پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ 25 April 2024
سه‌شنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۹
کد خبر: ۴۳۲۳۹
رییس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران:

به «تعمیرکاران سیار» بدون مجوز اعتماد نکنید

به «تعمیرکاران سیار» بدون مجوز اعتماد نکنید
با افزایش بیکاری در ایران شغل‌ها کاذب سیر صعودی پیدا کرده‌اند. یکی از این شغل‌ها تعمیرکاران سیار خودرو هستند که به‌عنوان تهدید جدیدی شناخته می‌شوند در حالی که هیچ نظارتی بر روی عملکرد آنها وجود ندارد.

با افزایش بیکاری در ایران که پس شیوع بیماری کرونا سیر صعودی به خود گرفته است، شغل‌های نوظهور در حال افزایش هستند. مشاغلی که اغلب هیچ‌گونه نظارتی بر روی آن‌ها وجود ندارد به گونه‌ای که در صورت بروز تخلف یا کاستی در ارایه خدمات، دست شهروندان از همه جا کوتاه است.

یکی از این شغل‌های نوظهور که هیچ نظارتی بر روی فعالیت آنها وجود ندارد «تعمیرکاران سیار» هستند که عمدتا در مواقعی شهروندان به آنها مراجعه می‌کنند که نه راه پس دارند و نه راه پیش، به‌خصوص وقتی در بزرگراه‌ها و خیابان‌های دور افتاده تهران و یا دیگر کلانشهرها خودرو نقص فنی پیدا می‌کند. شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که مجبور شده باشید که در چنین شرایطی با تعمیرکاران سیار تماس بگیرد. اگر بخواهیم منطقی به موضوع نگاه کنیم می‌بینیم اینکه خورویی در میان راه مانده است باید منتظر آمدن امداد خودرو باشد ولی از سوی دیگر باید شرایطی مشخص شود تا شهروندان از ارایه خدمات، کیفیت لوازم یدکی و همچنین دستمزد پرداختی رضایت داشته باشند.

عمده مشکل این تعمیرکاران به عدم تخصص لازم و همچنین استفاده از لوازم یدکی نامرغوب و دریافت دستمزدهای غیر عرف باز می‌گردد. رییس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران می‌گوید اینگونه فعالیت‌‌ها کاملا غیرقانونی است ولی باتوجه به غیر قانونی بودن فعالیت این قبل تعمیرکاران کسی نیست که بخواهد جلوی آنها را بگیرد.

چندی است که اعتراض شهروندان به فعالیت تعمیرکاران سیار در فضای مجازی بیشتر شده است و هر فردی سعی می‌کند به‌نوعی دیگران را از خطرات این تعمیرکاران غیر مجاز آگاه کنند. گویا به‌غیر اینکه این افراد غیر متخصص توانایی تعمیر خودرو را ندارند و معمولا تنها به فکر خالی کردن جیب شهروندان هستند، برخی از این افراد انگیزه سرقت هم پیدا کرده‌اند. آن هم به این دلیل که شهروندانی هنگانی با آنها تماس می‌گیرند که عمدتا در وضعیتی هستند که دسترسی به جایی ندارند.

ناگفته نماند که شهروندانی که خودروهای‌شان با نقض فنی روبه‌رو شده است شماره تماس آنهایی که از پوشش تعمیرکار برای سرقت و خالی کردن جیب شهروندان نقشه کشیده‌اند را از آگهی‌هایی که در فضای مجازی منتشر شده است پیدا می‌کنند.

به تازگی یکی از شهروندان که تجربه خود را از برخورد با تعمیرکاران غیر مجاز با دوستانش به اشتراک گذاشته بود در حساب توییتر خود از تجربه‌اش بعد از خرابی خودرو نوشت و مدعی شد نه‌تنها فرد تعمیرکاری که برای برطرف کردن نقض فنی آمده بود نتوانست خودرو را تعمیر کند بلکه از او کلاه‌برداری هم کرده است. این شهروند بعد از اینکه برای شکایت نزد پلیس می‌رود مجبور می‌شود ماشین را در پارگینگ بگذارد تا سرنوشت پرونده مشخص شود. اگر جستوجویی در شبکه‌ها مجازی بکنید می‌بینید این تجربیات رو به افزایش است.

علیرضا نیک‌آیین، رییس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران در پاسخ به این سوال که چه نظارتی بر روی تعمیرکاران سیار وجود دارد، به خبرنگار فراز می‌گوید: «این تعمیرکاران هیچ مجوزی از هیچ ارگان و سازمانی ندارند و متاسفانه می‌بینیم که هر روز مانند قارچ‌ها رشد می‌کنند و شاهد این هستیم که شکایت شهروندان هم از این افراد رو به افزایش است. این تعمیرکاران به صنف ما هیچ ارتباطی ندارند و تا جایی که بنده اطلاع دارم هیچ مجوزی از جایی ندارند.»

این فعال صنفی در همین خصوص ادامه می‌دهد: «ما چیزی تحت عنوان تعمیرکار سیار نداریم و تنها کسانی می‌توانند به خودروهای در راه مانده کمک کنند که مجوز رسمی داشته باشند مانند برخی سامانه‌ها که مجوز رسمی دارند. در این خصوص باید اضافه کنم که این تعمیرکاران مجوزدار محدودیت‌هایی هم دارند و تنها به موضوعات جزیی می‌توانند رسیدگی کنند و در وضعیتی که خودرو نقض داشته باشد اجازه تعویض و دریافت دستمزد هم ندارند. مگر اینکه خودرو مشکل جزیی مانند قطعی کابل باطری داشته باشد.»

نیک‌آیین با اشاره به عدم نظارت کافی بر فعالیت تعمیرکاران سیار اضافه می‌کند: «ما به‌عنوان اتحادیه تعمیرکاران خودرو تنها می‌توانیم بر تعمیرکارانی که مجوز دارند نظارت داشته باشیم و نظارت بر تعمیرکاران سیار جزو وظایف ما محسوب نمی‌شود. هر روز شاهد افزایش تعداد این تعمیرکاران غیر مجاز هستیم اگر در تهران تردد کرده باشید می‌بینید که زیر هر پل و تقاطعی چند نفر به‌عنوان صاف‌کار و تعمیرکار خودرو ایستاده‌اند ولی کسی با آنها برخوردی نمی‌کند. به غیر از مسایل صنفی و قانونی می‌بینیم که این افراد غیر مجاز به جان و مال شهروندان آسیب می‌زنند. اگر خودرویی که توسط این افراد غیر متخصص تعمیر می‌شود مجدد دچار نقض بشود و حادثه‌ای برای صاحب خودرو پیش بیاید چگونه می‌توان پیگیری کرد؟»

رییس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران در پایان با انتقاد از مسوولان دولتی و شهرداری تهران می‌گوید: «همانطور که ما با دولت و شهرداری‌ها همکاری لازم داریم از انها می‌خواهیم تا به این موضوع ورود کنند و با تعمیرکاران غیر مجاز برخورد قاطعی داشته باشند و از افزایش تعمیرکاران غیر متخصص خودرو که تهدید برای جان شهروندان هستند مقابله کند در غیر این صورت در آینده نه‌چندان دور شاهد اتفاقات ناگوار خواهیم بود.»

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!