شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ 20 April 2024
پنجشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۱
کد خبر: ۴۳۵۳۱

بیت‌کوین به عنوان پول رسمی در السالوادور به رسمیت شناخته خواهد شد

بیت‌کوین به عنوان پول رسمی در السالوادور به رسمیت شناخته خواهد شد
در یک کنفرانس چند روزه در میامی که به عنوان بزرگترین رویداد بیت کوین در تاریخ شناخته می‌شود، رئیس جمهور، نایب بوکله از همکاری السالوادور با شرکت کیف پول دیجیتال برای ایجاد زیرساخت‌های مالی مدرن کشور با استفاده از فناوری بیت کوین خبر داد.
نویسنده :
زهرا غفوری

 مترجم: زهرا غفوری-حدود یک هفته قبل بود که السالوادور "بیت‌کوین" را ارز قانونی اعلام کرد تا این کشور اولین کشور مستقل در جهان باشد که بیت کوین را به عنوان پول قانونی در کنار دلار آمریکا تصویب می‌کند. در یک کنفرانس چند روزه در میامی که به عنوان بزرگترین رویداد بیت کوین در تاریخ شناخته می‌شود، رئیس جمهور، نایب بوکله از همکاری السالوادور با شرکت کیف پول دیجیتال برای ایجاد زیرساخت‌های مالی مدرن کشور با استفاده از فناوری بیت کوین خبر داد.

او اظهار امیدواری کرده بود که با استفاده از بیت کوین بتواند به کنترل تورم کمک کند. ناییب بوکله همچنین اظهار داشت که دولت به افرادی که در اقتصاد کشور بیت کوین سرمایه گذاری می کنند تابعیت می‌دهد. آنچه در اینجا شگفت آور است این است که بیت کوین هم بزرگترین دارایی ذخیره‌ای است که تاکنون ایجاد شده است و هم یک شبکه پولی برتر است. نگه داشتن بیت کوین راهی برای محافظت از اقتصادهای در حال توسعه در برابر شوک‌های احتمالی تورم را فراهم می کند.

‌السالوادور یک اقتصاد تا حد زیادی نقدی است ، جایی که تقریباً ۷۰٪ مردم حساب بانکی یا کارت اعتباری ندارند. حواله ها یا پولی که مهاجران به خانه فرستاده‌اند بیش از ۲۰٪ از تولید ناخالص داخلی السالوادور را تشکیل می‌دهد. سرویس های فعلی می‌توانند ۱۰٪ یا بیشتر هزینه آن انتقال های بین المللی را بپردازند، که رسیدن به آنها ممکن است روزها طول بکشد و گاهی نیاز به حمل فیزیکی دارد.  

‌در حالی که هنوز جزئیاتی درباره چگونگی عملکرد عرضه در دسترس نیست، طبق گزارشی که به CNBC رسیده، السالوادور تیمی از رهبران بیت کوین را برای کمک به ساخت یک اکوسیستم مالی جدید با بیت کوین جمع کرده است. ال سالوادور قرار است در زمینه ساخت فریم‌ورک مالی لازم برای این پول دیجیتالی با شرکت «استرایک» (Strike) و تیم کیف پول دیجیتال آن همکاری کند. موسس استرایک، «جک مالرز» مدعی است بیت‌کوین می‌تواند به کشورهایی مثل ال سالوادور کمک کند تا در برابر شوک‌های ناشی از ارزهای سنتی از خود دفاع کنند. با توجه به این که حزب آقای ابوکیله کنترل مجلس را هم در دست دارد، به نظر می‌رسد که این لایحه شانس زیادی برای به تصویب رسیدن خواهد داشت.

‌البته این اولین حرکت السالوادور به سمت بیت کوین نبود. در ماه مارس، استرایک برنامه پرداخت های تلفن همراه خود را در آنجا راه اندازی کرد و به سرعت به برنامه شماره یک بارگیری شده در کشور تبدیل شد.

 ‌اما با آنکه چند روزی بیشتر از به رسمیت شناخته شدن بیتکوین به عنوان پول رسمی کشور ال سالوادور و هیاهوی بسیار آن نمی گذرد، بسیاری از کارشناسان اقتصادی از جمله موسسه مالی جی پی مورگان طی توئیتی کارآئی این اقدام را تقریبا صفر می‌دانند. در این اظهارات عمدتا به عدم وجود بستر مساعد برای تبدیل شدن بیتکوین به پول ملی مانند نبود زیرساخت و قوانین مالیاتی و بانکی اشاره شده است؛ از دیگر سو نیز کارشناسان اقتصادی بیتکوین را به سبب بازار دلالی و ابَر تورمی آن و نوسانات شدید قیمتی بدترین گزینه برای پول ملی می دانند به طوری که قطعا باعث متضرر شدن اکثریت مردم و از بین رفتن سرمایه های آنان خواهد شد. طبق گفته جی پی مورگان، تصمیم السالوادور برای ایجاد مجوز قانونی بیت کوین هیچگونه تأثیر اقتصادی نخواهد داشت.

در بخشی از بیانیه‌ی مورگان آمده است:

‌ "به سختی می توان منافع اقتصادی محسوسی را در رابطه با اتخاذ بیت کوین به عنوان پول قانونی مشاهده کرد و ممکن است مذاکرات با صندوق بین المللی پول را به خطر بیندازد. البته صندوق بین المللی پول در مورد اقدام السالوادور برای قانونی کردن بیت کوین نیز اظهار نظر کرد. گری رایس، سخنگوی صندوق بین المللی پول اظهار داشت که نگرانی های اقتصادی و حقوقی در مورد تصمیم این کشور وجود دارد.  به گفته او تصویب بیت کوین به عنوان پول قانونی، تعدادی از مسائل اقتصاد کلان، مالی و حقوقی را ایجاد می کند که نیاز به تجزیه و تحلیل بسیار دقیق دارد.  او گفت ما تحولات را از نزدیک دنبال می کنیم و به رایزنی های خود با مقامات ادامه خواهیم داد.

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!