جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ 26 April 2024
پنجشنبه ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۶:۴۶
کد خبر: ۶۰۸۹۵

سرنوشت بازار طلا در گرو تصمیم بانک مرکزی آمریکا

سرنوشت بازار طلا در گرو تصمیم بانک مرکزی آمریکا
در بحران اقتصادی بی‌سابقه هم دیدیم که اونس جهانی طلا، از حدود ۲هزار و ۱۰۰دلار نهایتا به حدود هزار و ۵۰۰دلار رسید. در حالی که دارایی‌های پرخطر مثل بیت‌کوین یا بورس آمریکا، ریزش‌های زیادی داشتند. این نشان می‌دهد که دنیای امروز، به هر دلیلی، خواهان طلا است.

بازار ارز ایران در هفته‌های اخیر، روزهای پرتلاطمی را تجربه کرد. افزایش تصاعدی قیمت دلار در همین هفته‌ها و ورودش به کانال ۶۰هزار تومان بی‌سابقه بود. همزمان، قیمت سکه نیز در بازار به ۳۶میلیون تومان نیز رسید. در میانه‌ی همین تنش‌ها، عده‌ای دارایی‌های ارزی و سکه‌هاشان را از صندوق‌ها بیرون کشیده و تصمیم به فروش گرفتند و عده‌ای دیگر سختی‌های صف‌ طولانی جلوی صرافی‌ها را به جان خریده و ریال را به دلار و یورو و سکه‌های طلا تبدیل کردند.

 

با بازگشت آرامش نسبی به بازار ارز و طلا حالا، افرادی در حال تصمیم‌گیری برای دارایی‌هاشان هستند. به عقیده بسیاری از کارشناسان، تلاطم‌های این چنین، از ترفندهای دولت برای نوسان‌گیری قیمت ارز و تامین کسری بودجه است. بسیاری از دلال‌ها از این شرایط سود می‌برند و بسیاری دیگر، در اوج ناباوری، با از دست‌دادن بخش زیادی از دارایی‌ها در کشاکش معامله‌های طلا و ارز، قربانی می‌شود. حالا، پرسش‌هایی پیرامون سرنوشت سرمایه‌گذاری در بازار طلا و ارز پیش‌آمده که پاسخ به آن‌ها شاید موجب تسهیل در تصمیم‌گیری شود. 

 

روزنامه اینترنتی فراز در این باره با «محمد عابدی»، کارشناس و تحلیلگر بازارهای مالی گفت‌وگو کرده است.

 

محمد عابدی در اشاره به تاثیر بازارهای طلا و دلار روی یکدیگر گفت: «طلا و دلار آمریکا با یکدیگر رابطه عکس دارند؛ یعنی هرچه دلار آمریکا قوی‌تر، طلا ضعیف‌تر و بالعکس. بعد از خروج کشورها از بحران کرونا در سال گذشته دولت‌ها، به ویژه دولت آمریکا، حجم بسیار زیادی پول چاپ کردند. به گفته برخی منابع، حجم دلاری که در دوران کرونا توسط دولت ترامپ چاپ شد، ۱/۳۳ درصد کل حجم دلارهایی است که در طول تاریخ چاپ شده‌است. همین چاپ پول باعث خروج‌شان از بحران کرونا شد اما به افزایش تورم نیز دامن زد. تورم آمریکا به حدود ۹ درصد رسید که در ۴۰ سال گذشته بی‌سابقه بود. علاوه بر این‌ها، جنگ روسیه و اوکراین، کمبود مواد غذایی و بحران انرژی نیز تورم عجیبی را در سطح دنیا رقم زد. در مواقعی شاهد نفت ۱۳۰ دلاری هم بودیم».

 

این تحلیلگر بازارهای مالی با توصیف یکی از راهکارهای بانک مرکزی آمریکا برای مهار تورم پس از فراگیری کرونا گفت: «بانک مرکزی آمریکا برای مهار تورم، بهره بانکی را افزایش داد. بهره بانکی هرچه بالاتر باشد، اصطلاحا پول گران‌تر می‌شود. یعنی وقتی بهره بانکی بیشتر می‌شود، سرمایه‌گذار ترجیح می‌دهد پولش را از چرخه تولید خارج کرده و با سپرده‌گذاری در بانک، بدون دردسر، سود بانکی دریافت کند. با اعلام افزایش بهره بانکی توسط بانک مرکزی آمریکا، بسیاری از سرمایه‌گذاران اروپا و جهان برای خرید دلار و سرمایه‌گذاری در بانک‌های آمریکایی هجوم آوردند. به همین دلیل ما شاهد بودیم که دلار آمریکا در مواقعی به چنان قدرتی رسید که از یورو نیز گران‌تر شد».

