ به این سوال که واردات قطعات اصلی لوازم خانگی چقدر در قیمت تمام شده محصولات تاثیرگذار است می‌گوید: «از صد درصد تولیدات  لوازم خانگی در کشور حدود ۷۰ درصد لوازم و مواد اولیه آن در داخل کشور تولید می‌شود و فقط قطعات اصلی آن از سایر کشورها وارد می‌شود که آن‌ها نیز وابسته به قیمت دلار هستند و به علت تحریم، پرداخت و انتقال دلار و ثبت سفارش نیز یک هزینه اضافه برای کشور ما به همراه دارد. اما وقتی ۷۰ درصد تولید کالاها در داخل کشور انجام می‌شود، دولت باید به تولیدکنندگان کمک کند و نباید سهام مواد اولیه را وارد بورس کند. زمانی که لوازم خانگی یک کالای استراتژیک است، دولت باید به اتحادیه‌ها کمک کرده و فروش اینترنتی لوازم خانگی را به عهده اتحادیه‌ها قرارمی‌داد تا مشکلات بخش توزیع کمتر می‌شد.»

 

پازوکی در ادامه افزود: «قبل از سال ۱۳۹۶ که تحریم‌ها شدت نیافته بود بخشی از توزیع کالاها به صورت قاچاق بود. اما چرا اجناس قاچاق در بازار به راحتی به فروش نمی‌رسید؟ زیرا در بازار به اندازه کافی کالا وجود داشت. رقابت وجود داشت و گارانتی‌های معتبر برای محصولات وجود داشت و همه شرکت‌های تولیدکننده و وارد کننده به مصرف کنندگان خدمات می‌دادند. اما از سال ۱۳۹۶ به بعد صدا و سیما به طور صحیح به مردم اطلاع رسانی نکرد که دیگر واردات لوازم خانگی در اولویت نیست و شرکت‌های داخلی باید نیاز بازار را تامین کنند.»

 

طرح سامانه جامع تجارت باعث کاهش قاچاق لوازم خانگی شد

پازوکی با تاکید بر اینکه طرح سامانه جامع تجارت بهترین طرح برای صنف لوازم خانگی بود اضافه کرد:«این طرح سال ۱۳۹۲ به تصویب مجلس رسید و قرار بود که در سال ۱۳۹۵ اجرایی شود. اگر این طرح از همان سال اجرایی می‌شد محاسن زیادی برای صنف لوازم خانگی داشت. از جمله این که دیگر امروز صحبت از کالای قاچاق نبود. زیرا  زمانی شما برای خرید یک محصول اقدام می‌کردید. ابتدا توجه می‌کردید که آیا بر روی درب فروشگاه لوگوی اتحادیه و شناسه صنفی مالک وجود دارد و در صورت داشتن مجوز با خیالی آسوده می‌توانستید خرید کنید و همچنین می‌توانستید برای اطمینان از اصالت و وضعیت گارانتی آن محصول با وارد کردن شناسه و کد رهگیری آن در سامانه موجود از تمام اطلاعات، مانند کشور و شرکت تولیدکننده، زمان تولید، شرکت توزیع کننده و وضعیت گارانتی آگاهی پیدا کنید و نیازی به توضیحات فروشنده‌ی کالا نبود. مصرف کنندگان می‌توانند در « سامانه۱۲۴» از اصالت وضعیت مجوز شرکت‌های گارانتی کننده که اسامی و شماره آنها وجود دارد اطلاع پیدا کنند. علاوه‌بر این می‌توانند با وارد کردن کد «*۴*۷۷۷۷# »  در گوشی و ثبت شماره شناسه و کد رهگیری آن کالا از تقلبی یا اصل بودن و یا قاچاق بودن آن کالا  اطلاع پیدا کنند. خوشبختانه این طرح از سال ۱۳۹۸ اجرایی شده است که باعث کمتر شدن مشکلات بخش توزیع ازجمله کالاهای قاچاق و شکایت‌های مربوط به آن شده است. اگر میزان تولیدات داخلی به حدی افزایش یابد که بتواند بازار را اشباع کند و قیمت محصولات مناسب شود دیگر مردم تمایلی برای خرید کالای قاچاق نخواهند داشت.»

 

هیچ جایی از ایران برق ۱۱۰ ولت ندارد

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در خصوص پیشنهاد وزیر نیرو مبنی بر استفاده از ولتاژ ۱۱۰ ولت به‌جای ۲۲۰ ولت به فراز می‌گوید: «تمام تولیدات لوازم خانگی و واردات آن در کشور ما بر اساس برق ۲۲۰ ولت است و هیچ جایی از ایران برق ۱۱۰ ولت ندارد و تغییر ولتاژ برق مصرفی در ایران نیاز به هزینه بسیار هنگفت و برنامه‌ریزی طولانی دارد و امکان انجام این طرح در کشور ما وجود ندارد.»

 

چگونه از سوختن لوازم برقی زمان قطعی برق جلوگیری کنیم؟

پازوکی در نهایت توضیحاتی درخصوص چگونی جلوگیری از سوختن لوازم برقی در زمان قطعی برق داد و گفت: «هر خانه‌ای برای تنظیم ولتاژ و کنترل نوسانات برق باید یک ترانس برق بعد از کنتور و قبل ورودی منزل داشته باشد که باعث می‌شود خسارت به سیستم برقی و لوازم خانگی وارد نشود. خانواده‌ها به‌جای خرید چندین محافظ برای لوازم خانگی خود می‌توانند یک ترانس تهیه کنند. ترانس برق از ورود نوسانات برق به منزل و معیوب شدن آن‌ها جلوگیری می‌کند و باعث افزایش طول عمر لوازم برقی می‌شود. نظر کارشناسان این است که در هنگام قطعی برق و خاموشی، برق اصلی منزل قطع شود و همه فیوزها در حالت خاموش قرار بگیرد. اگر اداره برق به طور منظم و دقیق زمان خاموشی‌ها و اتصال مجدد را اعلام کند، شهروندان می‌توانند کنتور برق خود را قطع کنند و چند دقیقه بعد از اتصال مجدد برق فیوزها را در حالت روشن قرار دهند. زیرا در هنگام بازگشت برق یک نوسان شدید وارد سیستم برق می‌شود که می‌تواند باعث خسارت به تمام وسایل برقی شود.»

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!