پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ 25 April 2024
سه‌شنبه ۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۵
کد خبر: ۴۰۷۲۰

منتظر افزایش قیمت دلار باشید

آیا مذاکرات وین و تایید صلاحیت‌های نامزدهای انتخابات تاثیری در قیمت ارز در کشور دارد؟ چه مسائلی در قیمت دلار در سال 99تاثیر گذار بوده است؟

آیا مذاکرات وین و تایید صلاحیت‌های نامزدهای انتخابات تاثیری در قیمت ارز در کشور دارد؟ چه مسائلی در قیمت دلار در سال 99تاثیر گذار بوده است؟ در سال 99 قیمت دلار تحت تاثیر بیماری کرونا و اتفاقات سیاسی نوسان زیادی را پشت سرگذاشت به طوری که قیمت دلار در فروردین ماه پارسال حدود 16هزار تومان بود ولی قیمت دلار در مهرماه به 32هزار تومان هم صعود کرد. قیمت دلار در نیمه اول سال 99 ‌متاثر از شیوع بیماری کرونا و بسته شدن مرزها و در نتیجه کاهش حجم تجارت خارجی و افت منابع ارزی، افزایش زیادی را تجربه کرد تا جایی که قیمت دلار در مهر ماه با رشد بیش از 2 برابری در مقایسه با فروردین به 32هزار تومان رسید. روز چهارشنبه (29 اردیبهشت) چهارمین دور مذاکرات وین به پایان رسید و به‌رغم آنکه اخبار خوبی از این نشست مخابره شد اما دلار واکنشی به سیگنال‌های مثبت نشان نداد که به گفته فعالان بازار ارز این بی‌توجهی، نشانه انتظار بازار برای یک اقدام عملی و خنثی شدن تاثیر اخبار و اظهارات است. به همین دلیل دلار از روز گذشته تا دومین روز خرداد ماه در قیمت ۲۲۸۰۰ تا ۲۲۹۰۰تومان نوسان دارد و حتی باوجود اینکه امروز روحانی وعده داده که به مذاکرات وین تا توافق ادامه خواهیم داد، اما قیمت دلار نقدی و فردایی جابه‌جایی نداشته است. همچنین گفتنی است که ثبات ارزش درهم در سطح ۶۲۰۰ تا ۶۳۰۰تومان از دیگر دلایل عدم تغییر قیمت دلار طی چند روز گذشته بوده؛ درواقع ثبات نرخ درهم با تاثیرگذاری بر انتظارات معامله‌گران باعث کنترل حجم خرید و فروش‌ها و در نهایت عدم تغییر قیمت دلار شده است.

حسین راغفر، استاد دانشگاه و تحلیلگر مسایل اقتصادی در خصوص افزایش قیمت دلار به خبرنگار فراز می‌گوید : «به نظر من تاثیر سیاست خارجی بر روی قیمت ارز در شرایطی می‌تواند در یک دامنه منطقی قابل قبول باشد اما در شرایط کنونی اقتصاد ایران دولت و حتی مجلس به‌صورت مستقل دنبال بهانه‌ی می‌گردند تا قیمت ارزرا بالا ببرند.»

این استاد دانشگاه با اشاره به لیست نهایی تایید صلاحیت‌های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ادامه می‌دهد: «همین بهانه لیست صلاحیت‌های ریاست جمهوری اهمیت روانی بیشتری در جامعه نسبت به نتیجه گرفتن در مذاکرات وین دارد. قیمت دلار یک نوع واکنش به سیاست داخلی وتصمیمات داخلی دولت و مجلس است و شاید به دلیل انتخابات در کشور در این چند روز اخیر شاهد بالا رفتن قیمت ارز باشیم.»

این تحلیلگر مسایل اقتصادی در این خصوص اضافه می‌کنند : « به دلایل متعددی امکان دارد مذاکرات وین باعث شود آمریکای‌ها محدودیت‌های موجود را تا حدودی لغو کنند ولی این یک دام برای ایران است و تصمیم آمریکا به آن بهانه نیست که مذاکره نکنیم. با اطمینان می‌توان گفت که مذاکره به نفع ایران است. مقامات کشور باید بدانند که در این شرایط چرا آمریکا به این مسئله ورود کرده است.»

او با مطرح کردن این موضوع که تاید صلاحیت‌ها می‌تواند در قیمت دلار تاثیر داشته باشد می‌گوید : «قیمت دلارتحت تاثیر واکنش به انتخابات است و لیست انتخابات تاثیر زیادی در کوتاه مدت بر قیمت ارز خواهد گذاشت ولی اگر توافقی شکل بگیرد قطعا منافعش را در بلند مدت در اقتصاد کشور خواهیم دید.»

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!