 

او در ادامه افزود: «با استناد به داده‌های آماری، تقریبا می‌توان گفت که تورم امریکا مهار شده و آمار بی‌کاری در آمریکا بسیار مطلوب شده است. پیش‌بینی‌ها از اشتغال‌زایی در آمریکا ۱۰۰هزار شغل بود اما ماه گذشته ۵۰۰هزار شغل در این کشور ایجاد شد. تورم آمریکا روبه‌کاهش است و با توجه به آمار بی‌کاری، رکود ویژ‌ه‌ای را نیز تجربه نکردند. همه این‌ها نشان می‌دهد که آن اگر در پایان دوره شرایط انقباضی نباشیم، دست‌کم در نیمه دومش هستیم».

 

عابدی با تاکید بر مقاومت بازار طلا در برابر شرایط انقباضی بی‌سابقه گفت: «دیدیم که اونس جهانی طلا، از حدود ۲هزار و ۱۰۰دلار نهایتا به حدود هزار و ۵۰۰دلار رسید. در حالی که دارایی‌های پرخطر مثل بیت‌کوین یا بورس آمریکا، ریزش‌های زیادی داشتند. این نشان می‌دهد که دنیای امروز، به هر دلیلی، خواهان طلا است. تورمی که آمریکا به کل دنیا صادر می‌کند اما از همه مهم‌تر است. یعنی اول پول چاپ می‌کند، بعد این پول را به همه دنیا می‌دهد و بعد با افزایش بهره بانکی، پولی که چاپ کرده را از دنیا پس گرفته و تورم را صادر می‌کند. این شیوه‌ای است که آمریکا سال‌هاست در پیش گرفته و کاملا در آن موفق بوده است. بنابراین، این حجم از افزایش نقدینگی باید جایی خودش را نشان بدهد و ما در جریان اصلاح محدود طلا این نشانه را می‌بینیم. طلا با این حجم از نقدینگی و فشار انقباضی، نهایتا تا هزار و ۵۰۰ دلار ریزش داشت. امروز اهداف بالای ۲هزار دلار برای طلا قابل پیش‌بینی است. حتی برخی از موسسات مالی آمریکایی اعلام کردند که طلا را بالای ۳هزار دلار هدف‌گذاری کرده‌اند».

 

این کارشناس در ادامه با متصور شدن ۳ سناریو برای بازار طلا گفت: «اول- طلا از جایی که هست کمی پایین‌تر بیاید و بعد افزایش داشته باشد. دوم- از جایی که هست خیلی پایین‌تر بیاید و بعد افزایش داشته باشد. سوم-بدون کاهش قیمت، افزایش قیمت را ثبت کند. اما بازار طلا منتظر چیست؟  اواخر این ماه، جلسه تعیین نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا را در پیش داریم. در این جلسه مشخص خواهد شد که نرخ بهره ۰/۲۵درصد افزایش مازاد خواهد یافت یا ۰/۵درصد و یا ۰/۷۵درصد؛ این بسیار تعیین کننده است. بسیاری از بازارها، از بازار فلزات تا بازار کریپتو و جفت‌ارزها، منتظر جلسه بانک مرکزی آمریکا است». 

 

او در پایان چنین گفت: «وقتی نرخ بهره افزایش می‌یابد، در واقع آن واحد پولی ارزشمندتر می‌شود. چون سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند دلار را در بانک سپرده‌گذری کنند. با افزایش نرخ بهره، دلار ارزشمندتر شده و در نتیجه، قیمت هرچیزی، از طلا و یورو تا بیتکوین، در برابر دلار کاهشی می‌شود. چون خریدار برای خرید هریک از این‌ها دلار خرج می‌کند. با افزایش نرخ بهره و افزایش ارزش دلار، سرمایه‌گذری در بازار طلا و بورس و... کاهش می‌یابد. بنابراین با افزایش ۰/۵درصدی نرخ بهره، احتمال اینکه ارزش طلا کاهش پیدا کند وجود دارد. در مواقعی که ۳ عدد پیشنهاد می‌شود، معمولا عدد وسطی را انتخاب می‌کنند و احتمال اینکه نرخ بهره بانکی در آمریکا ۰/۵درصد افزایش یابد بیشتر است. باید دید تصمیم نهایی بانک مرکزی آمریکا در هفته آینده چه خواهد بود».

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!